ژاپن خواستار همکاری برای کنترل چین است

ژاپن خواستار همکاری برای کنترل چین است
شنبه 21 خرداد 1401 - 20:34

نخست وزیر ژاپن که در اجلاس شانگری-لا در سنگاپور سخن می‌گفت، با اشاره به چین، موضع کشورش را عدم پذیرش هرگونه تلاش یکجانبه برای «تغییر وضع موجود با زور» بیان کرد.

العالم ـ آسیا

روزنامه یومیوری شینبون نوشت: فومیو کیشیدا در سخنان خود در نشست مهم امنیتی شانگری-لا درباره جنگ روسیه و اوکراین اظهار داشت: ما خواهان کمک به حفظ نظم مبتنی بر قوانین در منطقه اقیانوس هند و آرام و همکاری گسترده بین کشورها به ویژه با کشورهای اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ.سه.آن) هستیم.

وی با اشاره به موقعیت دریای چین شرقی و جنوبی و اقدامات چین در آنها به همراه توسعه برنامه هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی تصریح کرد: من این حس قوی را دارم که اتفاقات امروز در اوکراین، ممکن است فردا در شرق آسیا رخ دهد.

ژاپن از سال ۲۰۱۶ و زمان نخست وزیری شینزو آبه از ابتکار منطقه اقیانوس هند و آرام باز و آزاد حمایت می‌کند که براساس آن این کشورها خواستار توسعه ارزش‌هایی مانند حاکمیت قانون، حل و فصل مسالمت آمیز مناقشات و آزادی کشتیرانی است.

کیشیدا در سخنرانی خود توضیح داد: «با به اشتراک گذاشتن یک چشم انداز بزرگ مشترک، شرکای همفکر هر یک به ابتکار عمل خود و نه به دستور دیگران اقدام می کنند. این همان مفهوم یک هند و اقیانوس آرام آزاد و باز است.

به نوشته این روزنامه، نخست وزیر ژاپن با بیان این مطلب، به تفاوت رویکرد توکیو با پکن که گرایش اجبار در آن مشهود است، تأکید کرد.

وی همچنین اعلام کرد که ژاپن در پنج سال آینده ۱۰۰ پروژه مختلف را در راستای ایمن سازی و تقویت زنجیره تامین انجام خواهد داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها