«بسام یاسین» در گفتگو با العالم: حضور کشتی اسرائیل در منطقه مورد مناقشه تجاوز به لبنان است/ مسیر حرکت کشتی یونانی را از سنگاپور تا فلسطین زیر نظر داشتیم/ باج‌گیری اسرائیل بر سر موضوع مرزها برای عادی سازی روابط با لبنان/ مخالفت با عادی سازی موضع یکپارچه لبنانی‌ها/ در صورت جنگ با اسرائیل؛ لبنان قدرت دفاع از خود را دارد/ مقاومت و ارتش در برابر هر نوع تجاوزی سکوت نخواهند کرد

«بسام یاسین» در گفتگو با العالم: حضور کشتی اسرائیل در منطقه مورد مناقشه تجاوز به لبنان است/ مسیر حرکت کشتی یونانی را از سنگاپور تا فلسطین زیر نظر داشتیم/ باج‌گیری اسرائیل بر سر موضوع مرزها برای عادی سازی روابط با لبنان/ مخالفت با عادی سازی موضع یکپارچه لبنانی‌ها/ در صورت جنگ با اسرائیل؛ لبنان قدرت دفاع از خود را دارد/ مقاومت و ارتش در برابر هر نوع تجاوزی سکوت نخواهند کرد
جمعه 20 خرداد 1401 - 21:39

رئیس هیئت مذاکره کننده فنی نظامی لبنان در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی در گفتگو با شبکه خبری «العالم» اظهار داشت: حضور کشتی اسرائیلی در منطقه مورد مناقشه صددرصد یک تجاوز است و ما از لحظه حرکت این کشتی از سنگاپور تا رسیدن به آب‌های فلسطین آن را زیر نظر داشتیم.

العالم-لبنان

با حضور کشتی یونانی تحت اختیار رژیم اشغالگر قدس برای حفاری جهت استخراج گاز در میدان گازی «کاریش»، پرونده اختلافات مرزی لبنان و سرزمین های اشغالی بار دیگر مطرح شد. میدان نفتی کاریش به وسعت 1430 کیلومتر مربع در منطقه 29 مرزی میان لبنان و سرزمین های اشغالی قرار دارد. لبنان تأکید می‌کند که بخش بزرگی از این میدان نفتی درون مرزهای این کشور قرار دارد. لبنان در نامه اخیر خود به سازمان ملل درباره مذاکرات ترسیم مرزهای مشترک با اسرائیل، خواستار تعیین خط ۲۹ به جای خط ۲۳ (به وسعت ۳۶۰ کیلومتر مربع) شد و بدین ترتیب منطقه مورد مناقشه میان دو طرف به ۱۴۳۰ کیلومتر مربع افزایش یافت.

در همین خصوص العالم با «بسام یاسین» رئیس هیئت مذاکره‌کننده فنی نظامی لبنان در مذاکرات مرزبندی دریایی با رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرده است تا زوایای این پرونده را مورد بررسی قرار دهد.

مشروح گفتگو:

العالم: لبنان با یک رویداد بسیار بزرگ روبرو است، سکوی تولید نفت FPSO یونان در آب‌های مورد مناقشه پهلو گرفته و به استخراج نفت از میدان کاریش بسیار نزدیک شده است، این رویداد و این اقدام اسرائیل تا چه اندازه نقض حاکمیت لبنان است و تا چه حد خطری متوجه میادین نفتی لبنان و حقوق این کشور محسوب می شود؟

یاسین: لبنان مذاکرات را در 14 اکتبر 2020 بر اساس خط مرزی 29 آغاز کرد که منشأ آن از سال 2011 تا 2020 است العالم: اداره نقشه‌ برداری دریایی بریتانیا این پژوهش را ارائه داد؟ یاسین: تمام مطالعات انجام شده در اداره نقشه برداری در سال‌های 2011 تا 2020 حقوق لبنان را در منطقه خط 29 به رسمیت می شناسد، مقامات مختلف لبنان درباره این خط اختلاف سلیقه دارند و این یک نکته دیگری است که نمی خواهم وارد آن می شوم، لبنان برای منطقه 29 وارد مذاکرات شد و پنج دور بسیار دشوار مذاکرات باقی ماند تا اینکه با آغاز مذاکرات سیاسی، مذاکرات غیر مستقیم متوقف شد به دنبال آن «اموس هوکستین» مشاور ارشد امنیت انرژی در وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا سفرهای متعددی به لبنان و اراضی اشغالی داشت. نامه ای در تاریخ 28 دسامبر 2021 از سوی دولت لبنان صادر شد که اکنون در سازمان ملل موجود است که صراحتا به خط 29 اشاره نکرده است، اما تمام محتوای آن درباره خط 29 است. در این نامه آمده است که میدان "کاریش" مورد مناقشه است و به شرکت‌ها نسبت به کار در آن هشدار می‌دهد و از آمریکا می‌خواهد بار دیگر میانجیگری کرده و مشکل را هر چه زودتر حل کند، مهمترین نکته در این نامه این است که لبنان در صورت شکست مذاکرات، حق اصلاح فرمان 6433 را برای خود محفوظ می داند.

* حضور کشتی اسرائیل در منطقه مورد مناقشه صددرصد یک تجاوز است

العالم: آیا حضور کشتی اسرائیل در منطقه مورد مناقشه نقض حاکمیت لبنان و تجاوز محسوب نمی‌شود؟

یاسین: حضور این کشتی در منطقه مورد مناقشه صددرصد یک تجاوز است، ما از لحظه حرکت این کشتی از سنگاپور تا رسیدن به آب‌های فلسطین آن را زیر نظر داشتیم و بر همین اساس از حضور آن در منطقه تعجب نکردیم. حضور این کشتی در منطقه مورد مناقشه بر اساس نامه ارسالی دولت لبنان به سازمان ملل متحد، نقض قانون و مخالف با محتوای نامه است، از این‌رو این اقدام تجاوز به لبنان محسوب می شود. باید در نامه ی ارسالی به سازمان ملل ، مسائل جدیدی که بعد از احداث خط تعیین شده از سوی تیم مذاکره کننده در الناقوره به وجود آمده بود، مطرح می شد که در اولین بند نامه ارسالی به سازمان ملل به آن اشاره شده این یک نقص و مشکل به شمار می رود، نامه درباره این شرکت گفته بود: "ما برای انجام کارهای خود در میدان کاریش آمده‌ایم.

* حضور کشتی در آب های مورد مناقشه نقض حاکمیت لبنان است

العالم: منشا این اطمینان خاطرها کجاست؟

یاسین: با تحلیل مسائل، چون زمانی که انسان با مسائل ملموس روبرو می‌شود، سراغ تجزیه و تحلیل می رود بنابراین سه طرف باید اطمینان بخشی دهند رژیم صهیونیستی، آمریکا و لبنان اگر رژیم اسرائیل به این کشتی این اطمینان را داده که در صورت آمدن به این میدان با مشکلی مواجه نمی شود، این مساله برای لبنان مهم نیست زیرا این اقدام برای لبنان در بردارنده پیام نقض حاکمیت لبنان است و در نتیجه، این اطمینان بخشی سودی برای لبنان ندارد. منطقی این است که امریکا به عنوان میانجی در این زمینه اطمینان بخشی کند، ولی این کار را نکرده است، طرف آمریکایی که میانجی است، می داند که راه حلی که در لبنان روی آن کار می شود،‌ به دور از میدان کاریش است، ما با یک واقعیت روبرو هستیم که این کشتی در حال حاضر در بالای میدان کاریش مستقر است، اینکه کشتی، شمال یا جنوب خط 29 باشد تفاوت چندانی ندارد.

العالم: رئیس جمهور لبنان درباره خط مرزی 29 که ارتش و تیم مذاکره کننده به ریاست شما آن را پذیرفته است، گفت که این یک خط برای مذاکره و به منظور بهبود شرایط مذاکره ایجاد شد تا به خط مرزی ۲۳ برسیم؛ اکنون سوال این است ، دو نوع اصطلاح داریم، خط مرزی و خط مذاکره، اگر ممکن است این موضوع را برای ما توضیح دهید و بفرمایید که تا چه حد بر تثبیت حقوق تأثیر می گذارد؟

یاسین: این بازی با اصطلاحات است، چون خط مذاکره و خط مرزی وجود ندارد، اگر خط مرزی باشد، مرزها ترسیم شده و کار پایان یافته است، یعنی اگر خط مرزی ترسیم شده باشد، مذاکرات معنایی ندارد. کشورهای متخاصم اگر راه حلی برای مرزهای بین خود پیدا نکنند، هر یک طبق قوانین بین‌المللی و قوانین دریایی به رسم خطی اقدام می کنند و آن را به عنوان مرزهای خود در نظر می گیرد و می گوید که این مرزهای من است. طرف مقابل هم همین کار را می کند. بنابراین یک منطقه مورد منازعه ایجاد می شود، چگونه می توان مشکل این منطقه مورد منازعه را حل کرد، چندین راه وجود دارد ، از جمله میانجیگری و نیز داوری است، صد راه برای حل این موضوع وجود دارد. ما میانجیگری آمریکا را از طریق مذاکرات غیر مستقیم برای حل این مشکل انتخاب کردیم. بنابراین اگر خط مرزی باشد یا مورد مذاکره، چه چیزی تغییر خواهد کرد؟ ما چیزی نداریم که برویم و طبق قوانین بین المللی سازمان ملل متحد را به وجود این خط قانع کنیم و مذاکرات را بر اساس این خط یا با شروع کردن از این خط آغاز کنیم، بنابراین نامگذاری این خط مرزی یا این خط مورد مذاکره موجب سردرگمی افکار عمومی می شود. چه کسی گفته که خط 23 خط مرزی است، ما مرزهای لبنان را در سازمان ملل تعیین کردیم و همه نمایندگان قبلا برای مذاکره برای ارائه راه حل آن آمدند و هیچ گاه خط 23 را به عنوان خط مرزی برای لبنان معرفی نکردند. رژیم اشغالگر اسرائیل برای خود خط مرزی تعیین کرده است، حتی اگر اشتباه هم باشد، آن فقط یک شماره است و این خط حق آنها شده است.

* خط مرزی 23 را اسرائیلی ها در سال 2009 ترسیم کردند

العالم: نقطه شماره یک که لبنان در سال 2007 با آن موافقت کرد، برای تعیین مرز با قبرس بود و سپس اسرائیلی‌ها به آن استناد کردند و با موافقت لبنان، این خط اعلام شد.

یاسین: صد در صد، خط 23 را اسرائیلی ها در سال 2009 ترسیم کردند و لبنان به اشتباه آن را اتخاذ کرد، من نمی دانم منبع آن کجاست، اما وقتی اسرائیلی ها دیدند که ما این خط را به عنوان خطی برای مرزهای میدان‌های نفتی انتخاب کردیم، چشم طمع به آن دوختند.

بر اساس منطق سلیم، اشتباه کردیم که دشمن از آن سود می برد و این مساله باعث می شود که دشمن در نهایت از مساحت لبنان بگیرد و به نفع خود کم کند.

* چرایی ناتمام ماندن مذاکرات

العالم : اگر این قانون، همان چیزی است که بر جلسات متعدد مذاکراتی که با میانجی‌گری آمریکا با هیاتی به نمایندگی از سوی اسرائیل برگزار کردید، حاکم است، چرا به بن بست رسید و چرا این مذاکرات ادامه پیدا نکرد؟

یاسین: صراحتا بگویم، طبق قانون و بر اساس نظر هیات فنی، پرونده ما کامل و بسیار قوی است، آمریکایی ها و اسرائیلی ها احساس کردند که طبق قانون و طبق نظر هیات فنی، جایی برای شکست هیات لبنانی وجود ندارد و صرفا با یک سری ماده های قانونی نمی توان بر ما پیروز شد، چرا که ما این پرونده را به طور کامل و دقیق آماده کردیم، وقتی آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها دیدند که پرونده به این حد رسیده است که لبنان روی آن کار می‌کند و منفعت آن ها در این نیست که این پرونده تکمیل شود، بنابراین هدف آنها خطوطی شد که در سازمان ملل متحد ترسیم شد و لبنان در ‍‍ذیل 806 قرار گرفت. من و وزیر امور خارجه لبنان به نزد نبیه بری رئیس پارلمان رفتیم تا خواهان اصلاح حکم مربوط به خط 29 باشیم. وزیر امور خارجه گفت که باید این فرمان را پس بگیریم، نه اینکه آن را اصلاح کنیم، گویی که اصلا وجود ندارد. در آن زمان نبیه بری با این خواسته وزیر خارجه مخالفت کرد زیرا نمی خواست در مذاکرات کارشکنی صورت گیرد و به من گفت اگر اسرائیلی ها خواهان خط 23 هستند، آیا این را می پذیرید؟ به او گفتم وقتی اسرائیلی ها بخواهند این مساله را بر من تحمیل کنند، در آن زمان تصمیم می‌گیرم که چه کنم .. اما خط ۲۳ را بدین شکل نمی پذیرم. اول اینکه: طرف اسرائیلی این پیشنهاد را نداد، ثانیاً موافقت یا مخالفت فقط از طرف شخص من نیست، زیرا برای این مساله، کمیته ای تشکیل شده است، کمیته ای مرتبط با رئیس جمهور و کابینه، موضوع مهم تر از این حرفاست و باید در خصوص این بحث به این سطح برسیم. زمانی که برای مذاکره رفتیم تا برای خط ۲۹ بجنگیم ودفاع کنیم ، اهداف و منافعی داشتیم که باید از طریق مذاکره تحقق می یافت، اما از همه مهمتر این است که خطوط قرمزی وجود دارد که عبور از آنها ممنوع است و این خطوط قرمز. توسط دولتمردان سیاسی تعیین می شود. وقتی در اکتبر 2020 به مذاکره رفتیم، خط قرمز ما خط 23 بود و موضع ما این بود که کمتر از سطح خط 23 مذاکره نمی کنیم و اگر غیر از این بود، مذاکرات را متوقف می کردیم و و این دستور رئیس جمهور لبنان بود. در آن زمان ،‌ دو خط قرمز وجود داشت،‌ مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم وجود داشت و ما ثابت کردیم که غیرمستقیم است و دوم اینکه به 68 متعهد شدیم، به این معنا که اگر مذاکرات از خط 23 فراتر رفت، مذاکرات را متوقف می کنیم. اما مذاکرات را در اکتبر آغاز کردیم، چهار ماه بعد، میدان قانا نمودار شد و الحاقات میدان قانا در جنوب خط 23 ظاهر شد، آیا اهداف و منافع به همان صورت سابق باقی می ماند؟ در مذاکرات همیشه داده های جدیدی به وجود می آید و به همین دلیل ماده سوم مصوبه اصلاحی را حفظ کرده ایم، در مذاکرات داده های جدید نمایان می شود. به همین دلیل است که اهداف و منافع تغییر می کند و ممکن است خطوط قرمز هم به تبع کم یا زیاد شود.

العالم: آیا پس از تحولات و به وجود آمدن میدان قانا، خط 23 اجحافی در حق لبنان شده است؟

یاسین: مطمئناً، چون یک منفعت دوم وجود دارد و آن حفاظت از میدان قانا است تا این میدان به میدان مشترک تبدیل نشود و برای لبنان هم وضعیتی که برای میدان گازی آفرودیت که بین «اسرائیل» و قبرس مشترک است، به وجود نیاید.

* رژیم صهیونیستی خط مرزی 29 را قبول ندارد

العالم : طبق بررسی ها و مطالعات انجام شده توسط ارتش لبنان ، آیا می توان میدان کاریش را یک میدان مشترک تلقی کرد؟

یاسین: بر اساس مطالعات ارتش، خط 29 و میدان کاریش یک میدان مشترک و مورد مناقشه است، اما برای مشترک شدن آن، دولت لبنان باید مختصاتی را در سازمان ملل تعیین کند. وزیر جنگ اسرائیل گفته که سکو خارج از منطقه مورد مناقشه قرار می گیرد و ما در منطقه مورد مناقشه استخراج نخواهیم داشت درک این موضوع در لبنان این است که اسرائیل خارج از خط 29 عمل می کند. منطقه مورد مناقشه طبق مفهوم رژیم صهیونیستی، منطقه واقع بین خط یک و خط 23 است، زیرا از نظر رژیم صهیونیستی خط 29 وجود ندارد، بنابراین رژیم اشغالگر می گوید سکوی یونانی در منطقه ی خارج از منطقه مورد مناقشه عمل می کند. مشکل در لبنان این است که می خواهیم حق خود را در رابطه با خط 29 بدانیم ، اما این مساله را در سازمان ملل مطرح نکردیم و دلایل و بهانه هایی برای این کار وجود دارد و می خواهیم مردم را متقاعد کنیم که ما بین خط 23 و خط 29 در حال مذاکره هستیم.

العالم : برخی ها می گویند که موضوع اصلاح حکم 6433 و ارسال آن به سازمان ملل برای تثبیت حق لبنان در رابطه با خط 29، خطرات زیادی را به همراه دارد. برخی دیگر می گویند مادامی که این خط تثبیت نشود، ‌لبنان با اقدامات تحریک آمیز گسترده از سوی رژیم اسرائیل مواجه می شود که ممکن است به حد رویارویی نظامی و حمله به این کشور برسد و به گفته آنان لبنان قادر به چنین رویارویی نیست .. نظر شما راجع به این نقطه نظرات چیست؟

یاسین: هر کاری خطرات مشخصی دارد که باید در نظر گرفته شود، اسراییل با خط 29 غافلگیر نمی شود زیرا این خط را حق لبنان می داند، از آن جهت که دارای متخصصان در علوم دریایی است و آن ها به خوبی به حق لبنان واقف هستند. مساله دوم این است که آن ها حق لبنان را به خوبی می شناسند و از ضعف و حماقت لبنان از اشتباهات قبلی سوء استفاده می کنند. اگر من بخواهم این خط را در سازمان ملل مطرح کنم، باید حساب تمام خطراتی را که ممکن است همراه داشته باشد، بکنم، این که آیا این مساله باعث رنجش امریکا نمی شود و لبنان را تهدید نمی کند و یا منجر به جنگ نمی شود، روند مذاکرات ممکن است شکست بخورد یا نخورد، آیا استخراج نفت و گاز در لبنان ممنوع می ماند یا نه، خطراتی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

* آمریکا مانع از استخراج نفت از سوی لبنان می شود

العالم : آیا واقعاً آمریکا می خواهد مانع از استخراج نفت و گاز از سوی لبنان شود .. صرف نظر از اینکه آیا لبنان دارای میدان های نفتی مورد مناقشه با اسراییل هست یا نیست؟

یاسین: چرا هیچ شرکتی پیشنهاد برای فعالیت درباره همکاری درباره این میدان ها را نمی دهد ..چون امریکا ممانعت می کند.

العالم: هدف آمریکایی ها از جلوگیری از استخراج نفت و گاز از سوی لبنان چیست؟

یاسین: هدف این است تا لبنان را تحت فشار قرار دهد تا این کشور به «اسرائیل» آنچه را که در جریان فرایند ترسیم می‌خواهد بدهد و در آن صورت مشکل حل می شود.

* اشغالگران به دنبال تحت فشار قرار دادن لبنان هستند

العالم : رژیم اسرائیل از فرآیند ترسیم مرزها به دنبال چیست و هدف اصلی آن چیست؟

ياسين: هدف رژیم اسرائیل سلطه هرچه بیشتر بر آب های لبنان و تحمیل خواسته های خود هست.

* مخالفت با عادی سازی موضع یکپارچه لبنانی‌ها

العالم: پس از آن چه؟ از طریق مذاکراتی که در بیش از یک دور انجام شد، آیا مطالبات پنهانی، شاید در زمینه عادی سازی، مستقیم یا غیرمستقیم وجود داشت؟

یاسین: ما از ابتدای مذاکرات کاملاً صریح بودیم، ما به سوی هیچ طرح دیگری نمی رویم، چه عادی سازی چه غیر از آن و آن ها می دانستند که جایی برای مطرح کردن این موضوع وجود ندارد، زیرا این موضوع، بزرگتر از یک تیم مذاکره کننده است.

العالم : آیا این موضوع ولو در پشت پرده مطرح شد؟

یاسین: من به عنوان نماینده لبنان می دانستیم که این کشور در سازمان ملل خواهان حق خود است ولی باید در ازای آن بهایی را به پردازد، شاید عادی سازی بهایی برای آن باشد، اما من قاطعانه در آنجا تاکید کردیم که چنین چیزی ممکن نیست و لبنان هرگز چنین چیزی را نخواهد پذیرفت. موضع یکپارچه لبنانی‌ها است مخالفت با عادی سازی در روابط با اشغالگران است و لبنانی تحت هیچ شرایطی حتی به قیمت شکست مذاکرات به عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل رضایت نخواهند داد.

* در صورت جنگ با اسرائیل؛ لبنان قدرت دفاع از خود را دارد

العالم: به فرمان 6433 بر می‌گردیم. شما گفتید که یکی از خطر ها شعله ور شدن جنگ و رویارویی نظامی، با تل‌آویو است. آیا معتقديد که این سناریو دور از دسترس است؟ و اگر این سناریو به لبنان تحمیل شود، آیا لبنان قدرت رویارویی را دارد؟

یاسین: اگر این سناریو به لبنان تحمیل شود، لبنان قدرت دفاع از خود را دارد، لبنان بارها مورد تجاوز قرار گرفته و پیش نیامده که در معرض تجاوز و حمله قرار گیرد و پاسخ ندهد. تجربه آشکار و مشخص است.

* مقاومت و ارتش در برابر هر نوع تجاوزی سکوت نخواهند کرد

العالم: مقاومت بارها برای حمایت از این حقوق اعلام آمادگی کرده است آیا این از نقاط قوت لبنان است؟

یاسین: بدون شک تمام کسانی که نقطه قوت لبنان هستند برای دفع هرگونه تجاوزی به لبنان استفاده می‌شوند. من اهل جنوب هستم و در خانه اسلحه دارم و اولین نفری خواهم بود که اسلحه را برمی دارم و وارد میدان جنگ می‌شوم، نه تنها من، همه لبنانی‌ها، از شمالی‌ترین تا جنوبی ترین نقطه، در صورت تجاوز به لبنان برای دفاع از سرزمین خود می‌جنگند، این یک امر بدیهی در لبنان است، بدون شک مقاومت و ارتش و همه نیروهای جنوب در برابر هر نوع تجاوزی سکوت نخواهند کرد. مسئله اینجاست آیا جنگ رخ می دهد؟ به نظر من نه، از نظر استراتژیک جواب منفی است. آنهایی که جنگ لبنان را زمزمه می کنند، چه چیزی را هدف قرار می دهند نفتکش‌ها، چاه‌های نفت ،کارخانه های برق، بنادری که موجب جذب صدها میلیون گردشگر است؟. کسانی که جنگ سال 2006 لبنان را به یاد دارند می‌دانند که هفته اول جنگ همه اهداف هوایی نیروی هوایی اسرائیل پایان یافت، زیرا لبنان اهداف زیادی ندارد. لبنان زیرساخت استراتژیکی خاصی ندارد که بخواهد هدف حملات دشمن قرار بگیرد، اما اسرائیل چطور؟ سرمایه گذاری در میادین نفت و گاز، در امتداد سواحل فلسطین، بنادر، فرودگاه‌ها و مناطق گردشگر خیز، کارخانه ها و کارگاه‌های تولیدی دارد، اهداف چه کسی بیشتر در معرض خطر و آسیب پذیرتر است، ما یا آنها؟ مگر می شود «اسرائیل» با علم به این که لبنان تلافی می کند وارد جنگی با نتایج از پیش تعیین شده با لبنان شود، قطعاً خیر.

العالم: اگر پاسخ مخاطرات راهبردی را که من با ارائه این تحقیق مطرح کردم پاسخ دادید و شرایط آن را برآورده کردید، چرا تا به امروز مقامات سیاسی در اصلاح این فرمان و در نتیجه تثبیت حق لبنان تردید دارند؟

یاسین: قبل از اینکه مقامات سیاسی فرمان را اصلاح کند، باید راهبردها را بررسی کرده و در هیات وزیران مطرح کنند و اگر آن را پذیرفتند، آن را اصلاح کنند و اگر نه بگویند منافع لبنان در چیست و در آن زمینه فعالیت کنند. افرادی چندین ماه استراتژی‌‌ها را مطرح کرده و به جناب رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزرای ذی‌ربط ارائه دادند و امیدوار بودیم در هیئت وزیران مورد بررسی قرار بگیرد بنابراین لبنان می خواهد حق خود را برای مرزبندی بگیرد و در زمینه گاز و نفت با اسرائیل برابری کند و حفاری دو طرف بدون مشکل و ایمن انجام شود و گزینه‌ای پیش رو ندارد مگر اصلاح فرمان و آن هم به یک دلیل زیرا اسرائیل هم اکنون در این مسیر قرار دارد و میدان کاریش خارج از موضوعات مورد اختلاف است و روسای سه قوه موافق هستند که خط 23 یک خط مرزی است و این بدان معناست که میدان کاریش خارج از درگیری است.

العالم: آیا به نظر شما مقامات سیاسی تشخیص داده اند که خط 23 سقف مذاکره است و این مرزهای لبنان است؟

یاسین: نمی دانم دلیل جنجالی که اسرائیلی ها سه روز اول راه انداختند چه بود، زیرا بر این باور بودند که خط 23 از حقوق لبنان است. صبر کنیم تا هوکشتاین بیاید و تصمیم یکپارچه لبنان را ببیند و روز شنبه جلسه روسای سه قوه برگزار می شود و انشالله آنها با موضع گیری یکپارچه حافظ حقوق لبنان بوده و ان را به هوکسین نیز اطلاع خواهند داد.

العالم: ارزیابی شما از عملکرد امروز مقامات سیاسی در مواجهه با این اتفاق یعنی ، ورود کشتی و عزم اسرائیل برای شروع تولید نفت و صادرات آن به اروپا چیست ؟

یاسین: از این موضوع سه روز گذشته، به نظر من ما هنوز در مرحله شوک هستیم، و انها خبر دارند کشتی در حال آمدن است.

العالم: چه شوکی ؟ شما گفتید هیچ کس تعجب نکرد؟

یاسین: شوک افکار عمومی دنیا ، این یک شوک در لبنان است، کاری که ما برای تنویر افکار عمومی انجام دادیم، وقتی کشتی رسید نتیجه داد، الان در مرحله مهارشوک هستند، به نظرم دیروز تلاش می کردند از شوک خارج شوند و مشخص شد هدفشان خط 23 است .

هر تیمی به نقطه نظرات خود پایبند است، شما دو سلاح دارید: قدرت قانون و استدلال و موضع گیری قدرتمند.

العالم: آنها در مورد مذاکرات سیاسی موضع گرفتند زیرا در مذاکرات حقوقی و فنی با تیم مذاکره کننده هیئت شما شکست خوردند، مذاکرات سیاسی چه خطراتی دارد و تا چه حد ممکن است لبنان بخشی از مرزهای خود را از دست بدهد؟

اگر یک مسیر فنی-حقوقی وجود داشته باشد باید با مسیر سیاسی همراه باشد، زیرا درصورت ضعف مرحله فنی-حقوقی، راه حل سیاسی برای همگام شدن با روند مذاکرات در راستای آن قرار می گیرد، حتی اگر مسیر قانونی و فنی راهگشا نباشد ، موضع گیری سیاسی برای باز کردن گره مذاکرات راهگشاست ، اما درمذاکرات، حتی با پنج دور، در یک نقطه ماندیم.

العالم : ژنرال جوزف عون فرمانده ارتش لبنان این خط را پ‍‍‍‍‍ذیرفته است. اگه امریکا اکنون قادر به اعمال فشار بر مقامات سیاسی است ، آیا درگذشته نمی توانست که فرمانده ارتش را برای عقب نشینی از موضع مستحکمی که اتخاذ کردید، تحت فشار قرار دهد؟

یاسین: فرماندهی ارتش باید یک مطالعه فنی و حقوقی تهیه کند. آیا آیا تهیه بیش از یک مطالعه قانونی و بر اساس نظر تک تک افراد منطقی است؟ یا اینکه یک مطالعه باید باشد؟ بنابراین امریکا چگونه می تواند فرمانده ارتش را برای تغییر مطالعه قانونی و حقوقی اش تحت فشار قرار دهد؟ نه فرمانده ارتش می تواند این کار را بکند و نه آمریکایی ها جرات دارند که درخواست چنین چیزی را مطرح کنند و قطعا ما در این مورد سکوت نمی کنیم.

العالم: به همین دلیل لبنان به مذاکرات سیاسی روی آورد ، زیرا ممکن است تسهیل کننده باشد و امتیازات را تسهیل کند؟

یاسین: صد در صد، اما من امیدوار بودم که جنبه فنی و حقوقی مذاکرات سیاسی را تقویت کند زیرا هر راه حل سیاسی که مبتنی بر اصول و مبانی درست حقوقی و فنی نباشد ، شکست خواهد خورد و بگذارید رئیس جمهور ، نخست وزیر و رئیس پارلمان بدانند که اگر این خط از نقطه راس النقوره شروع نشود ، برای لبنان قابل قبول نیست زیرا درصورتی که دررابطه با خشکی سازش شود، مشکل ایجاد می شود . منطقه راس النقوره منقطه مهم و حساس و بسیار خطرناکی برای اسرائیل و نقطه قوتی برای لبنان است . آیا شما از آن دست می کشید؟

العالم : پیش بینی شما چیست؟

یاسین: وقتی پیشنهاد مطرح شود ، راه حل را بررسی و صد در صد آن را حل می کنم و طبق قانون موضع می گیرم، اگر راه حل به نفع لبنان باشد خوشحال می شوم واگر نه مثل الان عصبانی می شوم وصحبت می کنم.

العالم: جنرال آموس هوکشتاین روز یکشنبه یا صبح روز دوشنبه به لبنان خواهد آمد. این سفر چه نتایجی را خواهد داشت و به نظر شما پیش بینی شما تا چه حد درست خواهد بود؟

یاسین: من رسانه ها را لحظه به لحظه دنبال می کنم، اگر روسای اصلی (رئیس جمهور ، نخست وزیر و رئیس پارلمان ) موضع یکپارچه ای دارند باید تا ظهر روز شنبه موضع خود را اعلام کنند. از همه مردم لبنان موضع واحدی شنیده خواهد شد.این مساله ای مثبت است .. مهم این است که موضع لبنانی ها واحد و یکپارچه باشد و این موضع بایست مبتنی بر عناصر قدرت لبنان باشد و مهم ترین عنصر قدرت لبنان ، همان موضع فنی وحقوقی است و من باید درزمینه حقوقی و فنی قوی باشم و تلاش می کنم و تلاش می کنم تا از آن بیشترین دستاوردها را به دست بیاورم .. اما درصورت شکست مذاکرات، ما به سمت اصلاح روی می آوریم زیرا تهدید نشدن به اصلاح حکم وحفظ حق ما در رابطه با خط ۲۹ برای ما خسران است. هوکشتاین برای مذاکره می آید، باید در این مذاکرات، از اصول و قواعد قدرت استفاده شود و ما باید فهرستی از اهداف تعیین کنیم، آیا لبنان می تواند در مذاکرات با حضور میانجی امریکایی از خط ۲۹ بگذرد یا اینکه می خواهد آنرا را ادامه دهد.

پربیننده ترین خبرها