گزارش "سو گرِی" ناکامی حزب محافظه کار دولت بوریس جانسون را محکوم کرد/ نخست وزیر انگلیس عذرخواهی می‌کند

گزارش
چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 17:46

یک گزارش جدید از فرهنگ حاکم بر دولت بوریس جانسون و ضعف‌های وی برای اجرای قوانین در زمان قرنطینه کووید-19 به شدت انتقاد می کند.

العالم _ اروپا

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری پی‌ای میدیا، یک تحقیق رسمی در مورد رسوایی موسوم به "پارتی گیت" می گوید "رهبری ارشد" در دولت بوریس جانسون باید "مسئولیت" فرهنگی این رسوایی را بپذیرد که منجر به زیر پا گذاشتن قوانین قرنطینه ویروس کرونا شده است.
نخست وزیر پس از گزارش سو گری که گفته است مردم از یک سری نقض قوانین ویروس کرونا "ناامید" خواهند شد، با درخواست های جدیدی برای استعفا مواجه شده است.
در گزارش سو گری آمده است: «رویدادهایی که بررسی کردم با حضور رهبران دولت صورت گرفت. بسیاری از این رویدادها نباید اجازه اتفاق افتادن پیدا می کردند.»
پلیس متروپولیتن 126 جریمه برای نقض قوانین در منطقه موسوم به "شماره 10" و وایت هال صادر کرد و نخست وزیر نیز یک اخطار جریمه ثابت برای جشن تولد خود دریافت کرد.
اما کارمند ارشد دولتی خانم گری سو، فرهنگ گسترده تری را که تحت رهبری جانسون اجازه توسعه یافته بود محکوم کرد.
او گفت برخی از مقامات پایین‌تری که در مهمانی‌ها شرکت کردند «بر این باور بودند که مشارکت آنها در برخی از این رویدادها با توجه به حضور رهبران ارشد مجاز است».
وی گفت: «رهبری ارشد در مرکز، اعم از سیاسی و رسمی، باید مسئولیت این فرهنگ را بپذیرد."
او همچنین گفت که "نمونه های متعددی از عدم احترام و برخورد ضعیف با کارکنان امنیتی و حوزه نظافت در طول این رویدادها وجود داشت که "غیرقابل قبول" بود.
وی افزود: «بسیاری از اینکه رفتارهایی از این دست در این مقیاس در قلب دولت رخ داده است، ناامید خواهند شد. ... مردم حق دارند در چنین مکان‌هایی انتظار بالاترین استانداردهای رفتاری را داشته باشند و به وضوح آنچه اتفاق افتاد به خوبی از این امر فاصله داشت.»
قرار است جانسون بعداً در بیانیه ای از نمایندگان پارلمان عذرخواهی کند.
یافته های تحقیق عبارتند از:
- کارکنان در ساختمان شماره 10 تا ساعات اولیه صبح در آستانه تشییع جنازه دوک ادینبورگ مشروب می نوشند و آخرین خروج در ساعت 4:20 صبح ثبت شده است.
- آقای جانسون در عصر اعلام خروج دومینیک کامینگز به عنوان مشاور ارشد، در یک رویداد "غذا و الکل" در آپارتمان خود در خیابان داونینگ به پنج مشاور پیوست.
- هلن مک نامارا، رئیس پیشین مالکیت و اخلاق، یک دستگاه کارائوکه را برای گردهمایی دفتر کابینه که در آن یک نفر بیمار بود و بین دو نفر دیگر "درگیری جزئی" وجود داشت، تهیه کرد.
- سپس مارتین رینولدز، مشاور ارشد نخست‌وزیر وقت، در پیامی در واتس‌اپ به یک مشاور ویژه گفت: «به‌نظر می‌رسد که جشن باغ موسوم به "خودتان مشروب الکلی بیاورید" را لاپوشانی کرده ایم».
- نمونه‌های متعدد رفتار «غیرقابل قبول» با کارکنان امنیتی و نظافتی، با افرادی که «عدم احترام و برخورد ضعیف» را تجربه می‌کنند.
- آقای جانسون پنیر و شراب را در 15 می 2020 از آپارتمان خود به باغ آورد.
گزارش منتشر شده توسط خانم گری شامل یک سری عکس است که در آن عکس جانسون در جشن تولد غافلگیرکننده در اتاق کابینه در 19 ژوئن 2020 به تصویر کشیده شده است که به خاطر آن نخست وزیر انگلستان جریمه شد.
او در کنار وزیر کابینه سایمون کیس و ریشی سوناک، با ساندویچ، آب میوه و چیزی که به نظر می رسد استرلا لاگر است دیده می شود - در یک تصویر جانسون در حال بالا بردن قوطی آبجو در بالا دیده می شود.
عکس‌های دیگر شامل تصاویری است که پیشتر دیده شده بود - از جانسون در حال بالا بردن یک لیوان شراب در محل خروج برای پزشک سابقش، لی کین، در ۱۳ نوامبر ۲۰۲۰.
نخست وزیر بعداً در روز چهارشنبه بیانیه ای برای مجلس عوام ارائه خواهد کرد، سپس یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد کرد تا مستقیماً از مردم عذرخواهی کند.
او همچنین در نشستی با نمایندگان حزب محافظه کار که در نهایت آینده سیاسی او را در دستان خود دارند، سخنرانی خواهد کرد.
انتظار می‌رود که جانسون در سخنرانی‌اش در مجلس عوام بگوید: «من این گزارش را تقاضا کردم تا سوابق را مشخص کند و به همه ما اجازه دهد به جلو برویم. ... من مسئولیت کامل ضعف‌های خود را می پذیرم. من از کل این تجربه دچار تواضع شده ام.»
او خواهد گفت که از این موقعیت درس گرفته است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها