تلاش های دبیرکل ناتو برای پذیرش سریع عضویت فنلاند و سوئد

تلاش های دبیرکل ناتو برای پذیرش سریع عضویت فنلاند و سوئد
شنبه 14 خرداد 1401 - 18:02

 ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو اعلام کرده با سانا مارین نخست وزیر فنلاند دیدار و با او در باره لزوم توجه به نگرانی های آنکارا و ادامه روند پیوستن هلسینکی و استکهلم به این سازمان نظامی، گفت وگو کرده است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس ناتو در پیامی توئیتری همچنین مذاکرات جمعه شب خود را با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای تغییر نظر مخالف او با پیوستن فنلاند و سوئد به این ائتلاف، سازنده خوانده است.

جنگ اوکراین این کشورهای شمال اروپا را وادار کرده با کنار گذاشن سیاست دیرینه بی طرفی، خواستار عضویت در ناتو شوند، اما اردوغان این کشورها را به حمایت از شبه نظامیان کرد متهم می کند.

استولتنبرگ با ستایش از آنکارا و تلاش هایش برای میانجی گری برای تضمین انتقال امن غلات از اوکراین هم زمان باکمبودهای جهانی در حوزه غذا، بدون توضیح دیگری افزود که قصد دارد به گفت و گو با اردوغان در این باره ادامه دهد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز اعلام کرده که اردوغان بر توقف آشکار حمایت این ۲ کشور از تروریسم، برداشته شدن محدودیت های فروش تسلیحات به ترکیه و آمادگی برای نشان دادن همبستگی با ممتحدان، پافشاری کرده است.

تحریم های تسلیحاتی بر ترکیه در پی حمله نظامی ۲۰۱۹ این کشور به شمال سوریه، آغاز شد.

تلاش های دیپلماتیک رئیس این ائتلاف نظامی پیشاپیش نشست مقام های بلندپایه سوئد، فنلاند و ترکیه در بروکسل مقر ناتو برای بررسی علل مخالفت آنکارا با این درخوسات و راه های برطرف کردن آن، صورت می گیرد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه جمعه شب اعلان کرده که ارودغان در گفت وگوی تلفنی با استولتنبرگ، نگرانی‌های امنیتی ترکیه را درخصوص عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، مشروع و منطقی دانسته است.

استولتنبرگ در سفر چهارشنبه به واشنگتن گفت که در روزهای آینده با مقام‌های ارشد فنلاند، سوئد و ترکیه در بروکسل دیدار خواهد کرد تا در مورد این موضوع گفت وگو کنند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه فنلاند ۴ خرداد ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که هلسینکی و استکهلم معتقدند مذاکرات اخیر با ترکیه در مورد پیوستن آن‌ها به ناتو به‌اندازه کافی سازنده بوده است و قصد دارند مذاکرات را در همین راستا ادامه دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها