امام خمینی(ره) آمریکا را با بحران واقعی مواجه کرد

امام خمینی(ره) آمریکا را با بحران واقعی مواجه کرد
يکشنبه 15 خرداد 1401 - 14:37

کارشناسان تاکید می کنند که امام خمینی(ره) جمهوری اسلامی را به مرکز اساسی و جبهه جهانی برای رویارویی با استکبار جهانی تبدیل کرد.

العالم _ ایران

سیاستمداران ایرانی معتقدند امام خمینی(ره) ابعاد فقهی متعددی داشت. امام خمینی در همین حال استاد حاذقی بود و در اخلاق نظیر نداشت و این اوصاف به ندرت در یک نفر جمع می شود.

این سیاستمداران تاکید می کنند که هنر امام خمینی این بود که بر دل ها حکومت می کرد. او با ملت های جهان به ویژه با ملت های جهان اسلام ارتباط داشت و میلیون ها ایرانی و همچنین میلیون ها نفر از عرب ها و مسلمانان و حتى مسیحیان را در طول 33 سال جذب خود کرد.

امام خمینی از آینده نگری و اندیشه ای درست و دقیق برخوردار بود. چنین شخصیتی که به آینده نگاه می کرد، این امکان را فراهم آورد تا بخش بزرگی از جهان را که تحت سیطره استکبار جهانی قرار داشت، آزاد کند.

ایران تا نیمه قرن بیستم تحت سلطه اتحاد جماهیر شوروی سابق و نیز تحت سلطه انگلیس قرار داشت. ایران پس از جنگ جهانی دوم و در پی نشست سه نفر از رهبران کشورهای جهان در تهران، تحت سلطه آمریکا قرار گرفت و در دوران شاه به ژاندارم منطقه تبدیل شد و می بایست از رژیم اسرائیل حمایت می کرد. با این حال امام خمینی توانست در چند روز ایران را از این سلطه شوم خارج کند.

او به لایحه مصونیت حقوقی و قانونی بیگانگان در ایران اعتراض کرد و در زمانی که هیچ ابزار رسانه ای برای ارتباط با مردم وجود نداشت، با آنان ارتباط برقرار کرد.

به گفته کارشناسان، امام خمینی به حکومت پهلوی توصیه می کرد که تحت سلطه آمریکا نباشد. او همچنین به همه رهبران کشورهای اسلامی توصیه می کرد و می گفت هر کشوری که حاکمانش با ملت همراه باشند، پیروز خواهد شد.

کارشناسان جغرافیای سیاسی تاکید می کنند که امام خمینی از آغاز انقلاب اسلامی در ایران تنها بود و تعداد بسیار اندکی از مردان مبارز اطراف او بودند. او به اتحاد امت اسلامی و اتحاد مستضعفان دعوت می کرد و همچنین به آرمان فلسطین.

با اینکه امام راحل چیزی نداشت و آنگاه که چنین دعوتی را مطرح کرد، تنها و ضعیف بود، توانست این انقلاب را بسازد و آن را در شرایط بسیار دشوار به موفقیت برساند، درست در زمانی که دهه هفتاد و آغاز دهه هشتاد شاهد اوج شیوع تفکر کمونیستی، چپ و لیبرال بود.

کارشناسان تاکید می کنند که امام خمینی توانست جوانان را داخل و خارج ایران جذب کند به ویژه کسانی را که در دانشگاه های آمریکایی و اروپایی درس می خواندند و همین جوانان بودند که خط امام خمینی را در پیش گرفتند و جمهوری اسلامی و محوریت انقلاب اسلامی را ساختند که فقط برای ایران نبود.

ناظران نیز تاکید می کنند که امام خمینی دیدگاه بلند و استراتژیک، اهداف و روشی داشت که آن را پیش از پیروزی انقلاب، از طریق مطرح کردن مواضع خود، برای مردم شفاف سازی کرد و پایداری بر این شفافیت و این روش باعث شد تا جوانان مسئولیت های خود را بر عهده گیرند و به وظایف خود عمل کنند.

امام راحل از روز نخست انقلاب خود، این شعار مرکزی و اساسی را مطرح کرد یعنی «امروز ایران فردا فلسطین» و «نه شرقی نه غربی». مقصود از شعار دوم این بود که نخستین میخ بر تابوت نظام بین المللی وارد شده است، نظامی که در سال 1945 در نتیجه یک اشتباه ایجاد شد.

بر همین اساس جمهوری اسلامی به مرکز اساسی و جبهه جهانی برای رویارویی با استکبار جهانی تبدیل شد و شعار «نه شرقی نه غربی» همچنان تا امروز ثابت مانده است.

پربیننده ترین خبرها