افشای درخواست آمریکا از لبنان برای چشم‌پوشی از یک منطقه مهم مرزی

افشای درخواست آمریکا از لبنان برای چشم‌پوشی از یک منطقه مهم مرزی
دوشنبه 23 خرداد 1401 - 12:56

رسانه‌ها یک سند محرمانه آمریکایی را که در آن از لبنان برای چشم‌پوشی از یک منطقه مهم مرزی در میدان «کاریش» درخواست کرده است، افشا کردند.

العالم _ آمریکا

در آستانه سفر «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکا به لبنان، رسانه‌های این کشور یک سند محرمانه آمریکایی درباره چشم‌پوشی لبنان از منطقه مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی در میدان کاریش و اتکا به مرز ۲۳ به عنوان مرز دریایی دو طرف را افشا کردند.

این سند محرمانه شامل نقشه راهی است که آموس هوکشتاین مشاور وزارت خارجه آمریکا در امور امنیت انرژی و میانجی‌گر آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم بین لبنان و رژیم صهیونیستی، در ماه فوریه گذشته در آخرین سفرش به لبنان ارائه کرد.

بر اساس این سند، آمریکا به موضع رژیم صهیونیستی پایبند بوده و عقیده دارد که منطقه دریایی مورد مناقشه در میدان کاریش و خط مرزی ۲۹ خارج از محدوده آب‌های منطقه‌ای لبنان است و تقسیم‌بندی این منطقه به دو بخش به عنوان راه‌حل رضایت‌بخش دو طرف را پیشنهاد می‌کند.

طبق گزارش وبگاه «الخلیج الجدید»، به گفته هوکشتاین هیچ یک از بحث و بررسی‌های داخلی لبنان درباره خط مرزی ۲۹ ارزشی ندارد و در قاموس آمریکا و اسرائیل نمی‌گنجد و حتی این میانجی آمریکا به مسئولان لبنان گفته است که این کشور حق مخالفت با هیچ گونه مساحتی در جنوب خط مرزی ۲۳ را ندارد و مسئولان لبنانی نباید هیچ بحث و جدلی درباره خط مرزی ۲۹ داشته باشند.

طبق این سند، دولت آمریکا به لبنان گفته است که منطقه واقع در بین خط ۱ و خط ۲۳ همگی متعلق به لبنان نخواهد بود و بایستی رژیم اشغالگر نیز بخشی از آن را در تملک خود بگیرد. مطابق این سند، آن بخشی که میانجی آمریکایی تصمیم دارد آن را در مقابل «بلوک ۸» به رژیم اشغالگر ببخشد نشان می‌دهد که وجود مقادیر زیادی گاز در این منطقه جدی است.

خط ۱ در سال ۲۰۰۷ بر اساس اشتباهی که مقامات لبنانی در توافق با قبرس مرتکب شدند، ترسیم شد اما خط ۲۳ را دولت لبنان به نخست وزیری «نجیب میقاتی» بدون هیچ استناد علمی ترسیم کرد و خط مرزی ۲۹ را نیز ارتش لبنان بر اساس پژوهش‌های انجام شده و پیشنهادات مرکز هیدروژئوگرافی انگلیس ترسیم کرده تا اصل و اساس مذاکرات با رژیم اشغالگر قرار گیرد اما دولت لبنان موضع ارتش را در فرمان رسمی نادیده گرفت.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها