اردوغان مطرح کرد:

حمایت فنلاند و سوئد از پ.ک.ک علت مخالفت آنکارا با عضویت آنها در ناتو

حمایت فنلاند و سوئد از پ.ک.ک علت مخالفت آنکارا با عضویت آنها در ناتو
شنبه 31 ارديبهشت 1401 - 10:36

رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با نخست‌وزیر انگلیس، گفت که حمایت فنلاند و سوئد از گروه تروریستی «پ.ک.ک» دلیل اصلی مخالفت آنکارا با عضویت آنها در ناتو است.

العالم - ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه شامگاه جمعه به‌صورت تلفنی با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس رایزنی کرد.

اردوغان به جانسون گفت که روابط سوئد و فنلاند با افراد و سازمان‌هایی که تحت کنترل گروه تروریستی «پ.ک.ک» فعالیت می‌کنند، مشکل اصلی ترکیه با در خواست‌های عضویت آنها در ناتو است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه درباره این تماس تلفنی اعلام کرد که دو طرف در مورد روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای از جمله پیشنهادات سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو و جنگ اوکراین و روسیه گفتگو کردند.

اردوغان تاکید کرد که دولت ترکیه می‌خواهد اطمینان حاصل کند که فنلاند و سوئد از ارزش‌های ناتو حمایت می‌کنند و نگرانی‌های قانونی ترکیه را در نظر می‌گیرند.

بر اساس این بیانیه، وی در این تماس تلفنی گفت: «واکنش موجه افکار عمومی ترکیه به درخواست کشورهای حامی تروریسم در ناتو را نباید نادیده گرفت».

دفتر نخست‌وزیری انگلیس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که جانسون، پیوستن کشورهای فنلاند و سوئد به ناتو را برای «الحاقی ارزشمند» توصیف کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، جانسون خطاب به اردوغان گفت: «از اردوغان خواست تا با همتایان سوئدی، فنلاندی و ناتو برای رسیدگی به هرگونه نگرانی پیش از نشست سران این ائتلاف طی ماه آینده در مادرید، همکاری کند».

بر این اساس، وی با اعلام حمایت انگلیس از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، با اردوغان توافق کرد که جهت باز کردن مسیرهای عرضه برای ذخایر غلات اوکراین و کاهش افزایش قیمت جهانی مواد غذایی همکاری کنند.

پیش از این، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفته بود کشورهایی که می‌خواهند عضو ناتو شوند، باید به نگرانی‌های امنیتی آنکارا رسیدگی کرده و دست از حمایت تروریست‌ها بردارند. (جزئیات بیشتر)

روز چهارشنبه بود که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعلام کرد فنلاند و سوئد رسما برای پیوستن به این ائتلاف نظامی درخواست داده‌اند.

از زمان آغاز کارزار نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه، افکار عمومی در فنلاند و سوئد به شدت به نفع عضویت تغییر کرده است. فنلاند و سوئد نزدیکترین شرکای ناتو هستند و دارای نیروهای مسلح با بودجه مناسب هستند و به عملیات نظامی و هوایی ائتلاف ناتو کمک می‌کنند.

به گزارش فارس، دولت‌های فنلاند و سوئد روز یکشنبه تصمیم خود را برای الحاق به ناتو اعلام کردند که جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده است؛ فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بالغ بر هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که به ناتو ملحق می‌شود.

پربیننده ترین خبرها