آیا آتش بس در یمن امشب تمدید می شود؟

آیا آتش بس در یمن امشب تمدید می شود؟
چهارشنبه 11 خرداد 1401 - 15:04

العالم _ یمن

خبر:

آتش بس دو ماهه در یمن امشب پایان میابد و البته این انصارالله یمن است که درخصوص تمدید آن اظهار نظر خواهد کرد

تحلیل:

- در حالی که 8 سال پیش سعودی و ائتلاف اغازگر جنگ علیه انصارالله یمن بود و در واقع شرایط ناامنی و جنگی را بر یمن تحمیل کردند اما در شرایط جدید این انصارالله است که از موضعی کاملا مقتدرانه معادلات را به نفع ملت یمن تغییر داده و طرف اصلی تصمیم گیر در این میدان است.

- طبق توافقنامه آتش بس دوماهه، بایستی 18 کشتی حامل اذوقه و سوخت امکان پهلو گیری در یمن را پیدا می کردند، پروازها به مقصد قاهره، اردن و عمان از فرودگاه صنعا و بالعکس صورت می پذیرفت، اسرا تبادل می شدند و راه های ارتباطی در داخل یمن برای تردد ازاد باز می شد. اگر چه سعودی در همه این موارد کوشید تا با تعلل و تاخیر توافقات اتش بس را بگونه ای عملیاتی کند که احساس شود دست برتر را در ماجرا دارد اما بلاخره و به ناچار مجبور به انجام بسیاری از ان ها شد. کشتی ها اگر چه با تاخیر در سواحل یمن پهلو گرفتند، هواپیماها با تاخیری بسیار بلند مدت سرانجام به پرواز درامدند و برخی اسرا البته در سایه فریبکاری و عهد شکنی سعودی مبادله شدند.

- درخصوص گفتگو برای بازگشایی راه های ارتباطی، طرف های درگیر اخیرا در اردن به مذاکره نشستند که طرف سعودی اصرار داشت مسیر تعز –صنعا بدون هیچ مابه ازایی بازشود و انصارالله تحقق این مساله را منوط به بازگشایی همه راه های ارتباطی معرفی کرد. این مذاکرات اگر چه به ظاهر بدون نتیجه پایان یافت اما به نظر می رسد طرفین ترجیح دادند ضمن سکوت نسبت به این عدم توافق ، اینده اتش بس پیش رو را به مخاطره نیاندازند.

- شورای رهبری ریاست جمهوری یمن هم که وظیفه اصلی و ماموریت تعریف شده اش از سوی سعودی ها مذاکره با انصار الله برای خروج ابرومندانه سعودی از باتلاق یمن تعریف شده علی رغم اختلافات داخلی میان العلیمی و جنوبی ها سعی می کند تا اولین قدم ها را دربرخورد با انصار الله با احتیاط بردارد. این شورا بخوبی واقف است که انصار الله در موقعیتی جدید و مقترانه خود پذیرای هیچ گونه شرط تحمیلی یا زیاده خواهانه سعودی-اماراتی نیست

- سرجمع تحولات اخیر و به ویژه تلاش سعودی برای رفع همه عومال تهدید کننده تمدید اتش بس ولو با تاخیروتعلل ازیکسو ازیکسو واعتقاد و التزام انصارالله به این مساله که راه حل مساله یمن نه نظامی که راه حلی سیاسی است ازدیگر سو شواهدی هستند که اینده تمدید اتش بس را برای فردا و روزهای پیش رو روشن نشان می دهد.

پربیننده ترین خبرها