درخواست واشنگتن، سئول و توکیو از کره شمالی برای بازگشت به مذاکرات

درخواست واشنگتن، سئول و توکیو از کره شمالی برای بازگشت به مذاکرات
چهارشنبه 18 خرداد 1401 - 15:05

نمایندگان ارشد دولت‌های آمریکا، ژاپن و کره جنوبی ضمن محکوم کردن آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی، از پیونگ‌یانگ خواستند به مذاکرات خلع سلاح شبه‌جزیره کره بازگردد.

العالم - آسیا

آزمایش‌های موشکی و متعدد کره شمالی در سال جاری میلادی، مقامات ارشد سئول، واشنگتن و توکیو را برای گفتگو درباره تهدیدهای پیونگ‌یانگ گردهم آورد.

«چو هیون دونگ» معاون وزیر خارجه کره جنوبی، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا و «تاکئو موری» معاون وزیر خارجه ژپن امروز (چهارشنبه) طی نشستی در سئول گفتند آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی اقدامات تحریک‌آمیز «جدی و غیرقانونی» هستند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در این دیدار که سه روز پس از انجام جدیدترین آزمایش موشکی کره شمالی انجام شده، از پیونگ‌یانگ خواسته شد تا ضمن توقف این اقدامات، هرچه سریعتر به مذاکرات خلع‌سلاح شبه جزیره کره بازگردد.

نشست سه جانبه معاونان وزرای خارجه کره جنوبی، آمریکا و ژاپن اولین گردهمایی آنها از ماه نوامبر ۲۰۲۱ و اولین نشست پس از روی کار آمدن «یون سوک یول» رئیس‌جمهور جدید کره جنوبی در ماه می است که نگرانی عمیق سه کشور از آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی را نشان می‌دهد.

مقامات سئول و واشنگتن گفته‌اند کره شمالی برای اولین آزمایش اتمی خود از زمان سال ۲۰۱۷ آماده است، آزمایشی که شرمن هشدار داده پاسخی قوی و واضح را به دنبال خواهد داشت.

به نوشته رویترز، در بیانیه مشترک این سه مقام ارشد از پیونگ‌یانگ خواسته شده به محدودیت‌ها و تحریم‌های بین‌المللی پایبند باشد و فورا اقداماتی را که باعث تشدید تنش‌ها یا بی‌ثباتی منطقه می‌شود، متوقف کند.

معاونان وزرای خارجه کره جنوبی، آمریکا و ژاپن همچنین متعهد شدند که همکاری امنیتی سه جانبه را برای مهار تهدیدات کره شمالی افزایش دهند.

در این بیانیه آمده است: «آنها تاکید کردند که مسیر گفتگوی جدی و پایدار همچنان باز است و از کره شمالی خواستند به مذاکرات بازگردد، در حالی که ابراز امیدواری کردند که کره شمالی به پیشنهادات بین المللی کمک برای مبارزه با کووید ۱۹ پاسخ مثبت دهد».

به گزارش فارس، کره شمالی حداقل ۱۸ دور آزمایش تسلیحاتی در سال جاری انجام داده است که نشان دهنده افزایش ذخایر زرادخانه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور است.

بامداد یکشنبه بود که منابع نظامی در کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند که کره شمالی یک فروند موشک بالستیک را به سمت دریای شرقی شلیک کرده است.

پربیننده ترین خبرها