کابینه بنت در سراشیبی سقوط خونین

کابینه بنت در سراشیبی سقوط خونین
يکشنبه 29 خرداد 1401 - 11:19

تحلیلگران معتقدند با توجه به تهدیداتی که دولت ائتلافی بنت با آنها روبرو است، بعید نیست که وی آتش جنگی را شعله ور سازد تا از سقوط رهایی یابد.

العالم ـ سرزمین های اشغالی

دکتر مصطفی یوسف اللداوی نویسنده و تحلیلگر امور رژیم صهیونیستی در تحلیلی درباره اوضاع سیاسی در سرزمین های اشغالی نوشت: دولت ائتلافی نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز به روز به سقوط نزدیک تر می شود.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران از همان آغاز از تشکیل دولت ائتلافی بنت متعجب و به سبب چالش های بسیاری که این دولت با آنها مواجه بود، هر آن منتظر سقوط آن بودند.

یوسف اللداوی تاکید کرد: دولت ائتلافی بنت، ائتلاف بین دیدگاه های متناقض و رقیبانی است که در هیچ چیز مگر در تنفر از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و هراس از بازگشت دوباره وی، توافق نظر ندارند. در همین حال رئیس دولت ائتلافی فقط شش نماینده در کنیست دارد که بیش از آنکه از او حمایت کنند، او را تهدید می کنند و همچون زنگ های خطری برای دولت وی هستند.

البته این واقعیت را هم نباید از یاد برد که نفتالی بنت با توجه به جایگاهش در دولت نتانیاهو و سابقه فعالت های سیاسی اش، در خواب هم نمی دید که روزی در رأس دولت قرار گیرد. او به خوبی از توان و جایگاه اندک خود در کنیست آگاه است با این حال گویی فرصت رسیدن به نخست وزیری، بر طبقی از طلا هرچند برای نیمی از دوره نخست وزیری، تقدیم وی شد.

بنت هم اکنون خود را در جایگاهی می بیند که می تواند بین شهرک نشینان و تندروهای یهود خودی نشان دهد تا شاید ذخیره انتخاباتی او در دوره های آتی باشند.

با این حال شکی نیست که نفتالی بنت نخواهد توانست چندان دوام بیاورد و به طور قطع سقوطی خونین در انتظار وی است و همین سقوط چه بسا او را از جایگاه پیشین نیز فروتر نهد زیرا دولتش همین اغلیت ضعیف را هم از دست خواهد داد.

یکی از نشانه های سقوط قریب الوقوع دولت ائتلافی بنت، تهدید نیر اوباخ از اعضای حزب بنت به نام حزب یمینا در کنیست است مبنی بر اینکه تصمیم گرفته است به طرح انحلال کنیست رأی دهد و به سوی انتخابات زودهنگام برود.

غیداء ریناوی زعبی دیگر عضو کنیست از حزب میرتس نیز که پیشتر استعفا داده بود و بار دیگر هرچند با شروطی بازگشت، از قانون سلب اعتماد از دولت حمایت کرده است.

در همین حال عمیخای شیکلی و عیدیت سلیمان دو عضو دیگر کنیست هم از حزب یمینا، خروج خود را از ائتلاف به طور رسمی اعلام کرده اند.

همه این تحولات در حالی روی می دهد که بنیامین نتانیاهو همچون گرگی درنده و روباهی حیله گر به انتظار سقوط دولت ائتلافی نشسته است و قصد دارد هفته آینده پیش نویس قانون انحلال کنیست و درخواست انتخابات زودهنگام را مطرح کند.

با این حال تحولات در سرزمین های اشغالی به همین مقدار محدود نمی شود و باید منتظر تحولات بسیار بیشتر و بزرگ تر بود که ضربات محکم تری بر پیکر نظام رژیم اشغالگر و رهبران آن وارد خواهد کرد.

با توجه به خطرات و تهدیداتی که دولت ائتلافی نفتالی بنت با آنها روبرو است، به هیچ وجه بعید نیست که وی وارد ماجراجوی خطرناکی شود و آتش جنگ را شعله ور سازد تا شاید از خطر سقوط رهایی یابد.

این در حالی است که ارتش دشمن اشغالگر و فرماندهان آن به خوبی می دانند که هرگونه جنگی در آینده، ماجراجویی خطرناکی است که نتایجی فاجعه بار در پی خواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها