زلال قرآن (830)؛

فضای سالم اجتماعی چه نقشی در رشد فضائل اخلاقی دارد؟

فضای سالم اجتماعی چه نقشی در رشد فضائل اخلاقی دارد؟
جمعه 6 خرداد 1401 - 23:31

العالم _ زلال قرآن

با برداشت ازآیه 58 سوره مبارکه اعراف:

« وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا كَذَٰلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ»

ترجمه: (زمین پاک نیکو گیاهش به اذن خدایش (نیکو) بر آید، و از زمین خشنِ ناپاک بیرون نیاید جز گیاه اندک و کم ‌ثمر. این گونه ما آیات (قدرت) را به هربیان توضیح می‌دهیم برای قومی که شکرخدا به جای آرند).
فضای سالم جامعه اسلامی ازنظر فکری وفرهنگی واخلاقی واجتماعی وپاک بودن آن ازانواع پلیدی ها وزشتی ها، آن جامعه را به «بَلَدِ طَیّب» ومحل نشو و نما و رشد کرامت فردی و اجتماعی تبدیل خواهد کرد.
چرا که اگردراثرهمگانی وفراگیرشدن «سلامت جامعه» بر پایه نظام ارزشی دین مبین اسلام وبرمبنای احکام شرع مقدس وبا اجرای صحیح برنامه آن به روش های شایسته وکارآمد وموثر، جامعه اسلامی بسوی سرای سلامت وامنیت فکری وفرهنگی پیش می رود وفضای سالم و پرنشاط معنوی برآن حاکم می گردد، البته درچنین فضائی زمینه های مناسب برای رشد و شکوفائی روز افزون استعدادها فراهم می شود، و با رشد فضائل اخلاقی، آن جامعه درجهت سعادت وفلاح و رستگاری پیش خواهد رفت.
ولی اگرسلامت فضای جامعه حفظ نگردد، زمینه های اشاعه منکرات و رشد زشتی ها وپلیدی ها بوسیله کفار ومنافقین وافراد لابالی فراهم می شود که حکم «بَلد خَبیث» و نا پاکی را پیدا می کند که با محروم شدن اعضاء آن جامعه ازخوبی ها وخیرات وامنیت فکری وفرهنگی ومورد تهدید قرارگرفتن سلامت آن، راه فلاح و رستگاری و سعادت حقیقی به روی اعضای آن سدّ می گردد وآنها را به ذلت و شقاوت و بدبختی گرفتار می نماید.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها