وزیر پیشین افغانستان به دعوت طالبان به کابل بازگشت

وزیر پیشین افغانستان به دعوت طالبان به کابل بازگشت
چهارشنبه 18 خرداد 1401 - 15:47

وزیر پیشین آموزش و پرورش افغانستان با دریافت تضمین‌های امنیتی از طالبان وارد کابل شد.

العالم - آسیا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، به گفته مقامات، یک وزیر سابق افغانستان که در پی تسلط طالبان بر افغانستان در سال گذشته گریخت، روز چهارشنبه به دنبال دریافت تضمین‌های امنیتی ارائه شده به عنوان بخشی از ابتکار گروه طالبان برای جلب حمایت افراد با سابقه، به کابل بازگشت.

غلام فاروق وردک، یکی از اعضای کابینه رؤسای جمهور پیشین حامد کرزی و اشرف غنی، آخرین فرد در یک رشته مقامات بازگشته محسوب می شود. مقامات طالبان با این راهکار به دنبال تقویت دولتی هستند که هنوز به رسمیت شناخته نشده است.

احمد واثق، سخنگوی نهادی که توسط طالبان برای مذاکره در مورد بازگشت افغان های بلندپایه به خارج از کشور ایجاد شده است، گفت که وردک از ترکیه بازگشته است.

او به رویترز گفت از دیگر مقاماتی که به کشور باز می گردند، می توان به سخنگوی پیشین وزارت دفاع، رئیس پیشین شرکت ملی برق افغانستان و برخی از مقامات نظامی اشاره کرد.

در حالی که رویترز نتوانست بلافاصله بازگشت این افراد را تأیید کند، وردک پس از ورود به افغانستان با رسانه های دولتی صحبت کرد.

وزیر پیشین آموزش و پرورش با بیان اینکه در خانه خود احساس احترام و خوشحالی می کند، گفت: "بیشتر مسئولان به فکر بازگشت هستند." او هشدار داد که ممکن است گروه کوچکی نخواهند بازگردند.

بیشتر مقامات بلندپایه افغانستان با تسلط طالبان در ماه اوت گذشته از افغانستان گریختند، از جمله غنی، رئیس جمهور وقت، که اکنون در امارات متحده عربی به سر می برد. کرزی همچنان در کابل، پایتخت حضور دارد.

طالبان چند هفته پیش هیئت قدرتمندی را با 9 عضو، از جمله روسای اطلاعات و ارتش، برای مذاکره در مورد بازگشت مقامات بلندپایه تشکیل داد.

این نهاد قدرت تضمین عفو، و تامین امنیت مقامات بازگشته و همچنین تضمین کار در بخش خصوصی را دارد.

نهادها و رسانه های بین المللی می گویند که از سال گذشته، شخصیت های دولتی پیشین، به ویژه مقامات امنیتی در سراسر کشور با انتقام گیری مواجه شده اند.

اما طالبان می گوید چنین حملاتی غیرمجاز بوده و اقداماتی برای مقابله با نقض فرمان عفو عمومی انجام شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها