چرا عربستان سعودی عادی سازی را تکذیب نمی کند؟

چرا عربستان سعودی عادی سازی را تکذیب نمی کند؟
شنبه 31 ارديبهشت 1401 - 22:41

نکته عجیب در رابطه عربستان و رژیم صهیونیستی این است که این مساله برای همه دنیا آشکار شده اما ریاض سرش را مانند کبک زیر برف کرده و فکر می کند کسی آن را نمی بیند.

العالمعربستان سعودی

این واقعیتی است که در سخنان محمد بن سلمان ولیعهد سعودی فاش شد که گفت، اسرائیل ممکن است در آینده به متحد کشورش تبدیل شود. یا از طریق دیدارهای مخفیانه مقام های سعودی و اسرائیلی با یکدیگر و عبور هواپیماهای غیرنظامی و نظامی اسرائیلی از حریم هوایی عربستان فاش شده است.

یا سفرهای مکرر خاخام ها و شهرک نشینان اسرائیلی به عربستان و هتک حرمت مسجد النبی، سفر شهروندان سعودی به عنوان پیشگامان عادی سازی به اراضی اشغالی فلسطین و مشارکت عربستان و رژیم صهیونیستی در رزمایش های منطقه ای تحت نظارت آمریکا و هماهنگی امنیتی بین آن ها در بالاترین سطوح، اما باز هم عربستان سعودی مانند کبک سرش را زیر برف کرده است.

آخرین شاهد بر این رابطه سعودی و اسرائیل اظهارات استفان بورگ، خاخام و رئیس گروه یهودی ارتدوکس "Aish Global" است که در گفت‌وگو با کانال 7 تلویزیون اسرائیل گفت: "در حالی‌که ریاض هنوز توافق‌نامه‌های ابراهیم را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل امضا نکرده است، افرادی که در عربستان با آن ها صحبت کردم گفتند که این فقط یک مسئله زمان است."

خاخام بورگ که اخیراً به همراه رهبران تجاری یهودی از بحرین و عربستان دیدن کرده است، افزود: " ممکن است روند عادی سازی دو سال طول بکشد که این امر به دلیل محافظه کار بودن جامعه عربستان امری قابل درک است اما در نهایت هدف مشترک ما را گرد هم خواهد آورد و آن ایران است."

خاخام بورگ درخصوص استقبال گرم سعودی‌ها از او گفت: "یهودی بودن و حمایت علنی از اسرائیل هیچ مشکلی برای ما در این کشور پادشاهی به‌وجود نیاورد ... آنها بسیار شیفته اتفاقاتی هستند که اینجا در اسرائیل می‌گذرد و به نوعی منتظر هستند ما پیشقدم بشویم."

بدیهی است که خاخام‌های صهیونیست و تجار صهیونیست مورد استقبال شهروندان معمولی سعودی قرار نگرفته‌اند بلکه مسئولان سعودی و طرف‌های نزدیک به حکومت ریاض از آنها استقبال گرم می‌کنند و به بورگ اعلام می‌کنند که عادی‌سازی با اسرائیل مساله زمان است. با این حال، حکومت ریاض گمان می‌کند شتاب آن به سمت عادی‌سازی از دید همه پنهان است.

پربیننده ترین خبرها