پاسخ لبنانی ها به میانجی آمریکایی: اقدامات رژیم صهیونیستی غیر قانونی است

پاسخ لبنانی ها به میانجی آمریکایی: اقدامات رژیم صهیونیستی غیر قانونی است
سه شنبه 24 خرداد 1401 - 22:36

رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس لبنان در دیدار میانجی آمریکایی در موضوع مرزهای دریایی بر غیرقانونی بودن اقدامات رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

العالم - لبنان

آموس هوکشتیان به عنوان میانجی در مذاکرات غیر مستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی روز سه شنبه با میشل عون رئیس جمهوری و نجیب میقاتی نخست وزیر و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان دیدار کرد.

رئیس جمهوری لبنان در این دیدار که با حضور سفیر آمریکا انجام شد بر حقوق حاکمیتی لبنان در دریا و منابع طبیعی آن تاکید کرد.

میشل عون پاسخ و دیدگاه لبنان در زمینه مرزهای دریایی را به هوکشتاین تسلیم کرد و خواستار بازگشت سریع وی به بیروت به همراه پاسخ رژیم صهیونیستی شد.

آموس هوکشتاین نیز متعهد شد که پاسخ لبنان را به اطلاع رژیم صهیونیستی برساند.

هوکشتاین در دومین دیدار خود با نخست وزیر پیشبرد امور لبنان دیدار کرد و میقاتی پاسخ و دیدگاه واحد لبنانی ها درباره تعیین مرزهای این کشور با فلسطین اشغالی را به اطلاع وی رساند.

میقاتی دراین دیدار گفت: منافع لبنان ایجاب می کند که عملیات اکتشاف نفت بدون چشم پوشی از منابع کشور آغاز شود.

رئیس مجلس لبنان نیز در دیدار میانجی آمریکایی گفت: آنچه هوکشتاین از رئیس جمهوری درموضوع مرزهای دریایی و حقوق لبنان در بهره برداری از منابع نفتی شنیده و دریافت کرده است پاسخ واحد و مورد توافق همه لبنانی ها است.

نبیه بری اضافه کرد: اقدامات رژیم صهیونیستی برای استخراج نفت، تجاوز به حقوق لبنان است و صلح در منطقه را به خطر می اندازد و بر وخامت اوضاع می افزاید.

وی افزود: لبنان همانطور که خواستار صلح و ثبات است، بر استخراج و استفاده از منابع نفتی خود نیز اصرار دارد.

آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی در مذاکرات غیر مستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی در موضوع مرزهای دریایی یک یهودی متولد سرزمین های اشغالی فلسطین است که از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ نیز در ارتش رژیم صهیونیستی خدمت کرده است. وی هم اکنون در وزارت خارجه آمریکا مشغول به خدمت است.

میدان نفتی "کاریش" در خط مرزی شماره ۲۹ که لبنانی ها آن را مرز دریایی این کشور می دانند قرار دارد و آن ها اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی در این میدان تجاوز، اشغالگری و غیرقانونی می دانند.

مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا برای ترسیم مرزهای دریایی در اکتبر ۲۰۲۰ میلادی و پس از حدود دو سال گفت و گو بین آمریکا و لبنان آغاز شد. پرونده مذاکرات غیرمستقیم در لبنان توسط «نبیه بری» رئیس مجلس این کشور مدیریت شد. این مذاکرات در ماه مه ۲۰۲۱ میلادی، پس از آنکه لبنان نقشه‌های تازه‌ای را برای تثبیت حق خود در مرز آبی مطرح کرد، متوقف شد.

به تازگی شرکت یونانی «انرژین» مجوز اکتشاف گاز در میدان «کاریش» واقع در منطقه مورد مناقشه را از تل‌آویو گرفته و در این چارچوب رژیم صهیونیستی از ورود یک کشتی حفاری به این منطقه به منظور آماده سازی برای شروع اکتشاف نخستین چاه گاز در آن خبر داده است؛ امری که با واکنش شدید و هشدار طرف های لبنانی روبرو شده است.

براساس گزارشها، این کشتی برای استخراج گاز طبیعی مایع وارد میدان گازی کاریش شده و از خط ترسیمی ۲۹ عبور کرده و در ۵ کیلومتری خط ترسیمی ۲۳ در منطقه مورد مناقشه با لبنان قرار گرفته است.

لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آبهای مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع تاکید کرده است.

پیش تر نیز «موریس سلیم» وزیر دفاع دولت پیشبرد امور لبنان تحرکات رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه را تحریک‌آمیز خواند و گفت: تحرکات اسرائیل در منطقه مورد مناقشه در جنوب لبنان چالشی و تحریک آمیز است و نقض آشکار ثباتی است که منطقه جنوب لبنان از آن برخوردار است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها