مدیر فرودگاه صنعا در گفتگو با العالم: مذاکرات همراه با فشار نظامی؛ عامل بازگشایی فرودگاه صنعا بود/ جلوگیری از ورود سوخت هواپیمات به یمن/ ائتلاف قصد دارد یمن را به زندانی بزرگ تبدیل کند/ خسارت 160 میلیون دلاری به فرودگاه صنعا درپی حملات سعودی

مدیر فرودگاه صنعا در گفتگو با العالم: مذاکرات همراه با فشار نظامی؛ عامل بازگشایی فرودگاه صنعا بود/ جلوگیری از ورود سوخت هواپیمات به یمن/ ائتلاف قصد دارد یمن را به زندانی بزرگ تبدیل کند/ خسارت 160 میلیون دلاری به فرودگاه صنعا درپی حملات سعودی
سه شنبه 10 خرداد 1401 - 22:13

الشایف، مدیر فرودگاه صنعا گفت: فرودگاه بین‌المللی صنعا اولین هدف هواپیماهای متجاوز بود و هدف‌گیری فرودگاه در دوره‌های مختلف ادامه داشت.

العالم - یمن

خالد الشایف، مدیر فرودگاه صنعا در گفتگو با العالم درخصوص حملات ائتلاف متجاوز به تاسیسات هوایی یمن گفت: اسناد تمام جنایات متجاوزین علیه فرودگاه بین‌المللی صنعا موجود است، ائتلاف متجاوز، باند، محوطه پرواز، دستگاه هدایت ناوبری، ایستگاه برق، تجهیزات فنی و ناوبری را هدف قرار داد. تجهیزات هوانوردی، ارتباطی، سالن های فرودگاه، سقف های کاذب و صفحه نمایش اطلاعات پرواز بر اثر اصابت ترکش و انفجار آسیب زیادی دیده است.

وی تاکید کرد: همه فرودگاه های جمهوری یمن در اثر حملات هوایی آسیب دیده اند، فرودگاه الحدیده تا این لحظه به طور کامل تخریب شده و ویران است، همچنین فرودگاه های تعز و صعده کاملا تخریب شده است و حتی بسیاری از فرودگاه های تحت کنترل ائتلاف متجاوز نیز بسته هستند.

این گفتگو سه شنبه (9 خرداد 1401) ساعت 21 از شبکه العالم پخش شده است که می تواند متن کامل آن را در ادامه مشاهده کنید:

مشروح گفتگو:

العالم: باگذشت چند روز از افتتاح فرودگاه بین المللی صنعا، حتی به صورت جزئی و برای مقصدهای مشخص، این مرحله را چگونه ارزیابی می کنید؟

الشايف: از شبکه العالم برای انتقال تصویر واقعی از آنچه در خصوص یمن می گذرد، به ویژه آنچه در مورد فرودگاه بین المللی صنعا در جریان است، متشکریم. باوجود اینکه این فرودگاه برای مصارف بشردوستانه استفاده می شود، کمپین‌های شایعات و دروغ پردازی درخصوص آن وجود دارد، شبکه العالم که توسط بسیاری از مردم جهان دیده می شود، می تواند بسیاری از حقایق را روشن کند و بسیاری از شایعات را رد کند.

بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا، گامی مثبت بود و همه مردم یمن از افتتاح این فرودگاه خوشحال شدند، هرچند این بازگشایی جزئی باشد، اما اقدام خوبی محسوب می شود و مورد استقبال همه مردم قرار گرفت، بسیاری از مردم به ویژه بیماران که بیش از 8 سال منتظر افتتاح فرودگاه بین المللی صنعا بودند، از بازگشایی مجدد آن خوشحال هستند، همچنین گروه زیادی از مهاجران هستند که می خواهند برگردند، بسیاری از آنها بیش از 10 سال را در خارج از کشور سپری کرده اند.

ائتلاف متجاوز عامل اصلی تاخیر در از سرگیری فرودگاه صنعا بود

العالم: به چه دلیل یک ماه ونیم پس از آتش بس، فرودگاه صنعا بازگشایی شد؟

الشايف: درست است که آتش‌بس از 2 آوریل اجرایی شد و قرار بود پروازها به و از فرودگاه بین‌المللی صنعا در آغاز آتش‌بس از سر گرفته شود و از جمله تفاهمات برای افتتاح فرودگاه بین المللی صنعا، دو پرواز در هفته، سفر به مصر و سفر به اردن بود، اما متأسفانه تاخیری از سوی ائتلاف متجاوز و مزدوران آنها صورت گرفت، آنها سعی در شایعه پراکنی، دروغ، تعلل و انکار آنچه بر سر آن توافق شده بود، داشتند و این موضوع ادامه داشت.

در 24 آوریل به مسافران اطلاع داده شد که اولین پرواز از فرودگاه بین المللی صنعا به اردن خواهد بود، مجوزها اعطا شد و تمام مراحل تکمیل شد، اما متأسفانه در آخرین لحظه پرواز، مزدوران متجاوز به بهانه عدم شناسایی و تایید نشدن پاسپورت مسافران صادر شده توسط صنعا، لغو مجوز پرواز را به ائتلاف اعلام کردند. این شرط جزو شروط آتش بس نبود.

العالم: یعنی دلایل تاخیر همگی ناشی از تعلل کشورهای ائتلاف سعودی و احزاب وابسته به آن بوده است؟

الشايف: درست است، مزدوران متجاوز همه توافقات را به تعویق انداختند و انکار کردند و مقصر اصلی عدم اجرای پروازها در موعد مقرر، آنها هستند و یک فاجعه بزرگ انسانی را رقم زدند.

العالم: در شرایطی که پروازهای اردن تنها بین فرودگاه صنعا و فرودگاه عمان انجام می شود، همچنان در مورد مقصد قاهره موانعی وجود دارد، چرا پروازهای مستقیم بین صنعا و مصر به تاخیر افتاد؟

الشايف: مزدوران و ائتلاف متجاوز سعی کردند آنچه را که بر سر آن توافق شده بود نادیده بگیرند.

در خصوص انجام پروازها به قاهره، متأسفانه تا این لحظه ائتلاف متجاوز و مزدوران آن همچنان از اجرای آنچه که بر سر آن توافق شده طفره می روند و هیچ توجیه قانع کننده ای برای عدم اجرای آن وجود ندارد.

نقش سازمان‌های بین المللی و سازمان‌ملل از ابتدای تجاوز تا به امروز سازنده نبوده است

العالم: بازگشایی فرودگاه آیا نتیجه فشارهای بین‌المللی بود؟

الشايف: این پروازها به دلیل فشارهای بین المللی انجام نشد بلکه به لطف خداوند و رهنمودهای رهبری انقلابی و سیاسی و تلاش دولت نجات ملی در صنعا بود.

این بازگشایی در نتیجه تلاش‌های فراوان محمد عبدالسلام در تبیین اهمیت افتتاح فرودگاه بین المللی صنعا و نقش انسان دوستانه کادر فرودگاه و تلاش های وزارت امور خارجه و وزارت حمل و نقل بود.

توسعه در زمینه صنایع نظامی و قدرت موشکی نقش عمده ای در موفقیت بسیاری از مذاکرات داشت.

متاسفانه نقش سازمان‌های بین المللی و سازمان‌ملل از ابتدای تجاوز تا به امروز سازنده نبوده است.

العالم: منظورتان این است که اجرای مفاد آتش بس در نتیجه موفقیت‌های نظامی است؟

الشايف: موفقیت نظامی و سیاسی دولت نجات ملی همزمان شد و نقش بسزایی در این آتش بس و بازگشایی داشت، به ویژه از طریق رئیس هیئت ملی یمن که تلاش زیادی در این زمینه انجام داد. می بایست در عرصه قدرت و در عرصه سیاست و مذاکره هماهنگی و پشتیبانی وجود داشته باشد.

العالم: آیا خواسته‌تان درباره فرودگاه صنعا و جبران پروازهایی که حدود یک ماه و نیم تاحیر داشتند، محقق شد؟

الشایف: بیش از 30 هزار بیمار برای درمان در خارج از کشور نیاز فوری به سفر دارند بنابراین دو سفر در هفته حتی 2 درصد از نیاز واقعی شهروندان یمنی را پاسخ نمی دهد.

دولت نجات ملی پس از گذشت 45 روز از عدم اجازه برای پرواز، اصرار داشت که بر اساس آتش‌بس تعداد پروازهای کنسل شده جبران شود طبق توافقنامه قرار بود طی دو ماه ۱۶ پرواز انجام شود ولی تنها 4 پرواز انجام شد.

با وجود تمام موانع، دولت نجات ملی با این شرط ناعادلانه موافقت کرد، اما متأسفانه ائتلاف متجاوز و مزدورانش از انجام به موقع پروازها، خودداری کردند.

دولت نجات ملی در شرایط کنونی خواستار جبران سفرهای روزهای گذشته و ادامه پروازها از فرودگاه بین المللی صنعاست با تاکید بر این موضوع که این سفرها بشردوستانه است و به سیاست هیچ ارتباطی ندارد.

درباره افزایش پروازها، شرکتهای ائتلاف متجاوز تا این لحظه متاسفانه به سختی توانسته‌اند پرواز اردن را به جریان بیاندازد و پرواز قاهره هنوز برقرار نشده به همین دلیل پرواز به دیگر مناطق و ورود به خطوط هوایی دیگر با دشواری روبروست.

بسته شدن فرودگاه صنعا تصمیمی ظالمانه از سوی عربستان است

العالم: آیا فرودگاه تنها در مدت آتش بس فعالیت می کند و در صورت ناکامی آتش بس یا تمدید نشدن آن، متوقف می شود؟

الشایف: امیدواریم پروازها متوقف نشوند و ادامه پیدا کنند و مساله فرودگاه بین‌المللی صنعا به دیگر محورهای آتش بس مرتبط نشود، این مساله صرفا جنبه انسانی دارد و به همه مردم جمهوری یمن ارتباط دارد و خدمات فرودگاه شامل حال مردم استان های جنوبی، شرقی و شمالی نیز می شود.

بازگشایی کامل فرودگاه بین المللی، یک حق قانونی است، زیرا همه قوانین و قواعد بین المللی بستن فرودگاه ها را منع می کند.

مانند وضعیت سوریه، لیبی یا عراق که فرودگاه‌ها برای خدمت به شهروندان، کمک به مجروحان و ورود کمیته‌های بین‌المللی، بازرسان و سازمان‌های بین‌المللی باز هستند، بسته شدن فرودگاه بین المللی صنعا تصمیمی ظالمانه از سوی عربستان و نه جامعه بین المللی بوده است.

العالم: این دیدگاه شما دائماً از سوی مقامات رسمی دولت نجات ملی مطرح می شود که فرودگاه بدون محدودیت و بدون ارتباط داشتن با دیگر پرونده‌ها، بازگشایی شود، آیا پاسخی در این زمینه از سوی سازمان ملل یا ائتلاف سعودی وجود دارد؟

الشایف: سازمان ملل و جامعه بین المللی اهمیت فرودگاه بین المللی صنعا و لزوم بازگشایی کامل آن را درک می کنند.

بسیاری از سازمان های بین المللی خواستار بازگشایی کامل فرودگاه شده اند و حتی نمایندگان بین المللی از جمله فرستاده آمریکا نیز خواستار بازگشایی فرودگاه شده اند.

اما متأسفانه ائتلاف متجاوز و مزدوران آن اصرار دارند فرودگاه بین المللی صنعا را ببندند.

فرودگاه الحدیده به طور کامل تخریب شده است

العالم: آیا مذاکراتی برای بازگشایی فرودگاه الحدیده یا تعز صورت گرفته است؟

الشایف: همه فرودگاه های جمهوری یمن در اثر حملات هوایی آسیب دیده اند، فرودگاه الحدیده تا این لحظه به طور کامل تخریب شده و ویران است، همچنین فرودگاه های تعز و صعده کاملا تخریب شده است و حتی بسیاری از فرودگاه های تحت کنترل ائتلاف متجاوز نیز بسته هستند.

ائتلاف متجاوز فرودگاه های تحت کنترل خود و مزدورانش را تحریم هوایی می کند

العالم: منظورتان این است که بازگشایی آنها حتی به خاطر تخریب این فرودگاه ها با مشکل مواجه است؟

الشایف: ائتلاف متجاوز فرودگاه های تحت کنترل خود مانند فرودگاه مکلا را باز نکرده و یا در فرودگاه‌های الغیده و سقطری هم که پروازها محدود است، بازگشایی نداشته است و فرودگاه عدن و فرودگاه سیئون فقط شرکت های هواپیمایی یمنی و شرکت های داخلی اجازه پرواز دارند و اجازه حضور در فرودگاه ها به دیگر شرکت ها را نداده است.

بنابراین ائتلاف متجاوز همچنان کنترل فرودگاه ها و حریم هوایی را در دست دارد، به عبارت دیگر ائتلاف متجاوز فرودگاه های تحت کنترل خود و مزدورانش را تحریم هوایی می کند.

ائتلاف متجاوز قصد دارد با بستن فرودگاه بین المللی صنعا، یمن را به زندانی بزرگ تبدیل کند

العالم: به نظر شما این ضرورت به عنوان جنبه انسانی، اقتصادی و اجتماعی در بازگشایی فرودگاه ها بیانگر چه چیزی است؟

الشایف: مشخص است که بازگشایی فرودگاه ها در وهله اول بعد بشردوستانه دارد و فاصله ها را کم می کند و نقش عمده ای در تبادل فرهنگ بین مردمان مختلف داشته است و بستن فرودگاه ها جنایت جنگی است و مردم یمن از بستن فرودگاه ها آسیب دیده اند.

ائتلاف متجاوز قصد دارد با بستن فرودگاه بین المللی صنعا، یمن را به زندانی بزرگ تبدیل کند، یمن را از جهان منزوی کند و سیاست مرگ تدریجی را اعمال کند.

به طور متوسط روزانه حدود 30 تا 35 بیمار صعب العلاج جان خود را از دست می دهند و علاوه بر آن با جلوگیری از ورود خبرنگاران، بازرسان بین المللی و مسئولان امور بشردوستانه در صدد پنهان کردن حقایق و جنایات تجاوزکارانه هستند.

العالم: در حال حاضر چه اندازه به ادامه بازگشایی فرودگاه، تنوع پروازها و مقصد نیاز است؟

الشایف: بدون شک فرودگاه پایتخت به بیش از 80 درصد از جمعیت جمهوری یمن خدمات رسانی می کند و ساکنان بیش از 11 استان در حال تردد از فرودگاه بین المللی صنعا هستند و بیماران، دانشجویان و ... از بسته بودن فرودگاه ضرر می کنند.

فرودگاه صنعا کاملا آماده خدمات رسانی به مردم است

العالم: به نظر شما آیا فرودگاه صنعا اکنون آماده است تا به فعالیت کامل خود بازگردد و مثلاً به صورت روزانه پروازهای خود را انجام دهد؟

الشایف: فرودگاه بین‌المللی صنعا اولین هدف هواپیماهای متجاوز بود و هدف‌گیری فرودگاه در دوره‌های مختلف ادامه داشت و آخرین هدف‌گیری در 27 دسامبر سال گذشته، 5 ماه پیش بود مسئولان سیاسی بسیار برای آماده شدن فرودگاه بین المللی صنعا تلاش می کنند و اکنون اقدامات برای حفاظت و اماده کردن آن در حال انجام است.

بیش از 500 مسافر و حدود 270 ورود و 270 خروج مسافران غیرنظامی ثبت شده و این میزان آمادگی فرودگاه را ثابت می کند، شما (تیم تلویزیون العالم) هم اکنون در فرودگاه بین المللی صنعا هستید، می توانید از تمامی امکانات فرودگاه بازدید و عکاسی کنید و ما به شما اطمینان می دهیم که فرودگاه صنعا کاملا آماده است و هیچ گونه کاستی در خدمات فرودگاهی وجود ندارد.

العالم: منظورم این است که شما همه توجیهات طرف مقابل مبنی بر عدم آمادگی فرودگاه را رد می کنید؟

الشایف: پروازهای اخیر ثابت می کند که فرودگاه کاملاً آماده است.

160 میلیون دلار برآورد خسارت وارد شده به فرودگاه صنعا

العالم: چه میزان خسارت ؟

الشایف: اسناد تمام جنایات متجاوزین علیه فرودگاه بین‌المللی صنعا موجود است، ائتلاف متجاوز، باند، محوطه پرواز، دستگاه هدایت ناوبری، ایستگاه برق، تجهیزات فنی و ناوبری را هدف قرار داد. تجهیزات هوانوردی، ارتباطی، سالن های فرودگاه، سقف های کاذب و صفحه نمایش اطلاعات پرواز بر اثر اصابت ترکش و انفجار آسیب زیادی دیده است.

تمامی تأسیسات فرودگاهی به طور قابل توجهی آسیب دیدند و خسارات مستقیم ناشی از هدف قرار دادن فرودگاه بین المللی صنعا بیش از 160 میلیون دلار است، این سوای زیان های غیرمستقیم ناشی از بسته شدن فرودگاه بین المللی صنعا، تعلیق درآمدها و ورشکستگی بسیاری از شرکت ها، تعطیل شدن دفاتر ترخیص گمرکی، شعب وزارتخانه ها، سرمایه گذاری ها، بانک ها و صرافی های مرتبط با فرودگاه پایتخت است.

سرمایه گذاری های زیادی در فرودگاه پایتخت متوقف شد، تعطیلی فرودگاه باعث ورشکستگی بسیاری از این شرکت ها و اخراج بسیاری از کارکنان شد به نحوی که 1500 کارمند بیکار شدند، زیان های ناشی از تعطیلی فرودگاه و تعلیق پروازها و درآمدها از ابتدای تجاوز سعودی به یمن تاکنون بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است.

ائتلاف سعودی مانع از رسیدن تجهیزات هوانوردی به یمن می شود

العالم: به رغم این خسارات و میزان زیانهایی که درباره اش صحبت کردید، اما از آماده بودن فرودگاه صنعا سخن می گویید، چگونه توانستید که به رغم تعطیل بودن فرودگاه و نبود درآمد از آن، این همه خسارت را مدیریت کنید؟

الشایف: احیای فرودگاه دشوار بود، بزرگترین مانع در این زمینه، تامین هزینه های راه اندازی با توجه به تعطیلی فرودگاه و محاصره ظالمانه آن بود، از مهمترین موانع و مشکلات دیگری که باعث تاخیر در احیای فرودگاه بود، نبود قطعات یدکی و تجهیزات در بازار داخلی بود.

ما تجهیزات ناوبری زیادی داریم که تا به امروز در جیبوتی توقیف شده است، اگرچه با سازمان ملل متحد برای خرید و واردات آن توافق شده بود، اما متأسفانه وقتی از فرانسه به جیبوتی رسید، ائتلاف متجاوز مانع از رسیدن آن به فرودگاه بین المللی صنعا شد. لذا 4 ماه قبل به خاطر فرسودگی دستگاههای هوانوردی و عدم صدور مجوز ورود دستگاه های توصیف شده در جیبوتی، فرودگاه از مدار خارج شد.

العالم: اکنون بعد از بازگشایی فرودگاه و پشت سر گذاشتن این همه مشکلات، با چه مشکلاتی در مسیر فعالیت طبیعی این فرودگاه مواجه هستید؟

الشایف: هیچ مشکلی وجود ندارد، بزرگترین مشکل، تداوم محاصره و تهدید از سوی ائتلاف متجاوز است، هنوز تهدید علیه تأسیسات فرودگاه استمرار دارد جز در دوره آتش بس، اما غیر از آن هیچ تضمینی وجود ندارد که فرودگاه و کادر آن مجددا هدف قرار نگیرند.

فرودگاه بین المللی صنعا دارای یک تیم فنی متخصص با صلاحیت های بسیار عالی است که در خارج از کشور آموزش دیده اند.

این فرودگاه دارای کادر امنیتی با تجربه است که بر اساس استانداردهای بین المللی کار می کند.

ما تاکید می کنیم که دولت نجات ملی به فرودگاه توجه زیادی دارد و همه نیازها را تامین می کند، درک زیادی در زمینه تامین تمام نیازهای فرودگاه وجود دارد، بنابراین هیچ مشکلی وجود ندارد، بزرگترین مشکل تداوم محاصره و ترس از حمله است.

ائتلاف متجاوز همچنان از ورود کشتی های حاوی سوخت هواپیما جلوگیری می کند

العالم: برخی درباره مشکلاتی مانند تامین سوخت هواپیماها در فرودگاه صنعا صحبت می کنند و احتمال اینکه این موضوع بر پروازها تاثیر منفی بگذارد، آیا این مشکل تاثیری دارد؟ آیا هنوز ادامه دارد؟

الشایف: این موضوع مانع یا مشکلی در پروازهای ورودی به فرودگاه بین المللی صنعا و خروجی از آن ایجاد نمی کند، اما متأسفانه، ائتلاف بین المللی متجاوز همچنان از ورود کشتی های حاوی سوخت هواپیما جلوگیری می کند.

اگر ائتلاف در زمینه گشایش فرودگاه یا اجرای تعهداتش در زمینه آتش بس توافق شده جدیت داشت، می بایست اجازه ورود به همه کشتی ها به ویژه کشتی های حاوی سوخت هواپیما را صادر می کرد، تناقض عجیبی وجود دارد. ائتلاف از یک طرف با پرواز از فرودگاه بین المللی صنعا موافقت می کند اما از سوی دیگر آن را محاصره کرده و مانع از ورود مشتقات نفتی مانند سوخت هواپیما می شود و به کشتی های حاوی سوخت هواپیما اجازه ورود به بندر و انتقال محموله آن به فرودگاه بین المللی صنعا را نمی دهد.

العالم: انتقادهایی از سوی برخی درباره افزایش نرخ بلیت به ویژه از فرودگاه صنعا وجود دارد، این افزایش قیمت را به چه دلیلی می دانید؟

الشایف: درست است که قیمت بلیت بالا است، اما خطوط هوایی یمن درباره افزایش قیمت بلیط توجیهاتی دارد:

اول، افزایش قیمت مشتقات نفتی و در دسترس نبودن آن در صنعا که بر شهروندان تأثیر منفی می گذارد.

دوم مبلغ بیمه است، شرکت هواپیمایی یمن در شرایط استثنایی فعالیت می کند و خطرات ناشی از تجاوزات ائتلاف تا این لحظه ادامه دارد، نقض حریم هوایی یمن توسط ائتلاف نیز مستمر می باشد، بنابراین خطوط هواپیمایی یمن متحمل هزینه های زیادی می شود که بر شهروندان تأثیر منفی می گذارد، اما امیدواریم در صورت ادامه پروازها و افزایش تعداد آن، قیمت بلیت کاهش یابد.

العالم: در پایان می خواهم به اتهاماتی که اخیراً از سوی برخی فعالان و رسانه های مخالف علیه شما وارد شده است، پاسخ دهید که می گویند مقامات صنعا محدودیت هایی را برای برخی مسافران ایجاد کرده و تعدادی از آنان را از سفر منع کردند، چه پاسخی در این زمینه دارید؟

الشایف: ما هیچ تبعیضی در مدیریت فرودگاه بین المللی صنعا نداریم و هر شهروندی حق دارد آزادانه سفر کند، فرزندان کسانی که در جبهه های مختلف با ما می جنگند و خانواده های آنها در صنعا زندگی می کنند و کسی با آنان کاری ندارد، حتی خانواده های مزدوران و فرزندانشان کاملاً آزادانه از طریق فرودگاه بین المللی صنعا تردد می کنند.

فهرست اشخاص ممنوع الخروج در تمام کشورهای جهان به دلایل مختلف وجود دارد، اما هدف قرار دادن یک شخص یا حزب به خاطر مسائل شخصی با وابستگی به یک طرف خاص وجود ندارد. البته معیارهای بین المللی درباره ممنوع الخروج بودن در تمام فرودگاه های دنیا اعمال می شود و ما نیز بر اساس شروط سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری به آن عمل می نماییم.

پربیننده ترین خبرها