واکنش پاشینیان به اظهارات اخیر مقام های جمهوری آذربایجان

واکنش پاشینیان به اظهارات اخیر مقام های جمهوری آذربایجان
شنبه 28 خرداد 1401 - 17:48

نخست وزیر ارمنستان با انتقاد از اظهارات اخیر مقام‌های جمهوری آذربایجان گفت: مرزبندی دوران شوروی سابق باید به عنوان نقطه شروع توافق بین باکو و ایروان باشد.

العالم _ ارمنستان

نخست وزیر ارمنستان در دیدار با اعضای کمیته دبیران شورای امنیت سازمان «پیمان امنیت جمعی» گفت: لفاظی‌های جمهوری آذربایجان باید به عنوان علامت هشدار باشد و این موضوع باید در سازمان پیمان امنیت جمعی مورد بحث قرار گیرد.

«نیکول پاشینیان» افزود: «نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان اردیبهشت سال گذشته به خاک ما حمله کردند و ما به سازمان پیمان امنیت جمعی رجوع کردیم. من بارها در این باره صحبت کرده‌ام و به عنوان نخست وزیر ارمنستان می‌خواهم تاکید کنم این موضوع باید به درستی مورد بحث قرار گیرد زیرا لفاظی تهاجمی جمهوری آذربایجان ادامه دارد. ما باید این موضوع را مورد بحث قرار دهیم، به ویژه با توجه به اینکه ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کرده و این یک موضوع بسیار اساسی هم برای ما و هم برای سازمان است.»

پاشینیان گفت: «موضع ایروان این است که مرز مشخصی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان وجود دارد، زیرا سال ۱۹۹۱، زمانی که کشورهای مشترک المنافع تأسیس شدند، یک توافقنامه بین دولتی امضا شد که به وضوح بیان می‌کند که کشورها متقابلا مرزهای موجود یکدیگر را به رسمیت می شناسند. این، به مرزهای دوره شوروی سابق اشاره دارد و من فکر می‌کنم ما باید این را به عنوان نقطه شروع در نظر بگیریم. تفسیر مخالف از این وضعیت، اثربخشی سازمان پیمان امنیت جمعی را کاهش می‌دهد.»

به گزارش فارس، «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان در روزهای گذشته به ارمنستان درباره ادعاهای ارضی در قره باغ هشدار داده و آن را برای ایروان بسیار خطرناک خوانده است.

علی اف که در آیین افتتاحیه «انجمن جهانی باکو» سخنرانی می‌کرد گفت: «اگر ایروان به ایجاد شک و تردید درباره تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان ادامه دهد، باکو هم همین کار را انجام خواهد داد و تمامیت ارضی ارمنستان را زیر سوال خواهد برد.»

پربیننده ترین خبرها