بایدن: برخورد منطقی جمهوری‌خواهان با معضل اسلحه محتمل است

بایدن: برخورد منطقی جمهوری‌خواهان با معضل اسلحه محتمل است
سه شنبه 10 خرداد 1401 - 07:23

رئیس‌جمهور آمریکا درباره احتمال برخورد منطقی جمهوری‌خواهان با کنترل اسلحه ابراز خوشبینی کرد.

العالم - آمریکا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در اولین واکنش رسمی به تیراندازی جمعی اخیر در یک مدرسه ابتدایی در ایالت تگزاس گفت «متمم دوم قانون اساسی هیچ‌گاه مطلق نبوده» و جمهوری‌خواهان نیز ممکن است از سخت کردن مقررات فروش اسلحه‌های بسیار قوی نظیر سلاحی که مهاجم در تگزاس استفاده کرده بود حمایت کنند.

وی افزود: «به نظرم وضعیت به اندازه ای بد شده که همه منطقی‌تر برخورد می‌کنند. دست‌کم من امیدوارم که چنین باشد.»

بایدن یک روز پیشتر برای ادای احترام به قربانیان تیراندازی و همدردی با خانواده‌های آنها به شهر اووالده رفت و حدود سه ساعت در مراسم خصوصی عزاداری خانواده‌های ۱۹ کودک و دو معلم مدرسه ابتدایی شرکت کرد. افرادی که در اطراف کلیسا جمع شده بود شعار می‌دادند «کاری بکن» و بایدن در پاسخ تعهد داد «تلاش خواهیم کرد.»

رییس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از او پرسید آیا اکنون برای مقررات جدید با هدف کنترل اسلحه انگیزه بیشتری دارد گفت: «من همیشه در اين مورد با انگیزه بوده‌ام. به تلاش و اعمال فشار در این زمینه ادامه می‌دهم و خواهیم دید که چه نتیجه‌ای می‌دهد.»

طی چند روز گذشته گروهی از نمایندگان دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا مشغول مذاکره بوده‌اند تا در مورد مقررات جدید برای کنترل دقیق‌تر فروش اسلحه، از جمله راه‌اندازی یک سیستم هشدار سراسری در مورد افرادی که بیماری یا مشکل روانی دارند، به توافق برسند.

بایدن در بخش دیگری از نشست مطبوعاتی در کاخ سفید گفت: «متمم دوم قانون اساسی آمریکا هیچ‌گاه مطلق نبوده است. در زمان تصویب این متمم هر کسی نمی‌توانست برود و یک توپ جنگی بخرد. کسی نمی‌توانست تعداد زیادی اسلحه بخرد.»

جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا با تصویب مقررات همه‌جانبه و دقیق‌تر در مورد کنترل اسلحه، نظیر ممنوعیت فروش سلاح‌های تهاجمی و بررسی دقیق‌تر سابقه خریداران، که از حمایت بخش اعظم مردم آمریکا برخوردار است موافق نیستند. با این همه دمکرات‌ها امیدوارند کنگره به زودی مقررات موثری را تصویب کند.

جو بایدن گفت در این مورد با جمهوری‌خواهان صحبت نکرده ولی «حدس می‌زنم که آنها باید به گذشته نگاه انتقادی داشته باشند.»

او افزود:«آزاد بودن فروش و خرید اسلحه‌ای که در هر دقیقه می‌تواند ۳۰۰ گلوله شلیک کند هیچ منطق و توجیهی ندارد.»

بایدن خاطرنشان کرد با تکیه بر اختیارات ویژه ریاست جمهوری تلاش کرده برخی از مقررات را تغییر دهد و افزود: «ولی من نمی‌توانم فروش یک نوع اسلحه را غیرقانونی کنم و یا مقررات فعلی بررسی سابقه خریداران را تغییر دهم.»

او از نتایج مذاکرات نمایندگان دو حزب در کنگره طی روزهای گذشته اظهار بی‌اطلاعی کرد ولی افزود: «جمهوری‌خواهان معقول به این نتیجه رسیده‌اند که ما نمی‌توانیم به تکرار خود ادامه دهیم.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها