اعتراضات جدید علیه "حکومت نظامی" در سودان

اعتراضات جدید علیه
يکشنبه 15 خرداد 1401 - 23:12

تظاهرات امروز یکشنبه در تعدادی از محله‌های خارطوم، پایتخت سودان، برای کناره گیری ارتش از قدرت ادامه یافت.

العالم _ سودان

تظاهرات کنندگان در محله های الکلاکله، بری، الصحافه و جبره خیابان ها را با سنگ بستند، لاستیک های کهنه را به آتش کشیدند و مجدداً شعارهای انقلاب را سر دادند. در همین حال، تظاهرات کنندگان در منطقه شرقی نیل برای بستن پل منشیه در مرکز خارطوم که نقطه پیوند منطقه است، تلاش کردند.

از زمان کودتای نظامی فرمانده ارتش عبدالفتاح البرهان، در بیست و پنجم اکتبر گذشته، یک جنبش و تحرک، تقریباً به طور پیوسته هرروز ادامه دارد تا ارتش را مجبور کند با واگذاری قدرت به غیرنظامیان، به پادگان های خود باز گردد. این جنبش تاکنون به کشته شدن حداقل 99 نفر، مجروح شدن دست کم حدود 3هزار نفر و دستگیری صدها نفر منجر شده است.

معترضان در ایالت دریای سرخ در شرق سودان، دفتر مرکزی شرکت منابع معدنی را بستند تا درخواست کنند در این شرکت به جوانان منطقه شرق سودان، فرصت های شغلی اختصاص دهند، و درصد بیشتری از درآمدهای شرکت را به این منطقه اختصاص دهند و کار این شرکت های معدنی را با قانون منطبق کنند. همچنین از عدم اختلاف بر سر زمین هایی که شرکت ها در آن فعالیت می کنند، اطمینان حاصل کنند.

این اقدام یعنی بستن دفتر مرکزی شرکت، تحت نظارت شورای عالی تشکل موسوم به نظارات البجا صورت گرفت. البجا، یک نهاد قبیله‌ای است که قبلاً در سپتامبر گذشته بنادر سودان را بست، زیرا از پذیرش توافقنامه "صلح" امضا شده توسط دولت با احزاب سیاسی شرق سودان، امتناع می‌کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها