قایق پناهجویان روهینگیا در نزدیکی میانمار غرق شد/ ده ها نفر کشته یا مفقود شدند

قایق پناهجویان روهینگیا در نزدیکی میانمار غرق شد/ ده ها نفر کشته یا مفقود شدند
سه شنبه 3 خرداد 1401 - 10:53

تاکنون دست‌کم 14 جسد پیدا شده اما بیش از 50 نفر همچنان مفقود هستند.

العالم - آسیا

به نقل از رویترز، به گزارش رسانه ها، پس از واژگونی و غرق شدن یک قایق با حدود 90 سرنشین، از جمله کودکان، در اوایل هفته جاری در آب و هوای بد در سواحل میانمار، ده ها پناهجوی روهینگیا کشته یا مفقود شدند.

رسانه ها به نقل از ساکنان منطقه ساحلی شو تاونگ یان گزارش دادند که بیش از 20 بازمانده توسط مقامات در منطقه آیاروادی میانمار نجات یافتند و بازداشت شدند.

به گفته بازماندگان، این قایق که عازم مالزی بود، پس از حرکت از سیتوه در ایالت راخین میانمار در 19 مه، ظرف چند روز با مشکل مواجه شد.

رسانه ها افزودند تاکنون دست‌کم 14 جسد پیدا شده است، اما بیش از 50 نفر همچنان مفقود هستند.

تنها حدود 600000 مسلمان روهینگیا در میانمار باقی مانده اند، کشوری عمدتا بودایی با سابقه طولانی حکومت نظامی. اقلیت روهینگیا توسط میانمار بی تابعیت شده است و در نتیجه خشونت و آزار قومی گذشته، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) تخمین می زند که 148 هزار نفر از آنها آواره شده اند وبسیاری از آنها در اردوگاه ها زندگی می کنند.

سخنگوی دولت نظامی به درخواست برای اظهار نظر درباره آخرین فاجعه گزارش شده مربوط به کشته شدن روهینگیا در دریا در تلاش برای فرار از آزار و اذیت در میانمار پاسخی نداد.

بیش از 730000 روهینگیا در سال 2017 به بنگلادش گریختند تا ازسرکوب نظامی تحت رهبری سازمان ملل که به گفته بازرسان سازمان ملل با "قصد نسل کشی" و شامل کشتار دسته جمعی و تجاوز جنسی انجام شده است، فرار کنند.

میانمار جنایات گسترده را رد کرده و خشونت را پاسخی به حملات شبه نظامیان روهینگیا می داند.

مقصد دیگر سایر پناهجویان روهینگیا مالزی بوده است، کشوری با اکثریت مسلمان. با وجود اینکه مالزی به طور رسمی به اعضای روهینگیا لقب "پناهنده" نمی دهد، با آنها رفتاری مناسب دارد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) گفت: حدود 630 روهینگیا بین ژانویه تا مه امسال سفرهای دریایی را در خلیج بنگال انجام داده‌اند. او افزود زنان و کودکان 60 درصد از این سفرها را انجام داده اند.

ایندریکا راتوات، مدیر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه در بیانیه ای گفت: «آخرین تراژدی بار دیگر احساس استیصال روهینگیا در میانمار و منطقه را نشان می دهد.»

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها