به‌رغم اعلام آمادگی روسیه؛

انگلیس: امکان صادرات دریایی غلات اوکراین نیست

انگلیس: امکان صادرات دریایی غلات اوکراین نیست
چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 17:00

بخش اطلاعات ارتش انگلیس با بیان اینکه محاصره دریایی روسیه بر بنادر اوکراین مانع صادرات غلات می‌شود، گفت صادرات زمینی نیز جایگزین این کمبودها نمی‌شود.

العالم - اروپا

همزمان با اعلام آمادگی روسیه برای کمک به خروج کشتی‌های حامل مواد غذایی اوکراین از بنادر این کشور، دولت انگلیس مدعی است محاصره دریایی روسیه باعث بحران غذایی در جهان شده است.

رکن اطلاعات ارتش انگلیس امروز (چهارشنبه) گفت: «از زمان شروع جنگ [در اوکراین] هیچ فعالیت کشتیرانی تجاری محسوسی در داخل یا خارج از بندر اودسا وجود نداشته است».

به نوشته وبگاه این سازمان، در این بیانیه ادعا شده است: «محاصره دریایی که روسیه متعاقب جنگ علیه اوکراین بر بنادر کلیدی دریای سیاه اعمال کرده، صنعت کشتیرانی تجاری را از فعالیت در این منطقه منصرف کرده است».

وزارت دفاع انگلیس در گزارش خود نوشت: «بسیار بعید است که مکانیسم‌های صادرات زمینی اوکراین جایگزین کمبود ظرفیت حمل‌و‌نقل ناشی از محاصره دریایی روسیه شود. در نتیجه، ذخایر قابل توجهی از غلات اوکراینی در انبارهای بنادر باقی مانده و امکان صادرات وجود ندارد».

این نهاد اطلاعاتی نظامی همچنین ارزیابی کرد: «جنگ [در شرق اوکراین] پیش از این نیز فشار غیرمستقیم بر قیمت جهانی غلات وارد کرده بود. در حالی که تهدید محاصره دریایی روسیه همچنان مانع از دسترسی کشتیرانی تجاری به بنادر اوکراین می‌شود، کمبود عرضه ناشی از [مواد غذایی اوکراینی] قیمت بسیاری از محصولات اصلی را بیشتر خواهد کرد».

آمادگی روسیه برای تحرک کشتی‌های مواد غذایی در بنادر اوکراین

این در حالی است که «اندری رودنکو» معاون وزیر خارجه روسیه امروز ضمن اعلام آمادگی برای کمک به خروج کشتی‌های حامل مواد غذایی از بنادر اوکراین، گفت برای جلوگیری از بحران غذایی باید تحریم‌ها برداشته شود.

وزارت دفاع انگلیس پیش از این نیز با اشاره به تشدید عملیات نظامی روسیه در منطقه دونباس، گفت تمام استان لوهانسک در شرق اوکراین در معرض تصرف توسط روس‌ها قرار دارد.

به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها