واکنش انجمن قضات تونس به برکناری 57 قاضی از سوی سعید

واکنش انجمن قضات تونس به برکناری 57 قاضی از سوی سعید
شنبه 14 خرداد 1401 - 19:13

انجمن قضات تونس قیس سعید را به چالش کشید و اعلام کرد که به او اجازه نمی دهد "قدرت را به انحصار خود درآورد و به قضات توهین کند."

العالم - تونس

انس الحمیدی، رئیس انجمن قضات تونس، در یک جلسه اضطراری که امروز شنبه برگزار شد، گفت که این انجمن "دست خود را به سوی همه قضات دراز می کند، به جز خائنانی که به همکاران خود خیانت کرده اند."

وی افزود: خائنانی که به همکاران خود از جمله وزیر دادگستری خیانت کردند را نخواهیم بخشید و از اصلاحات، پاسخگویی عادلانه و تطهیر قوه قضائیه حمایت می کنیم.

این قاضی تونسی ادامه داد: قاضی امروز محروم از تضمین امنیت، مورد اتهام و سوء ظن است و طی گزارشی از مرجع امنیتی عزل شده است و از حق مراجعه به دیوان عدالت اداری نیز محروم است.

او افزود: آنچه اتفاق افتاد قتل عام قضات است، قوه قضائیه، به کدام گناه ترور شد و مورد تجاوز قرار گرفت.

وی بدون نام بردن از فرد خاصی ادامه داد: ما یک دشمن داریم که در کمین قوه قضائیه مستقل است و قوانین تضمین کننده استقلال قوه قضائیه را رعایت نمی کند.

الحمیدی خاطرنشان کرد که «اتحادیه کارگری تونس همبستگی بی قید و شرط با ما را اعلام کرد».

قیس سعید، رییس جمهور تونس پس از تصویب قانون جدیدی که تسلط وی را بر قوه قضاییه بیشتر می‌کند، روز پنجشنبه ۵۷ قاضی را که به گفتهٔ او متهم به فساد و جرایم دیگر بودند، برکنار کرد.

این اقدام سعید واکنش بسیاری را به همراه داشته است.

از سوی دیگر امروز در تونس اولین جلسه کمیته "گفتگوی ملی" توسط قیس سعید رئیس جمهور برگزار شد، بیشتر احزاب توتس این جلسه را تحریم کرده بودند.

عدم حضور احزاب بزرگ تونس که به این جلسه دعوت نشده بودند، گفتگوی وحدت را «صوری و ساختگی» جلوه می دهد.

آخرین افرادی که پس از دعوت قیس سعید از شرکت در گفتگو خودداری کردند عبارتند از فاضل عبدالکافی، دبیرکل حزب راه سوسیال دمکراتیک، فوزی الشرفی رئیس حزب آفاق تونس، ، حاتم الملیکی معاون و فعال سیاسی و احلام بلحاج، سیاستمدار و عضو انجمن زنان دموکراتیک.

پربیننده ترین خبرها