توافق رژیم صهیونیستی و مغرب در زمینه علم و فناوری

توافق رژیم صهیونیستی و مغرب در زمینه علم و فناوری
پنج‌شنبه 5 خرداد 1401 - 13:02

وزیر علوم و فناوری رژیم صهیونیستی که به مغرب سفر کرده است، قرار است نخستین توافقنامه در زمینه علم و فناوری را با رباط امضا کند.

العالم - مغرب

«دیوید گوورین» رئیس هیئت رژیم موقت صهیونیستی در مغرب تصریح کرد که «اوریت فرکاش هاکوهن» وزیر علوم و فناوری این رژیم در حال حاضر در رباط به سر می‌برد تا نخستین توافقنامه در زمینه فناوری و علم میان دو طرف امضا شود.

گوورین طی پستی در توئیتر نوشت: «ما امروز بسیار خرسندیم که همزمان با اختتامیه رویداد بزرگ نوآوری اقتصادی، پذیرای اوریت فرکاش هاکوهن، وزیر علوم و فناوری اسرائیل که به مغرب سفر کرده، هستیم».

وی افزود: «به همین مناسبت اولین توافقنامه در حوزه فناوری و علم بین مغرب و اسرائیل امضا خواهد شد».

هنوز مغرب هیچ بیانیه یا اطلاعیه رسمی در این خصوص صادر نکرده است.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی مغرب، شهر کازابلانکا، از ۲۳ تا ۲۵ می، میزبان همایشی بود که توسط شرکت‌های خصوصی تحت عنوان «مغرب - اسرائیل: برای نوآوری به هم متصل شود» برگزار شد.

در جریان این همایش، مغرب و اسرائیل، ۱۳ یادداشت تفاهم در زمینه نوآوری و صنعت فناوری پیشرفته امضا کردند که آخرین مورد از یک سری توافقنامه برای تقویت همکاری‌ها در بسیاری از زمینه‌ها از زمان از سرگیری روابط بین دو کشور است.

در دهم دسامبر ۲۰۲۰، رژیم صهیونیستی و مغرب، از سرگیری روابط دیپلماتیک دوجانبه را که از سال ۲۰۰۰ قطع شده بود، اعلام کردند. از میان ۲۲ کشور عربی، در حال حاضر شش کشور روابط دیپلماتیک علنی با تل‌آویو دارند که عبارتند از: مصر، اردن، مغرب، امارات، بحرین و سودان.

فارس

پربیننده ترین خبرها