منطقه امن .. توطئه جدید ترکیه و آمریکا علیه دمشق

منطقه امن .. توطئه جدید ترکیه و آمریکا علیه دمشق
سه شنبه 3 خرداد 1401 - 21:50

از زمان جنگ ظالمانه علیه سوریه، رسانه‌ها اظهارات رئیس جمهور ترکیه درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را منتشر می کنند.

العالم – کشکول

موضع جدید ترکیه درباره منطقه امن مرتبط با طمع ورزی‌های اردوغان و نوع توافق یا اختلاف نظرش با آمریکایی هاست.

این مساله تحرک آمریکایی ها به طرف مناطق تحت کنترل نیروهای ترکیه و متحدانش در شمال سوریه را قبل از اعلام اردوغان درباره عملیات نظامی قریب الوقوع را تفسیر می کند، چرا که بر اساس اطلاعات موجود افسران آمریکایی چند بار با افسران ترک در مناطق شمال سوریه مانند حلب برای بررسی مسائل مختلف تشکیل جلسه داده اند.

در سطح سیاسی، رایزنی های آمریکا و ترکیه درباره موضوع سوریه در چارچوب سازوکار راهبردی ترکیه و آمریکا برای تقویت همکاری دو جانبه حتی در سطح وزرای امور خارجه ادامه دارد.

در دیدار مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و آنتونی بلینکن همتای آمریکایی وی در نیویورک، طرح های ترکیه برای حمله جدید به خاک سوریه و ایجاد منطقه به اصطلاح امن بررسی شد.

کارشناسان معتقدند که موضع جدید ترکیه و آمریکا در قبال ایجاد منطقه امن در سوریه، اقدامی از سوی این دو کشور برای سنجیدن واکنش روسیه و دولت سوریه نسبت به این موضوع است.

چرا که نه آمریکا حاضر است قسد را به خاطر کسب رضایت ترکیه قربانی کند و نه ترکیه حاضر است از تروریسم سازمان یافته اش در سوریه به ویژه با توجه به مشغولیت جهانی به جنگ اوکراین دست بردارد. اما واقعیت آن است که اردوغان با این اقدام می خواهد توانایی خیالی اش در زمینه ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به دنیا بقبولاند.

پس آیا این اقدام اردوغان بهای لغو تحریم‌های قانون قیصر بر مناطق تحت کنترل ترکیه در شمال سوریه و تلاشی برای تحقق توهم ایجاد منطقه امن در ازای تفاهم آمریکا و ترکیه درباره در قبال جنگ روسیه علیه اوکراین و پیوستن برخی از کشورهای جهان به ناتو به ویژه پس از رویکرد ترکیه به طرف روسیه، کاهش تنش در روابط آمریکا و ترکیه و تلاش برای بازکردن درهای بسته میان اردوغان و بایدن است.

البته ترکیه اردوغانی به خوبی می داند که توافقش با آمریکا برای تجاوزی دیگر به سوریه چیزی جز توهم سیاسی نیست و نمی تواند برایش در انتخابات آتی ترکیه مثمر ثمر باشد و قادر نخواهد بود حتی با کمک آمریکا با روسیه، ایران و سوریه درگیر شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها