العالم ـ زلال قرآن
اگر اراده و اختیار انسان ناسازگار با دیگر اجزاء عالم باشد، آن اجزاء و موجودات نیز با او ناسازگار بوده و به صورت مانعی در سر راه کمال او ظاهر خواهند گردید، چنانکه قرآن کریم در آیات 96 و97 سوره مبارکه اعراف بابیان:
« وَلَوْأَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَـٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ . أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَىٰ أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا بَيَاتًا وَهُمْ نَائِمُونَ»
ترجمه: (و چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار می شدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آنها می گشودیم و لیکن (چون آیات و پیغمبران ما را) تکذیب کردند ما هم آنان را سخت به کیفر کردار زشتشان رسانیدیم. آیا اهل شهر و دیارها (که به نافرمانی خدا و اعمال نکوهیده مشغولند) از آن ایمنند که شبانگاه که در خوابند عذاب ما آنها را فرا گیرد).
به زیبائی به این حقیقیت تصریح فرموده است.
لذاست که خداوند ارحمالراحمین از باب رحمت رحیمیه خود، انسان را در محیط امر و نهی و تکلیف قرار داد و با مقرر داشتن احکام دین مبین اسلام، همه بشریت را به آنها دعوت کرد تا با عمل دقیق به اوامر الهی و احکام شریعت در بستر هماهنگی با سنت های الهی حاکم بر نظام هستی قرارگیرند و با بهره مندی از این وسائط فیض و وسائل نزول برکات الهی راه کمال بپویند و به کمالات لایق خویش و سعادت دنیا و آخرت برسند.