سرنوشت دو جنگجوی آمریکایی در اوکراین در هاله‌ای از ابهام

سرنوشت دو جنگجوی آمریکایی در اوکراین در هاله‌ای از ابهام
پنج‌شنبه 26 خرداد 1401 - 15:23

رسانه نزدیک به دموکرات‌ها گزارشی درباره مفقود شدن دو نیروی داوطلب نظامی آمریکایی طی درگیری‌ها در خارکیف اوکراین منتشر کرد.

العالم ـ آمریکا

به دنبال انتشار برخی گزارش‌‍‌ها درباره بازداشت دو آمریکایی توسط نیروهای روسیه در جریان درگیری‌ها در خارکیف، شبکه سی‌ان‌ان ضمن تایید ناپدید شدنشان، درباره احتمال بازداشت آنها ابراز نگرانی کرد.

در شرایطی که کمک‌های تسلیحاتی، مالی و اطلاعاتی آمریکا و متحدانش به اوکراین علیه روسیه ادامه دارد، رسانه‌های غربی از مفقود شدن دو «جنگجوی آمریکایی در خارکیف اوکراین» خبر می‌دهند.

شبکه سی‌ان‌ان گزارشی درباره این موضوع منتشر کرده و در آن نوشته است: «دو جنگجو (نیروی داوطلب) آمریکای یکه در کنار نیروهای اوکراینی در شمال خارکیف می‌جنگیدند، به مدت بیش از یک هفته مفقود شده‌اند».

این شبکه که رسانه نزدیک به دموکرات‌ها در آمریکا است، به نقل از اعضای خانواده این دو نیروی داوطلب آمریکایی و یکی از همرزمان آنها نوشته که نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه، شاید نیروهای روسیه آنها را بازداشت کرده باشند.

بنا بر گزارش این رسانه آمریکایی، «الکساندر جان-رابرت دروک» ۳۹ ساله اهل شهر تاسکالوسا ایالت آلاباما و «اندی تای انگوکهوین» ۲۷ ساله ساکن شهر هارتسل از همین ایالت، بیش از یک هفته است که ناپدید شده‌اند.

در ادامه گزارش آمده است: «یک مرد که به عنوان گروهبان تیم (نیروهای داوطلب آمریکایی حاضر در اوکراین) عمل می‌کند و به دلایل امنیتی می‌خواست نامش فاش نشود، عکس‌هایی از گذرنامه این دو مرد و مهر ورود آنها به اوکراین را به سی‌ان‌ان ارائه کرد».

این منبع ناشناس افزود، این دو آمریکایی نهم ژوئن در نزدیکی شهر «ایزبیتسک» تحت فرماندهی تیپ نود و دوم مکانیزه ارتش اوکراین مشغول جنگیدن بودند اما در جریان این درگیری‌ها مفقود شدند و جستجو بریا یافتن آنها هم بی نتیجه مانده است.

«بانی دروک» مادر الکساندر جان-رابرت دروک به شبکه سی‌ان‌ان گفت که «فرض بر این است که آنها اسیر جنگی هستند اما این موضوع، تایید نشده است».

به گفته او، سفارت آمریکا در اوکراین هنوز بازداشت این دو نیروی نظامی داوطلب آمریکایی را تایید نکرده است. «آنها (اعضای سفارت آمریکا در اوکراین) نتوانسته‌اند تأیید کنند که او با روس‌ها است. تنها چیزی که آنها می‌توانند تأیید کنند این است که او گم شده است».

انتشار خبرها درباره مفقود شدن دو آمریکایی در اوکراین، واکنش مقام‌های دولت جو بایدن را هم به دنبال داشته است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت که مقام‌های این وزارتخانه «از گزارش‌های تایید نشده در این خصوص اطلاع دارد. ما از نزدیک در حال نظارت بر اوضاع و تماس با مقامات اوکراینی هستیم. به دلیل ملاحظات حفظ حریم خصوصی، ما اظهارنظر بیشتری نمی‌کنیم».

به رغم آنکه کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که نمی‌تواند گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها درباره وضعیت این دو آمریکایی را تایید کند، «جان کربی» هماهنگ کننده شورای امنیت ملی در امور ارتباطات راهبردی گفت: «بله این خبر درست است و ما هر کاری بتوانیم برای برگرداندن ایمن آنها به خانه (آمریکا) انجام خواهیم داد».

سرنوشت مبهم دو «جنگجوی آمریکایی در اوکراین» در شرایطی خبرساز شده است که روز چهارشنبه (دیروز) جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش فارس، بنا بر اعلام رسانه‌های آمریکایی، بایدن در این رایزنی با زلنسکی به او ارائه کمک‌های بیشتر از جمله ارائه یک میلیارد دلار کمک امنیتی جدید به منظور مقابله با روسیه را وعده داد.

خبرها درباره بازداشت احتمالی دو آمریکایی در درگیری‌های اوکراین در حالی منتشر شده که پیش از این برخی مقام‌های ارشد مسکو از قبیل دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت ملی روسیه و نماینده مسکو در سازمان ملل در اظهاراتی جداگانه اعلام کرده بودند که این کشور در جنگ نیابتی با آمریکا و اروپا قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها