زلال قرآن (799)؛

قوای عقلی انسان چه نقشی در کمال او ایفا می کند؟

قوای عقلی انسان چه نقشی در کمال او ایفا می کند؟
شنبه 31 ارديبهشت 1401 - 12:21

دراین مطلب، با تامل در قرآن کریم پاسخ این سوال را جستجو خواهیم کرد که قوای عقلی انسان چه نقشی در کمال او ایفا می کند؟

العالم ـ زلال قرآن

به گواه آیات زیر:
1 – آیه 12 سوره مبارکه نحل:
« وَسَخَّرَلَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَوَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَوَالنُّجُومُ مُسَخَّرَاتٌ بِأَمْرِهِ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ»
ترجمه: (و هم شب و روز و خورشید و ماه را برای زندگانی شما مسخر ساخت، و ستارگان آسمان هم به فرمان او مسخرند؛ همانا در این کار آیتها و نشانه‌هایی (از قدرت خدا) برای اهل خرد پدیدار است).
2– آیات 12 و13 سوره مبارکه جاثیه:
« اللَّـهُ الَّذِي سَخَّرَلَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ. وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِنْهُ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»
ترجمه: (خداست آن که برای شما دریا را مسخر گردانید تا کشتی به امر او (آسان) در آب جاری شود و از آن (به تجارت و سفر) از فضل خدا (روزی) طلبید و باشد که شکر نعمتش به جای آرید. ( و آنچه در آسمانها و زمین است تمام را مسخر شما گردانید و اینها همه از سوی اوست. در این کار نیز برای مردم با فکرت آیاتی (از قدرت الهی) کاملا پدیدار است).
خداوند از باب رحمت خود به واسطه قوای عقلی اعطائی خود، به انسان این توانائی را داد تا در پرتو علم و عقل و هدایت های الهی با سایر مخلوقات و موجودات زمینی و آسمانی اعم از:
عناصر و نیروهای موجود در آنها، و مرکبات مانند جمادات، نباتات، حیوانات، آب وهوا و غیره ارتباط علمی و عقلی برقرار نموده و با تسخیر و تصرف در هرکدام، آنها را جهت تسهیل حرکت کمالی خویش به خدمت بگیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها