روسیه: در صورت حمله به سوریه، تهدیدات جدیدی در انتظار ترکیه خواهد بود

روسیه: در صورت حمله به سوریه، تهدیدات جدیدی در انتظار ترکیه خواهد بود
جمعه 27 خرداد 1401 - 14:40

نماینده روسیه در سوریه هشدار داد که با حمله نظامی ترکیه به شمال این کشور، تهدیدات امنیت ملی جدیدی در انتظار آنکارا خواهد بود.

العالم - اروپا

«الکساندر لاورنتیو» نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در سوریه امروز (جمعه) در خصوص حمله به شمال سوریه به ترکیه هشدار داد.

او به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که این حمله هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه تهدیدات امنیتی جدیدی را متوجه ترکیه خواهد کرد؛ چرا که گروهک «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) هرگز با یکدیگر به اختلاف نخواهند خورد و دشمنی خود را با ترکیه متوقف نخواهند کرد.

نماینده ویژه پوتین در سوریه افزود: «عملیات نظامی ترکیه کردها را به سمت تشکیل کشور مستقل سوق می‌دهد و این مسأله برای کل منطقه عواقبی در پی خواهد داشت.»

لاورنتیو همچنین گفت که روسیه قرار نیست در پی برنامه‌ریزی ترکیه جهت حمله به شمال سوریه، نیروهای خود را در سوریه تقویت کند.

او در ادامه با گلایه از ترکیه بابت بسته بودن آسمان ترکیه به روی پروازهای روسیه به سوریه، گفت که در این خصوص مسکو و آنکارا رایزنی کرده‌ و مقامات ترکیه آمادگی خود را برای باز کردن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسیه به مقصد سوریه را اعلام کرده‌اند، اما هنوز به دلایل مشخصی این کار صورت نگرفته است. نماینده روسیه در سوریه سپس ابراز امیدواری کرد که ترکیه در آینده نزدیک این اقدام را عملی کند.

هشدار روسیه به ترکیه در خصوص حمله به سوریه، در شرایطی است که ترکیه از یک ماه گذشته خبر از انجام عملیات نظامی جدید در سوریه علیه مواضع کردها می‌دهد تا به قول اردوغان یک منطقه امن برای بازگشت پناهندگان ایجاد کند. با این حال هرچند منابع غیر رسمی تاریخ‌های متعددی را در خصوص موعد حمله ذکر می‌کنند، اما هنوز به طور رسمی این موضوع مشخص نیست.

در این رابطه روزنامه حریت ترکیه در تاریخ ۱۸ خرداد گزارش داد: «در حالی که انتظار می‌رود عملیات در هفته جاری آغاز شود، فعالیت‌ها در این منطقه افزایش یافته است، جایی که شاهد استقرار یگان‌های ارتش ترکیه در خطوط مقدم در حومه تل رفعت و منبج هستید. منتظر خبر شروع عملیات هستیم». هرچند یک هفته نیز گذشت و خبری از حمله ترکیه به سوریه نیست.

در همین حال حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه نیز مدعی شده است که تمام عملیات نظامی انجام شده توسط ترکیه شفاف و مطابق با قوانین بین‌المللی است. او هفته گذشته در یک نشست خبری با بیان به این‌که آنکارا اجازه نخواهد داد هیچ کریدور یا کمربند تروریستی در نزدیکی مرزهای جنوبی‌اش فعالیت کند، اذعان کرد: «هدف از عملیات نظامی قبلی نیروهای ترکیه در شمال سوریه، از بین بردن کریدورهای تروریستی بود».

اخیراً رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده بود که کشورش تصمیم دارد در عمق ۳۰کیلومتری شمال سوریه یک منطقه امن ایجاد کند و مناطقی همچون تل‌رفعت را از وجود تروریست‌ها پاک کند؛ اردوغان مدعی شده است که آنکارا با این گام، وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

این در حالی است که کشورهای عراق و سوریه به شدت درباره عملیات‌های هوایی ارتش ترکیه معترض‌اند و آن را نقض حقوق حاکمیتی و تمامیت ارضی خود می‌دانند؛ وزارت خارجه بغداد در این باره اعلام کرد که شکایت‌ رسمی خود از حملات هوایی ترکیه را به سازمان ملل ارجاع داده است.

یکی از مقامات وزارت خارجه سوریه نیز در آخرین واکنش خود به اقدامات نظامی ترکیه، تهدیدهای ترکیه و انجام عملیات نظامی در خاک سوریه را نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت و تمامیت ارضی دمشق دانست. فرمانده شبه‌نظامیان کُرد، موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه نیز اعلام کرد که این نیروها حاضرند برای مقابله با ترکیه، با نیروهای ارتش دمشق همکاری کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها