سازمان جهانی بهداشت: موارد ابتلا به کووید-19 و مرگ و میر ناشی از آن تقریباً در همه مناطق رو به کاهش است

سازمان جهانی بهداشت: موارد ابتلا به کووید-19 و مرگ و میر ناشی از آن تقریباً در همه مناطق رو به کاهش است
چهارشنبه 18 خرداد 1401 - 22:22

18 ماه پس از آغاز اولین برنامه های واکسیناسیون کرونا، آمار واکسیناسیون در 68 کشور هنوز به 40 درصد جمعیت نرسیده است.

العالم - آمریکا

به نقل از آسوشیتدپرس، بر اساس گزارش هفتگی سازمان بهداشت جهانی که چهارشنبه منتشر شد، تعداد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میر گزارش شده در سراسر جهان هفته گذشته در همه مناطق به جز خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی کاهش یافت.
آژانس بهداشت سازمان ملل متحد در آخرین به‌روزرسانی هفتگی خود درباره این همه‌گیری اعلام کرد موارد تایید شده با 12 درصد کاهش به بیش از 3 میلیون نفر و مرگ‌ومیرهای گزارش‌شده با 22 درصد کاهش به حدود 7 هزار و 600 نفر رسیده است.
تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، کاهش مداوم ابتلا به کووید-19 را که در ژانویه به اوج خود رسیده بود، "روندی بسیار دلگرم کننده" توصیف کرد.
با این حال، او هشدار داد که همه‌گیری هنوز تمام نشده است و خواستار احتیاط شد، حتی با وجود اینکه بسیاری از کشورها پروتکل‌های ویروس کرونای خود را کنار گذاشته‌اند و سعی در زندگی با این ویروس دارند.
آدهانوم خاطرنشان کرد که 18 ماه پس از آغاز اولین برنامه های ایمن سازی و واکسیناسیون انبوه ویروس کرونا در کشورهای ثروتمند، آمار واکسیناسیون در 68 کشور هنوز به 40 درصد جمعیت نرسیده است. او گفت در حالی که واکسن های کافی در حال حاضر موجود است، تقاضا کاهش یافته است.
رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: «این تصور که همه‌گیری به پایان رسیده قابل درک است، اما اشتباه است. یک سویه جدید و حتی خطرناک‌تر می‌تواند در هر زمانی پدیدار شود و تعداد زیادی از مردم بدون محافظت باقی بمانند.»
گزارش همه‌گیری سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد که تعداد موارد جدید هفتگی در خاورمیانه ۱۹ درصد و در آسیای جنوب شرقی ۱ درصد افزایش یافته است، در حالی که در سایر مناطق کاهش یافته است. تعداد مرگ و میرها در غرب اقیانوس آرام 7 درصد افزایش و هفته گذشته در سایر نقاط جهان کاهش یافت.
سازمان جهانی بهداشت پیشتر اشاره کرده بود که این اعداد احتمالاً دست کم گرفته شده و به استراتژی‌های آزمایش و گزارش کشورها بستگی دارد. هفته گذشته، دکتر مایکل رایان، رئیس اورژانس سازمان جهانی بهداشت گفت، برای مثال، شیوع کووید-19 در کره شمالی در حال بدتر شدن است، نه بهتر شدن.
علیرغم پیشنهادهای متعدد کمک، از جمله واکسن، کره شمالی هیچ پیشنهاد کمکی از سوی سازمان جهانی بهداشت را نپذیرفته و هنوز اطلاعات دقیق تری در مورد چگونگی گسترش شیوع بیماری به اشتراک نگذاشته است.

پربیننده ترین خبرها