طالبان با امارات متحده عربی برای اداره فرودگاه های افغانستان قرارداد امضا می‌کند

طالبان با امارات متحده عربی برای اداره فرودگاه های افغانستان قرارداد امضا می‌کند
سه شنبه 3 خرداد 1401 - 13:23

به نظر می‌رسد امارات برای اداره فرودگاه‌های افغانستان از قطر و ترکیه پیشی گرفته است.

العالم - اسیا امارات
به نقل از رویترز، معاون موقت نخست وزیر طالبان روز سه شنبه پس از ماه ها مذاکره با امارات، ترکیه و قطر گفت که این گروه با امارات متحده عربی توافقنامه ای را برای راه اندازی فرودگاه ها در افغانستان امضا خواهد کرد.

ملا عبدالغنی برادر این خبر را در یک توییت اعلام کرد و سپس به خبرنگاران در کابل گفت که دولت در حال تمدید قرارداد خدمات زمینی فرودگاه با امارات است.

هنوز مشخص نیست که آیا این توافق فراتر از ترتیبات موجود است یا اینکه شامل امنیت فرودگاه می شود، موضوعی حساس برای طالبان که دهه ها علیه نیروهای ناتو به رهبری ایالات متحده جنگیدند و می گویند که خواهان بازگشت نیروهای بین المللی نیستند.

وزارت خارجه امارات فوراً به درخواست برای اظهارنظر در این خصوص پاسخ نداد.

یک منبع مطلع از این مذاکرات به رویترز گفت که یک نقطه بن بست در مذاکرات با قطر شرط دوحه برای حضور پرسنل امنیتی قطر در فرودگاه بوده است.

قطر و ترکیه پس از آنکه طالبان در ماه اوت سال گذشته و با عقب‌نشینی نیروهای خارجی کنترل افغانستان را به دست گرفتند، تیم‌های فنی موقت را برای کمک به عملیات و امنیت فرودگاه ها فرستاده بودند.

گفتگوهای مرتبط با اداره فرودگاه ها نشان داد که چگونه کشورها به دنبال اعمال نفوذ خود در افغانستان هستند، حتی در شرایطی که طالبان به طور رسمی توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است. منابعی به رویترز گفتند که اماراتی ها مایلند با نفوذ دیپلماتیک قطر در آنجا مقابله کنند. قطر و امارات متحده عربی سال‌ها است که در رقابت برای نفوذ منطقه‌ای، روابط تیره‌ای دارند.

پربیننده ترین خبرها