سفیر اوکراین: ترکیه غلات ربوده شده ما را می‌خرد

سفیر اوکراین: ترکیه غلات ربوده شده ما را می‌خرد
جمعه 13 خرداد 1401 - 22:45

سفیر اوکراین در آنکارا روز جمعه گفت که ترکیه از جمله کشورهایی است که غلاتی که روسیه از اوکراین به یغما برده را می‌خرد.

العالم - اروپا

«واسیل بودنار» سفیر اوکراین در ترکیه روز جمعه گفت که ترکیه از جمله کشورهایی است که غلاتی که روسیه از اوکراین به یغما برده را می‌خرد.

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد از مقام‌های ترکیه و پلیس اینترپل خواست تا به بررسی محموله‌های انتقال غلات اوکراین از طریق آب‌های ترکیه بپردازند.

روسیه و اوکراین هر دو از بزرگترین صادر کنندگان غلات در جهان هستند اما جنگ کنونی میان این دو کشور سبب شده تا انتقال محموله‌های غلات از طریق دریای سیاه متوقف شود.

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس نیز روز جمعه گفت که کشورش آماده انتقال احتمالی غلات اوکراین از طریق خاک این کشور است.

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: « الان همه دنبال لجستیک هستند. خوب ما می‌توانیم صحبت کنیم. اینها را از طریق بلاروس بیاورید اما باید در اینباره توافقی داشته باشیم».

وزارت دفاع اوکراین نیز مدعی شده که کشتی‌های حمل و نقل روسیه، چند محموله غلات را به سوریه ارسال کرده است. کامیون‌های متعددی نیز غلات اوکراین را به داخل روسیه ارسال کرده و حدود 1500 تن نیز از غلات به شبه جزیره کریمه ارسال شده است.

روسیه تمامی ادعاها درباره ربودن غلات اوکراین را رد کرده است. مقام‌های روسیه اخیرا اعلام کرده‌اند که آماده ایجاد گذرگاه امن برای صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه به ازای پایان تحریم‌ها علیه این کشور است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز در سخنانی گفت هیچ مشکلی برای انتقال غلات از اوکراین وجود ندارد. او گفت غلات از رومانی و لهستان قابل صادر کردن هستند.

روسیه از ابتدای عملیات نظامی خود در اوکراین تأکید کرده که هیچ برنامه‌ای برای اشغال سرزمین‌های اوکراینی ندارد، بلکه هدفش غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی از این کشور است.

فارس

پربیننده ترین خبرها