شیوع آبله میمون در ۱۲ کشور؛ سازمان جهانی بهداشت درباره افزایش شیوع هشدار داد

شیوع آبله میمون در ۱۲ کشور؛ سازمان جهانی بهداشت درباره افزایش شیوع هشدار داد
يکشنبه 1 خرداد 1401 - 11:05

همزمان با اینکه سازمان جهانی بهداشت از تایید بیش از ۸۰ مورد ابتلا به آبله میمون در ۱۲ کشور جهان خبر داد، کشورهای آمریکای لاتین از جمله جمهوری دومینیکن و پرو به منظور شناسایی و بررسی به موقع موارد احتمالی ابتلا، هشدار پیشگیرانه صادر کردند.

العالم - آمریکا

به نقل از تارنمای دویچه‌وله، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ۸۰ مورد ابتلا به آبله میمون در ۱۲ کشور جهان تایید شده و ۵۰ مورد در حال بررسی است.

سازمان جهانی بهداشت درباره احتمال افزایش شیوع جهانی این ویروس جدید هشدار داده است.

به دنبال شناسایی نخستین مورد ابتلا به آبله میمون در انگلیس و تایید ابتلای نخستین مورد در سوییس در روز گذشته (شنبه)، شمار کشورها به ۱۲ مورد افزایش یافت.

این نهاد وابسته به سازمان ملل اعلام کرد شیوع این بیماری نادر که ناشی از یک ویروس بومی است می‌تواند موجب ایجاد یک شرایط «غیر معمول» در مناطق «غیر بومی» شود.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت «آبله میمون متفاوت از ویروس کرونا و فقط تحت شرایط ارتباط نزدیک با فرد بیمار منتقل می‌شود». به این ترتیب افرادی که با فرد بیمار ارتباط نزدیک داشته‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

یکی از کشورهایی که به شدت از شیوع آبله میمون آسیب دیده، اسپانیا است. روز جمعه ۳۰ مورد ابتلا به این بیماری نادر در مادرید تایید شد. در شش منطقه دیگر اسپانیا، موارد ابتلای احتمالی در دست بررسی است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، این برای اولین بار است که زنجیره‌های انتقال در اروپا و بدون پیوندهای اپیدمیولوژیک با غرب و مرکز آفریقا شناسایی می‌شود.

هراس از شیوع آبله میمون به آمریکای لاتین نیز سرایت کرده است. وزارت بهداشت جمهوری دومینیکن با تاکید بر اینکه هنوز موردی از ابتلا به این بیماری در این کشور شناسایی نشده است، هشدار اپیدمیولوژیک پیشگیرانه صادر کرد.

به این ترتیب، دومینیکن با در نظر گرفتن اینکه ایالات متحده، منبع اصلی گردشگران به این کشور است، مجموعه‌ای از توصیه‌های بهداشتی به منظور جلوگیری از سرایت و پرهیز از تماس با حیواناتی که ممکن است دارای ویروس باشند، ارائه کرد.

وزارت بهداشت پرو نیز پس از تایید موارد ابتلا به آبله میمون در کشورهای اروپایی و ایالات متحده، هشدار اپیدمیولوژیک به مراکز بهداشتی عمومی و خصوصی در سراسر این کشور صادر کرد.

این وزارتخانه همچنین گزارش داد که اگر چه این کشور تا کنون هیچ موردی را شناسایی نکرده است، اما مقام‌های بهداشتی به دنبال شناسایی، اطلاع رسانی و بررسی به موقع مواردی هستند که ممکن است در پرو گزارش شوند.

آبله میمون که یک بیماری مسری است، زمانی انتقال می‌یابد که فردی با فرد دیگر، حیوان یا مواد آلوده به آن ویروس در تماس نزدیک باشد. این ویروس می‌تواند از طریق ترک پوست، دستگاه تنفسی یا از راه چشم، دهان و بینی وارد بدن شود. انتقال ویروس از انسان به انسان معمولا از طریق قطرات تنفسی اتفاق می‌افتد، اما لازم به ذکر است که معمولا تماس رو در روی طولانی مدت منجر به ابتلا می شود. در همین حال، انتقال از حیوان به انسان ممکن است از طریق گاز یا چنگ گرفتن رخ دهد.

آبله میمون یک بیماری نادر که توسط ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود، بخشی از همان خانواده آبله است. این ویروس که عموما در مناطق دورافتاده مرکز و غرب آفریقا شناسایی شده است، اولین بار در سال ۱۹۵۸ (۳۷-۱۳۳۶) در میمون‌های در قفس حبس شده، مشاهده گردید و یک دهه پس از آن در سال ۱۹۷۰ (۴۹-۱۳۴۸) اولین مورد انسانی ثبت شد.

علائم آن تب، لرز و تورم غدد لنفاوی است، اما آنچه که این بیماری را بیشتر پیچیده می‌کند، ضایعات پوستی است که روی صورت و دست‌ها ایجاد می‌کند. این بیماری برای کودکان و همچنین زنان باردار خطر بیشتری دارد، زیرا احتمال انتقال آن به جنین وجود دارد.

هانس کلاگ مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است سرایت ویروس آبله میمون می‌تواند در فصل تابستان سرعت بگیرد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها