چین: آمریکا ثروت مردم سوریه را غارت می کند

چین: آمریکا ثروت مردم سوریه را غارت می کند
شنبه 21 خرداد 1401 - 13:36

سخنگوی وزارت امورخارجه چین گفت، با توجه به گزارش های اخیر از سوریه، آمریکا سرمایه های مردم این کشور را همانند افغانستان پس از تهاجم به این دو کشور غارت کرده است.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش تارنمای سفارت چین در آمریکا، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس خبری در پاسخ به خبرنگاری که درباره استقرار غیرقانونی سربازان آمریکایی در سوریه و غارت منابع نفتی از میدان های نفتی اشغال شده توسط آمریکائیان و فروش نفت و بهره برداری از آن سوال کرده بود، گفت گزارش های «بسام تومه» وزیر نفت و منابع معدنی سوریه که آمریکا را برای انجام " اقداماتی همچون دزدها " محکوم کرده، خوانده است.

وی در ادامه سخنانش افزود: «این گزارش ها مرا به یاد ضبط ۷ میلیارد دلار از سرمایه ها و ثروت مردم افغانستان درست ۲۰ سال پس از حمله به این کشور توسط آمریکا می اندازد.»

این مقام سیاسی چین تاکید کرد، امروز بیش از یک دهه از آغاز بحران سوریه می گذرد و هیچ پایانی برای مداخله نظامی و اقتصادی آمریکا در این کشور متصور نیست. براساس آمار از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ شمارکشته شدگان غیرنظامی در این کشور جنگ زده ۳۳ هزار و ۵۸۴ نفر گزارش شده است.

این درحالی است که در سال ۲۰۱۷ سربازان آمریکایی از اجرای دقیق ترین پویش هوایی در تاریخ در رقه نام بردند که در آن هزار و ۶۰۰ غیرنظامی کشته شد. در فوریه ۲۰۲۲ در حمله هوایی نیروهای آمریکایی به ادلب دستکم ۱۳ نفر از جمله ۶ کودک و ۴ زن کشته شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پایان خاطرنشان کرد، متاسفانه دولت آمریکا به جای آن که متوجه جنایت های جنگی که در سوریه مرتکب شده باشد و مسئولیت هایش را بپذیرد، تنها به چپاول منابع ملی این کشور مشغول است که منجر به فاجعه انسانی می شود.

به گزارش ایرنا، براساس آخرین آمار و داده ها بیش از ۹۰ درصد مردم سوریه زیر خط فقر به سر می برند و دو سوم جمعیت این کشور به کمک های بشردوستانه نیازمندند. ۵۵ درصد مردم نیز با ناامنی غذایی مواجه شدند.

درحالی که آمریکا مشغول غارت ثروت های سوریه است، تحریم های وضع شده علیه سوریه از توسعه و پیشرفت این کشور جلوگیری می کند.

پربیننده ترین خبرها