واکنش آتن به هشدار نصرالله به کشتی یونانی در آب‌های لبنان

واکنش آتن به هشدار نصرالله به کشتی یونانی در آب‌های لبنان
شنبه 21 خرداد 1401 - 10:19

در پی تاکید سید حسن نصر الله بر حفظ ثروت نفتی لبنان، یونان اعلام کرد کشتی استخراج در دریای مدیترانه در مالکیت این کشور نیست.

العالم _ لبنان

عبد الله بوحبیب وزیر خارجه لبنان اعلام کرد وزارت امور حارجه یونان با فراخواندن کاردار سفارت لبنان در آتن به وی ابلاغ کرد که کشتی استخراج در دریای مدیترانه در مالکیت دولت یونان نیست.

برخی منابع در بیروت اعلام کردند که وزارت امور خارجه لبنان اطلاع یافته است که تعدادی از دریانوردان یونانی سوار بر کشتی ای هستند که تل آویو به میدان نفتی کاریش فرستاده است.

بخشی از میدان نفتی کاریش در خط مرزی شماره 29 واقع است. مذاکره کنندگان لبنانی این خط مرزی را جزو مرزهای این کشور می دانند و بر همین اساس تاکید می کنند که عملیات فنی که شرکت یونانی انگلیسی «Energean» به سفارش اسرائیل انجام می دهد، غیر قانونی است.

سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان اخیرا با اشاره به اینکه همه گزینه ها مطرح است، تاکید کرد که اسرائیل باید استخراج گاز از میدان کاریش را متوقف کند.

سید حسن نصر الله گفت لبنان در برابر مرحله جدیدی است که خلاصه آن این است که آنچه در روزهای گذشته اتفاق افتاد و شرکت انگلیسی یونانی یک دکل برای استخراج گاز در طول سه ماه در میدان کاریش نصب کرد، تجاوز به لبنان محسوب می شود و کشور را در برابر موقعیتی دشوار قرار داده است.

دبیر کل حزب الله لبنان هشدار داد که شرکت های مالک کشتی حفاری در کاریش باید آن را به سرعت بازگردانند و باید مسئولیت زیان های مادی و انسانی را که به آن خواهد رسید، بپذیرند.

حزب الله لبنان تاکید کرده بود که به محض اینکه دولت لبنان اعلام کند که اسرائیل به مرزهای دریایی لبنان تجاوز کرده است، برای اتخاذ تدابیر از جمله استفاده از زور ضد عملیات حفاری اسرایل برای استخراج گاز در مناطق دریایی مورد منازعه آمادگی دارد.

پربیننده ترین خبرها