دیده بان ایالات متحده: بعید است رئیس جمهور افغانستان با میلیون ها پول نقد از کابل گریخته باشد

دیده بان ایالات متحده: بعید است رئیس جمهور افغانستان با میلیون ها پول نقد از کابل گریخته باشد
سه شنبه 17 خرداد 1401 - 08:20

​​​​​​​هنوز ابهامات زیادی درباره شرایط حاکم بر فرار رئیس جمهور پیشین افغانستان از این کشور در زمان تسلط طالبان بر کابل وجود دارد.

العالم - آسیا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک نهاد نظارتی دولت ایالات متحده در گزارشی اعلام کرد اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان تقریباً به طور قطع با میلیون ها دلار پول نقد به سرقت رفته اندکی پیش از تسلط طالبان بر کابل، از افغانستان نگریخته است.

گزارش بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) که روز سه شنبه منتشر خواهد شد، یک سند موقت است زیرا این دفتر هنوز در انتظار پاسخ به سوالات ارسال شده به غنی است.

این گزارش که اولین بار توسط پولیتیکو منتشر شد، با شاهدان و همچنین مقاماتی که در کاروان بالگرد همراه غنی بودند مصاحبه می‌کند در حالی که با عجله از کاخ ریاست‌جمهوری در کابل فرار می‌کردند؛ آن هم در زمانی که طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ در حال ورودی آسان به پایتخت بودند.

در روزهای بعد، چندین گزارش حاکی از آن بود که غنی و سایر مقامات تا 169 میلیون دلار پول دولت افغانستان را با خود برده اند. غنی همواره این ادعاها را به شدت رد کرده است.

در این گزارش آمده است: «اگرچه سیگار دریافت که مقداری پول نقد از محوطه قصر برداشته شده و در این بالگردها بارگیری شده است، شواهد نشان می دهد که این رقم از یک میلیون دلار تجاوز نمی کند و ممکن است ارزش آن به 500 هزار دلار نزدیکتر باشد».

این ارزیابی به طور گسترده بر اساس مصاحبه با شاهدان و مقاماتِ درگیر است و همه آنها گفتند که هیچ نشانه ای از چنین مقادیر زیادی پول نقد در بالگردهایی که پیشتر مملو از افرادی بودند که برای حفظ جان خود می‌گریختند، مشاهده نکردند.

گزارش سیگار می‌افزاید: «169 میلیون دلار در قالب اسکناس های صد دلاری که سرتاسر روی هم چیده شده اند، بلوکی به طول 7.5 فوت (2.3 متر)، عرض 3 فوت و ارتفاع 3 فوت تشکیل می دهد... این بلوک 3722 پوند یا نزدیک به دو تن وزن دارد.

در این گزارش آمده است: شاهدان از وجود "کمترین چمدان" در بالگردها خبر دادند که هیچ انبار باری نداشتند.

یک مقام ارشد پیشین به سیگار گفت: در عوض یک مقام حدود 200 هزار دلار، دیگری حدود 240 هزار دلار، و برخی دیگر "5 هزار تا 10 هزار دلار در جیب خود داشتند... هیچکس میلیون ها دلار نداشت."

در این گزارش آمده است: «اگر این موضوع صحت داشته باشد، مجموع پول نقد در این سه بالگرد تقریباً 500 هزار دلار است که 440 هزار دلار آن متعلق به دولت افغانستان است.»

این گزارش می افزاید: «سیگار همچنین شرایط مشکوکی را شناسایی کرد که در آن ظاهراً حدود 5 میلیون دلار پول نقد در ارگ ریاست جمهوری باقی مانده بود».

مشخص نیست که این پول از کجا آمده است یا برای چه بوده است، "اما ظاهراً توسط اعضای سرویس حفاظت ریاست جمهوری پس از حرکت بالگردها و پیش از تسخیر کاخ توسط طالبان تقسیم شده است."

در این گزارش آمده است که به نظر می رسد "فرصت و تلاش زیادی برای غارت خزانه دولت افغانستان وجود داشته است."

اما این سازمان دیده بان افزود، "شواهد کافی برای تعیین قطعی اینکه آیا صدها میلیون دلار توسط مقامات افغان با فروپاشی دولت از کشور خارج شده است یا اینکه آیا پول دزدیده شده توسط ایالات متحده تامین شده است، در اختیار ندارد."

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها