گزارش "میدل ایست آی" از ناکامی استراتژی ترور تل آویو علیه ایران

گزارش
شنبه 28 خرداد 1401 - 17:02

میدل ایست آی اذعان کرد تنها دستاورد تل آویو از ترورهای پراکنده در ایران، تقویت این نگاه میان رهبران تهران است که استراتژی افزایش قدرت نظامی که اتخاذ کرده اند، سیاست درستی بوده است و باید بیش از پیش تمرکز سیاسی و اقتصادی خود را حول این محور متمرکر کنند.

العالم _ ایران

تارنمای خبری الخلیج الجدید در مطلبی با عنوان "چرا استراتژی ترور اسرائیل علیه ایران محکوم به شکست است؟" به نقل از درگاه خبری آنلاینی "میدل ایست آی" که مقر آن در انگلیس است، نوشت: تکرار ترورهای دانشمندان و نخبگان ایرانی، موجب افزایش خشم و نفرت عمومی مردم ایران از اسراییل شده است.

میدل ایست آی افزود: در حالی که ایران تصویری گمراه کننده از سیستم امنیتی و اطلاعاتی خود به نمایش می گذارد، اسرائیل همچنان به ترور دانشمندان، مهندسان و مقامات ایرانی در بخش امنیت ملی ادامه می دهد.

حملات و ترورهای اخیر نشان از تصمیم یک جانبه اسرائیل علیه دانشمندان و سایت‌های هسته‌ای ایران و نیز کسانی دارد که در زمینه‌های دیگری مانند برنامه‌های پهپاد و موشکی کار می‌کنند. همه اینها ممکن است بخشی از استراتژی "مرگ از طریق هزار ضربه" باشد که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل سال گذشته به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ارائه کرد.

اسرائیل رسما مسئولیت حملات علیه اهداف ایرانی را بر عهده نمی گیرد و به نظر می رسد بیشتر تلاش دارد از طریق تبلیغات سیاسی در رسانه های اجتماعی، تصویری مبهم از عملیات اطلاعاتی مورد ادعای خود در خاک ایران ارائه کند. با این حال بعید است این عملیات بتواند منجر به اختلالات اساسی در برنامه ها و پروژه های سیستم دفاعی ایران شود.

ایران با بیش از ۱۰ کشور مرز زمینی یا آبی مشترک دارد و مرزهای مشترک آن با این کشورها، هزاران کیلومتر است و همین مسئله باعث تسهیل نفوذ مزدوران حمایت شده خارجی به داخل این کشور می شود.

میدل ایست آی نوشت: اگرچه اسرائیل شخصیت‌های برجسته‌ای مانند "محسن فخری‌زاده" و "حسن تهرانی مقدم"، دو چهره برجسته برنامه‌ هسته‌ای و موشکی ایران را ترور و در ترور سردار قاسم سلیمانی نیز به آمریکا کمک کرد، با این حال استراتژی دفاعی ایران مبتنی بر وجود افراد خاص نیست.

دانشگاه های بزرگ ایران مراکز توسعه ای بزرگ و غنی برای جمع آوری، سازماندهی و بایگانی دانش نخبگان علمی کشور ایجاد کرده اند، بنابراین کل این روند را نمی توان با ترور افراد یا خرابکاری در تاسیسات این کشور مختل کرد.

به نوشته میدل ایست آی، تنها دستاورد اسراییل از اقدامات تروریستی پراکنده، تقویت این نگاه میان رهبران ایران است که استراتژی افزایش قدرت نظامی که اتخاذ کرده اند، سیاست درستی است. علاوه بر این، تکرار ترورهای دانشمندان و نخبگان ایرانی، موجب افزایش خشم و نفرت عمومی مردم ایران از اسراییل می شود.

در طول چهار دهه گذشته، سازمان‌های اطلاعاتی ایران با موفقیت، تهدیدهای بی‌شماری را علیه این کشور خنثی کرده‌اند.

الگوی عملیات اسرائیل داخل ایران نشان می دهد که تل آویو از پروتکل های احتیاطی گسترده بهره برداری و در عین حال اهداف نسبتاً پرتی را دنبال کرده است تا از به جا گذاشتن ردپایی از خود و مواجهه با اطلاعات ایران جلوگیری کند.

با این حال این ترورها و خرابکاری ها در بهترین حالت، تنها در حد وارد آوردن "خراشهایی" به ایران است و نمی توان از این اقدامات به عنوان "ضربات حیاتی" به برنامه های امنیتی و دفاعی ایران یاد کرد، برنامه هایی که مبانی اساسی امنیت ملی ایران را تشکیل می دهند،

ایران هنوز گروه های تحقیقاتی، دانشمندان، تکنسین ها، خطوط تولید و زرادخانه های بسیاری دارد که در نهایت محرمانگی فعال هستند.

حملات موردی و تصادفی به افراد یا اماکن ممکن است هزینه هایی از لحاظ افکار عمومی یا هزینه مادی موقت، در پی داشته باشد، ولی قطعا نخواهد توانست سیستم جامع و پیچیده ایران را در درازمدت از مسیر خود منحرف کند.

پربیننده ترین خبرها