سقوط تند مهره‌های بن‌زاید در واشنگتن

سقوط تند مهره‌های بن‌زاید در واشنگتن
پنج‌شنبه 12 خرداد 1401 - 08:14

تلویزیون "سی‌‌ان‌بی‌اس" آمریکا گزارش داد که براساس کیفرخواست جدید علیه "توماس باراک" مشاور رئیس‌جمهور سابق آمریکا، او از امارات 374 میلیون دلار دریافت کرده تا دولت ترامپ را برای اعطای نفوذ سیاسی بیشتر به امارات، تحت فشار قرار دهد.

العالم- کشکول

این منبع فاش کرد که باراک از موقعیت خود به عنوان مشاور برجسته در ستاد انتخاباتی ترامپ، برای "پیشبرد منافع امارات و ارائه اطلاعاتی به این کشور بنا به دستور مسئولان ارشد در ابوظبی" استفاده کرده است.

"متیو گومز" شهروند آمریکایی و "راشد سلطان راشد المالک الشحی" شهروند اماراتی نیز با باراک همکاری می‌کردند.

براساس اسناد، شواهد زیادی نشان می‌دهد که باراک، الشحی و گومز در آمریکا برای پیشبرد منافع آمریکا اقدامات زیادی صورت داده‌اند، به عنوان مثال در ماه مه 2016، باراک در سخنرانی انتخاباتی ترامپ درباره سیاست انرژی آمریکا، واژگانی را در تمجید از امارات به‌کار برد.

آنچه درمورد تلاش های باراک برای تأثیرگذاری بر سیاست ایالات متحده به نفع امارات فاش شده، نوک کوه یخ است.

این اقدامات تلاش‌های جورج نادر، فرستاده "محمد بن زاید" را در اذهان تداعی می‌کند و این امر را القا می‌کند که بن زاید و "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی برای حمایت از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا در برابر هیلاری کلینتون مشتاق بودند.

بعد از این پیشنهاد مالی، مشاوران در ستاد انتخاباتی ترامپ به سرعت به جورج نادر به عنوان همپیمانی نزدیک نگریسته‌اند و نادر بارها با "جارد کوشنر" داماد ترامپ و همچنین "مایکل فلین" مشاور امنیت ملی دولت ترامپ، دیدار کرده است.

همزمان، جورج نادر با کمک "اریک پرینس" مدیرعامل سابق "بلک واتر" برخی مسئولان در دولت ترامپ را مجبور کردند تا برای استخدام پیمانکاران خصوصی جهت خدمت به امارات در خاورمیانه، چراغ سبز نشان دهند.

نکته قابل توجه این است که جرج نادر در سال 2020 به اتهام داشتن فیلم‌های مستهجن از کودکان و سوءاستفاده جنسی از کودکان، تحت تعقیب قضائی قرار گرفته و بازداشت شد.

به نظر می‌رسد که محمد بن‌زاید به این درک رسیده که پول نقطه ضعف "دموکراسی آمریکایی" است و این نقطه ضعف حتی در راس هرم "نظام آمریکا" به وضوح دیده می‌شود.

بنابراین او توانست در ازای پرداخت صدها میلیون دلار، وفاداری اعضای دولتی که مدعی کدخدایی بر جهان است را بخرد و امارات را یکی از پرنفودترین کشورها در واشنگتن گرداند.

ولی در مقابل، بن زاید نیز نقطه ضعفی دارد اینکه در استفاده از سلاح پول، بدون ملاحظه زیاده‌روی می‌کند با این تصور، که از این طریق به اهدافش سریع‌تر دست می‌یابد. در حالی‌که پمپاژ بی‌رویه پول به سبک امارات، "بزرگ‌تر از آن است که پنهان بماند"، و همین سقوط چشمگیر مردان بن‌زاید در امریکا با وجود برخورداری از پولی هنگفت، را توجیه و تفسیر می‌کند.

*سامان صباغی

پربیننده ترین خبرها