برگزاری ششمین جلسه دادگاه "حبیب اسیود"

برگزاری ششمین جلسه دادگاه
سه شنبه 24 خرداد 1401 - 10:30

ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «حبیب فرج‌الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود»، سرکرده گروهک تروریستی «النضال» قرار است امروز برگزار شود.

العالم - ایران

جلسه قبلی دادگاه رسیدگی به پرونده «اسیود»، یکشنبه، ۸ اسفند در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی افشاری برگزار شد.

در جلسه قبلی دادگاه، نماینده دادستان با اشاره به اتهامات متهم اظهار داشت: اتهامات متهم افساد فی الارض از طریق تشکیل، اداره و سرکردگی گروهک حرکة‌النضال، طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی در خوزستان و تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام است.

وی با اشاره به اقاریر متهم گفت: متهم در بخشی از اقاریر خود به ربایش تکنسین چینی شرکت نفت اقرار کرده است.

وزیری ادامه داد: همچنین متهم اقرار کرده که پس از شکل‌گیری بیداری اسلامی تحت فشار سرویس اطلاعاتی عربستان مقرر شد تا برای مقابله با ایران تمامی گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب با یکدیگر متحد شوند و فعالیت‌های خود را تحت تشکیلاتی خاص ساماندهی کنند.

وزیری با اشاره به را‌ه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای بیان کرد: هدف را‌ه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای توسط سرویس اطلاعاتی عربستان سازماندهی تجزیه کشور بوده است.

وی ادامه داد: در این شبکه‌های ماهواره‌ای به صورت ۲۴ ساعته فیلم‌ها و تصاویر مختلف برای ترویج خشونت پخش می‌شده است.

نماینده دادستان با اشاره به اقاریر متهم گفت: متهم اقرار کرده که در کنار کشتار‌های دهه ۸۰ و فاجعه ۳۱ شهریور سال ۹۷ هدایت بسیاری از اقدامات خونین دیگر را هم بر عهده داشته و او مسئولیت جذب تشکیلات را هم برعهده داشته است.

وی ادامه داد: متهم تمام اقدامات تروریستی که انجام داده را قبول دارد. وی همچنین گفته لیست کردن تمام جنایت‌هایش امری غیرممکن است.

وزیری تصریح کرد: با نگاهی گذرا به آمار مجروحان و کشته شدگان می‌توان متوجه شد که عناصر گروهک جنایتکار بوده‌اند.

نماینده دادستان با اشاره به پولشویی‌های متهم بیان کرد: متهم اقرار کرده که توسط ۹ شرکت خود در دانمارک، کانادا، آلمان، بلژیک، هلند، استرالیا، تونس و سوئد پولشویی‌هایی را انجام داده است.

وزیری درباره اقدامات متهم در حوزه ترویج تکفیریت، گفت: بر اساس اقاریر متهم او برای شکل‌گیری فرقه تکفیری در خوزستان اقدامات متعددی را انجام داده و عناصر گروه حرکةالنضال از سال ۷۵ بدنبال جذب مردم منطقه به فرقه تکفیری بوده‌اند.

وی پیرامون جذب نیرو برای تشکیلات گروهک حرکةالنضال توسط متهم، گفت: متهم اقرار کرده که برای جذب نیرو با پناهندگان تجزیه طلب در خارج ارتباط می‌گرفته و برای آموزش نیرو‌ها و طی شدن مراحل سیزده‌گانه ۶ ماه الی یک سال زمان صرف می‌شده است.

نماینده دادستان درباره حمله و تجاوز نظامیان عربستان به یمن و به وجود آمدن شرایط خاص برای گروهک تروریستی حرکةالنضال، گفت: به گفته متهم علت شادی همه گروه‌های تجزیه‌طلب از حمله عربستان به یمن این بود که پیروزی عربستان کمک به تجزیه ایران می‌کرد.

وزیری گفت: متهم اقرار صراحتا اقرار کرده است که ترویج تکفیری گری ناشی از تصمیم اتاق فکر آن‌ها در عربستان بوده است.

گفت: بر اساس اقاریر متهم پس از تشکیل گروهک حرکةالنضال اتاق فکر آن‌ها به مدت یک دهه تحت اختیار حبیب نبگان، حبیب اسیود و احمد نیسی انجام هدایت شده است.

نماینده دادستان ادامه داد:، اما پس از ضربه خوردن تشکیلات گروهک در سال ۸۴ آن‌ها پس از سه سال موفق به بازسازی تشکیلات شدند و پس از آن با یکی از افراد سرویس اطلاعاتی عربستان ارتباط برقرار کرده و از سال ۲۰۰۸ تا کنون ارتباطشان با این کشور سازماندهی و برقرار است.

وزیری درباره اقدامات گروهک حرکةالنضال برای گسترش تکفیری گری، گفت: بر اساس اقاریر متهم آن‌ها به دنبال ترویج تکفیری در بین مردم خوزستان بودند و گروه حرکةالنضال در شرایطی تأسیس شده است که روسای آن هم خود تکفیری بودند.

نماینده دادستان ادامه داد: با هدایت عربستان و امارات در دهه ۷۰ ترویج تکفیری در خوزستان آغاز شد و گروهک حرکةالنضال مولود همین تکفیری است.

وزیری با اشاره به اقاریر متهم در خصوص چگونگی خرید سلاح و مواد منفجره گفت: بر اساس اقاریر متهم او سلاح و مهمات و مواد منفجره را از طریق دزدی از بانکها، طلافروشی‌ها و سیلوی گندم تهیه کرده بود و از انبار‌ها و خانه‌های تیمی گروهک چندین قبضه آر‌پی‌جی، خمپاره، نارنجک صوتی و تی‌ان‌تی کشف شده است.

وی ادامه داد: متهم تشکیلات خود را با هدف برنامه‌ریزی عملیات تروریستی در کشور ایجاد کرده بوده و در همین راستا با گروهک پژاک و به اصطلاح جیش العدل همکاری‌هایی داشته است.

نماینده دادستان گفت: حمایت‌های مالی حرکةالنضال از جیش العدل از طریق عربستان سعودی انجام می‌گرفته و برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران جلساتی میان گروه‌های تجزیه طلب برگزار شده است.

وی تصریح کرد: باتوجه به اقاریر متهم نزد بازپرس پرونده، اسناد و مدارک به دست آمده از فعالیت‌های مجرمانه متهم، تحقیقات، گزارشات و سایر قرائن اقدامات متهم از سال ۸۴ تا ۹۹ بزه انتسابی به وی محرز است و به عنوان مدعی‌العموم کیفر وی را تقاضا دارم.

پربیننده ترین خبرها