گزارش الخلیج الجدید از لو رفتن تور محرمانه گردشگران صهیونیست در تونس

گزارش الخلیج الجدید از لو رفتن تور محرمانه گردشگران صهیونیست در تونس
شنبه 31 ارديبهشت 1401 - 12:05

در پی لو رفتن تور گردشگران صهیونیست و انتشار خبر دیدار شمار زیادی از یهودیان ساکن سرزمین های اشغالی از کنیسه «الغریبه» در تونس، موجی از خشم، مردم این کشور را در بر گرفت، خشم تونسی ها در حالی است که قیس سعید رییس جمهور این کشور اعلام کرده بود که هرگز به اسرائیلی ها اجازه ورود به تونس را نخواهد داد.

العالم _ تونس

روزنامه الخلیج الجدید در گزارشی درباره دیدار شمار زیادی از یهودیان از کنیسه «الغریبه» در جزیره «جربه» تونس نوشت پس از فاش شدن خبر ورود اسرائیلی ها به تونس و رسیدن شماری از آنان به پایتخت این کشور و به راه افتادن تور گردشگری آنان در سطح شهر و انتشار آن در شبکه های اجتماعی، موجی از خشم مردم تونس را فرا گرفت. این در حالی است که پیشتر اعلام شده بود که طبق تصمیم قیس سعید رئیس جمهور و مقامات تونس، ورود اسرائیلی ها به این کشور ممنوع است.

کنیسه الغريبه از قدیمی ترین کنیسه ها در قاره آفریقا است و از گذشته های دور زیارتگاه یهودیان بوده است.

طبق افسانه های کهن، این کنیسه روی بخش هایی از هیکل ادعایی نخست در قدس ساخته شده است. برخی معتقدند که این بخش ها را آوارگان یهود پس از تخریب هیکل در سال 586 پیش از میلاد با خود به تونس حمل کردند.

یهودیان هر سال ماه می از روز سی و سوم تقویم یهودی، از مناطق مختلف جهان در این زیارتگاه حضور می یابند و مراسم دینی متنوعی برگزار می کنند. این مراسم تحت تدابیر شدید امنیتی، دو روز ادامه می یابد.

به طور معمول کسانی که قصد دارند از مناطق اشغالی فلسطین در این مراسم در تونس شرکت کنند، از گذرنامه های دیگر کشورها استفاده می کنند.

قیس سعید اکتبر سال 2019 پیش از آنکه به ریاست جمهوری برگزیده شود، گفته بود هرگز به کسانی که گذرنامه های اسرائیلی داشته باشند، اجازه نخواهد داد حتی برای زیارت کنیسه الغریبه در جربه وارد تونس شوند.

وی توافقات عادی سازی اخیر بین اسرائیل و برخی کشورهای عربی موسوم به توافقات ابراهیم را «خیانت بزرگ» نامیده بود.

«پرز الطرابلسی» مسئول کنیسه الغریبه پیشتر به رسانه ها گفته بود که درمورد صدور ویزا برای اسرائیلی ها پیچیدگی هایی وجود دارد و ما در این زمینه اطلاعاتی از دولت نداریم و سوالات بسیاری مطرح است و با توجه به حساسیت موضوع، ما دیگران را دچار سر در گمی نمی کنیم.

«الطرابلسی» تاکید کرده بود همه یهودیان حق دارند بدون توجه به پیشینه سیاسی آنان از کنیسه الغریبه دیدن کنند و این موضوع ربطی به ما ندارد که آیا از اسرائیل آمده اند یا از جایی دیگر، این موضوع به خود افراد مربوط است.

این در حالی است که فعالان تونسی در شبکه های اجتماعی ویدئوهایی از لحظه ورود اسرائیلی ها به فرودگاه بین المللی «قرطاج» تونس منتشر کرده اند. در این ویدئو مسئول گروه دیده می شود که در حال جمع کردن گذرنامه ها برای تحویل آنها به مسئول اداره امور مرزها و مسافران برای ورود گروه به خاک تونس است.

در ویدئویی دیگر یک شهرک نشین اسرائیلی دیده می شود که در حال گردش در پایتخت تونس است و می گوید به قصد گردش از یکی از شهرک های اسرائیلی به تونس آمده است.

تونسی ها علاوه بر این تصاویری از اسرائیلی هایی منتشر کرده اند که از شهرک ایلات آمده اند و در منطقه باستانی الجم در تونس بازدید می کنند.

در همین حال ویدئوهایی دست به دست می شود که در آن یهودیانی دیده می شوند که در حال اجرای مراسم در کنیسه الغریبه هستند در حالی که مست بوده و آواز می خوانند.

همچنین تصاویری منتشر شده است که هنگام دیدار رسمی خانم «نجلاء بودن» نخست وزیر تونس به همراهی وزیر امور دینی از کنیسه الغریبه، جام های شراب قرار داده شده است، اتفاقی که موجی از انتقادهای تند به همراه داشته است.

تونسی ها همچنین تصاویر برخی از کودکان یهودیان را منتشر کرده اند که داخل کنیسه الغریبه شراب می نوشند. آنان از مقامات و طرف هایی که امور کودکان را زیر نظر دارند، خواسته اند به این مسئله رسیدگی کنند.

پربیننده ترین خبرها