آژانس بین المللی انرژی: تقاضای جهانی نفت در سال 2023 با 2 درصد افزایش به بالاترین سطح خواهد رسید

آژانس بین المللی انرژی: تقاضای جهانی نفت در سال 2023 با 2 درصد افزایش به بالاترین سطح خواهد رسید
چهارشنبه 25 خرداد 1401 - 16:31

پیش‌بینی می‌شود چین بزرگترین متقاضی نفت در سال 2023 باشد.

العالم _ اقتصادی

به گزارش العالم به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه اعلام کرد تقاضای جهانی نفت در سال 2023 بیش از 2 درصد افزایش خواهد یافت و به رکورد 101.6 میلیون بشکه در روز خواهد رسید اگرچه قیمت‌های بالای نفت و تضعیف پیش‌بینی‌های اقتصادی، چشم‌انداز آینده را کمرنگ کرده است.
آژانس بین المللی انرژی - مستقر در پاریس - همچنین در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که عرضه نفت به دلیل تحریم روسیه در پی عملیات نظامی این کشور در اوکراین کاهش یافته است.
آژانس بین‌المللی انرژی گفت: «نگرانی های اقتصادی همچنان ادامه دارد و نهادهای بین‌المللی مختلف نیز به تازگی چشم‌انداز بدی را منتشر کرده‌اند.»
آژانس افزود: «پیش‌بینی تقاضا در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، ۲.۲ میلیون بشکه در روز یا ۲.۲ درصد افزایش خواهد یافت و از سطح پیش از همه‌گیری کرونا فراتر خواهد رفت.»
در پیش‌بینی آژانس آمده است: «به همین ترتیب، تشدید سیاست های بانک مرکزی، تاثیر افزایش شدید دلار آمریکا و افزایش نرخ های بهره بر قدرت خرید اقتصادهای نوظهور به این معناست که خطرات چشم انداز ما بر روی شیبِ نزولی متمرکز شده است.»
اقتصادهای پیشرفته در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) بیشترین رشد تقاضای نفت را در سال 2022 به خود اختصاص خواهند داد در حالی که چین در سال 2023 با خروج از قرنطینه کووید-19 پیشتاز خواهد بود.
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد محدودیت‌های اخیر کووید-19 چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان را در مسیر اولین کاهش تقاضای خود در قرن حاضر قرار داده است.
صعود کلی تقاضا و محدودیت های عرضه به دلیل تحریم های روسیه و افزایش محتاطانه تولید توسط گروه موسوم به اوپک پلاس، قیمت نفت را در ماه مارس به بالای 139 دلار در هر بشکه رساند. بهای نفت برنت روز چهارشنبه حدود 120 دلار است.
اما آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که عرضه به زودی با تقاضا مطابقت خواهد کرد و افزود: «پس از هفت دوره 3 ماهه متوالی برداشت سنگین از موجودی، کاهش رشد تقاضا و افزایش عرضه جهانی نفت تا پایان سال باید به تعادل مجدد بازارهای نفت در جهان کمک کند.»
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که این توازن ممکن است به دلیل تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه، بهبود سریع‌تر تقاضای چین، قطع عرضه در لیبی و محدودیت ظرفیت تولید اضافی در میان کشورهای اوپک پلاس، از بین برود.

پربیننده ترین خبرها