مجارستان پیشنهاد حذف تحریم نفتی روسیه از دستور کار اتحادیه اروپا را مطرح کرد

مجارستان پیشنهاد حذف تحریم نفتی روسیه از دستور کار اتحادیه اروپا را مطرح کرد
چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 20:41

اختلاف اتحادیه اروپا و مجارستان بر سر تحریم خرید نفت روسیه وارد مرحله جدیدی شده است.

العالم - اروپا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تحریم نفت روسیه روز چهارشنبه با موانع بیشتری روبرو شد زیرا مقامات مجارستانی اعلام کردند که از این طرح به شکل فعلی آن حمایت نمی‌کنند و توصیه کردند این موضوع از دستور کار نشست سران اتحادیه اروپا در هفته آینده حذف شود.
اتحادیه اروپا تلاش کرده است تا اجماع بین 27 کشور عضو خود را برای قطع صادرات نفت روسیه تا پایان سال 2022 ایجاد کند تا مانع از تامین منابع مالی عملیات نظامی روسیه در اوکراین شود.
در حالی که برخی از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی در ابتدا نسبت به تحریم ابراز نگرانی کردند، مجارستان همچنان پر سر و صداترین کشور عضوی است که این اقدام را که بخشی از ششمین دور پیشنهادی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه است، مسدود می‌کند.
پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در جریان یک کنفرانس خبری در بوداپست، پایتخت مجارستان، روز چهارشنبه گفت که مجارستان به پیشنهاد تحریم نفتی "تا زمانی که تامین انرژی این کشور را غیرممکن کند" رای مثبت نخواهد داد.
او قوه مجریه اتحادیه اروپا را در اجرای این طرح بدون تضمین امنیت انرژی مجارستان که 85 درصد گاز طبیعی و بیش از 60 درصد نفت خود را از روسیه تامین می کند، مقصر دانست.
سیارتو، گفت: این مشکل توسط کمیسیون اروپا ایجاد شده است، بنابراین راه حل باید توسط کمیسیون اروپا ارائه شود.
در حالی که اتحادیه اروپا پیشتر استثناهایی را برای کشورهای محصور در خشکی مانند مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک که به ویژه به نفت روسیه وابسته هستند، ارائه کرده بود، و به آنها زمان‌بندی طولانی‌تری برای خروج تدریجی از این کشور اعطا کرد، دولت بوداپست در مخالفت خود با تحریم‌های انرژی روسیه ثابت قدم مانده است.
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، که نزدیک ترین متحد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اتحادیه اروپا محسوب می شود، استدلال کرده است که تحریم نفت اتحادیه اروپا "بمب اتمی" برای اقتصاد مجارستان خواهد بود و "تامین انرژی پایدار" آن را از بین می برد.
اوربان روز دوشنبه نامه ای به رئیس شورای اروپا نوشت و از او خواست که تحریم پیشنهادی نفت از دستور کار نشست سران که قرار است در 30 می آغاز شود، حذف شود.
در نامه ای به چارلز میشل، اوربان گفت که مجارستان "در موقعیتی نیست که با بسته ششم تحریم ها موافقت کند تا زمانی که مذاکراتِ موفق به حل همه مسائلِ باقی مانده منجر شود" و "بعید است" راه حلی تا پیش از نشست هفته آینده به دست آید.
اوربان نوشت: «من متقاعد شده‌ام که بحث درباره بسته تحریم‌ها در سطح رهبران در غیاب اجماع نتیجه معکوس خواهد داشت. حفظ وحدت اتحادیه اروپا باید اولویت ما باقی بماند.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها