سازمان ملل: 1.1 میلیون کودک افغان ممکن است با سوء تغذیه شدید مواجه شوند

سازمان ملل: 1.1 میلیون کودک افغان ممکن است با سوء تغذیه شدید مواجه شوند
چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 21:02

تا پایان سال گذشته، نیمی از جمعیت حدود 38 میلیون نفری افغانستان زیر خط فقر زندگی می کردند اما ممکن است این رقم تا اواسط سال جاری میلادی به 97 درصد از جمعیت افزایش یابد.

العالم - اسیا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در افغانستان 1.1 میلیون کودک زیر 5 سال احتمالاً امسال با شدیدترین شکل سوء تغذیه مواجه خواهند شد. این در حالی است که تعداد فزاینده‌ای از کودکان گرسنه و ضعیف به بخش‌های مختلف بیمارستانی منتقل می‌شوند.
سازمان ملل و سایر آژانس‌های امدادی پس از تسلط طالبان بر افغانستان در سال گذشته، توانستند از قحطی آشکار جلوگیری کنند و یک برنامه عظیم کمک‌های اضطراری را اجرا کردند که به میلیون‌ها نفر غذا‌رسانی کرد.
اما آنها در تلاش هستند تا با شرایط بدتر همگام شوند. بر اساس یک گزارش ارزیابی که در این ماه منتشر شد، فقر در حال افزایش است و افغان‌های بیشتری را نیازمند کمک می‌کند، قیمت‌های جهانی غذا به دلیل مناقشه اوکراین افزایش می‌یابد و وعده‌های مالی بین‌المللی تاکنون محقق نشده است.
در نتیجه، اقشار آسیب‌پذیر قربانی می‌شوند، از جمله کودکان و همچنین مادرانی که برای تامین غذای خود در کنار خانواده‌هایشان تلاش می‌کنند.
یونیسف، آژانس کودکان سازمان ملل، گفت که انتظار می‌رود امسال 1.1 میلیون کودک از سوء تغذیه حاد شدید رنج ببرند، که این رقم تقریباً دو برابر رقم سال 2018 است و از 1 میلیون کودک در سال گذشته اندکی فراتر می رود.
به گفته یونیسف، این کشنده ترین نوع سوء تغذیه است که در آن غذا چنان اندک است که سیستم ایمنی بدن کودک به خطر می افتد. آنها در برابر حملات متعدد بیماری آسیب پذیر می شوند و در نهایت آنقدر ضعیف می شوند که نمی توانند مواد مغذی را جذب کنند.
محمد آگ آیویا، نماینده یونیسف در افغانستان هفته گذشته در توییتی نوشت: تعداد کودکان زیر 5 سال که در مراکز صحی با سوء تغذیه حاد شدید پذیرش می شوند به طور پیوسته افزایش یافته است، از 16000 در مارس 2020 به 18000 در مارس 2021، سپس به 28000 در مارس 2022.
افغانستان که تحت یکی از بدترین خشکسالی های خود در دهه های اخیر قرار گرفته و سال ها جنگ به آن صدمه زده است، پیشتر نیز با وضعیت اضطراری گرسنگی مواجه بود. اما تسلط طالبان در ماه اوت، کشور را به بحران کشاند. بسیاری از آژانس‌های توسعه از امدادرسانی به این کشور خودداری کردند و تحریم‌های بین‌المللی دسترسی طالبان را به میلیاردها دلار قطع کرد و اقتصاد را متزلزل ساخت.
میلیون‌ها نفر در افغانستان در فقر غوطه‌ور شده و برای تامین غذای خانواده‌هایشان با مشکل مواجه شده اند. بر اساس آمار سازمان ملل، تا پایان سال گذشته، نیمی از جمعیت حدود 38 میلیون نفری زیر خط فقر زندگی می کردند. طبق برنامه توسعه سازمان ملل، از آنجایی که اقتصاد همچنان در حال فروپاشی است و قیمت ها افزایش می یابد، ممکن است امسال تا اواسط سال 2022 این رقم به 97 درصد از جمعیت برسد.
محمد شریف، پزشک بیمارستان چاراکار، گفت: به دلیل فقر، «مادرها در دوران بارداری تغذیه مناسبی ندارند و پس از تولد قادر به تغذیه مناسب نیستند.
آژانس‌های سازمان ملل پس از تسلط طالبان، برنامه کمک‌رسانی سریع و گسترده را راه‌اندازی کردند و به حدی رسیدند که اکنون به 38 درصد جمعیت کمک‌های غذایی می‌رسانند.
بر اساس گزارش ماه می IPC، مشارکت سازمان ملل و سایر آژانس‌هایی که امنیت غذایی را ارزیابی می‌کنند، تعداد افرادی را که با ناامنی غذایی حاد مواجه هستند از 22.8 میلیون در اواخر سال گذشته به 19.7 میلیون نفر در حال حاضر کاهش داد. IPC گفت که از ژوئن تا نوامبر سال جاری، انتظار می رود این تعداد کمی بیشتر کاهش یابد و به 18.9 میلیون برسد.
اما این کاهش های کوچک، نشانه های مبتنی بر روند مثبت را با خود به همراه ندارند.
این کاهش در مقایسه با مقیاس کمک کم بود. علاوه بر این، بدتر شدن شرایط، تلاش همه‌جانبه آژانس‌های کمک‌رسان را تهدید می کند. این بیانیه به ادامه فروپاشی اقتصاد، افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت و اختلال در عرضه ناشی از مناقشه اوکراین و "تورم بی سابقه" در افغانستان اشاره دارد.
در همین حال، کمبود بودجه، دسترسی به کمک ها را تهدید می کند. IPC گفت نسبت جمعیت دریافت کننده کمک های غذایی می تواند تنها به 8 درصد در طی شش ماه آینده کاهش یابد زیرا تاکنون تنها 601 میلیون دلار از 4.4 میلیارد دلار مورد نیاز از جامعه جهانی دریافت شده است. کمی بیش از 2 میلیارد دلار تعهد شده است.
ملانی گالوین، رئیس برنامه تغذیه یونیسف در افغانستان، گفت که این رقم 1.1 میلیون کودک از ارزیابی سالانه این آژانس است که پاییز گذشته و بر اساس شرایط مورد انتظار برآورد شد.
او به آسوشیتدپرس گفت: «هر سال، همه عوامل مرتبط با سوءتغذیه افزایش می یابد و این وضعیت رو به وخامت، بیش از پیش تشدید می شود.»

وی افزود : کسالی عامل اصلی ناامنی غذایی بوده است که با فقر فزاینده، عدم دسترسی به آب پاک و مراقبت های پزشکی، نیاز به واکسیناسیون بیشتر برای بیماری هایی مانند سرخک که کودکان دچار سوء تغذیه را تحت تاثیر قرار می دهد، ترکیب شده است.
وی ادامه داد خبر خوب این است که آژانس ها اکنون به کل کشور دسترسی دارند. یونیسف حدود 1000 سایت درمانی را در نقاط دورافتاده افتتاح کرد که والدین می توانند کودکان مبتلا به سوءتغذیه خود را به جای طی مسیر طولانی تا مراکز شهری بزرگتر، به آنها منتقل کنند.
او گفت: «اما واکنش اضطراری در طولانی مدت پایدار نیست. ما به همه این عوامل در محیط خارجی برای بهبود نیاز داریم.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها