آیا کشورهای منطقه در دام بایدن خواهند افتاد؟

آیا کشورهای منطقه در دام بایدن خواهند افتاد؟
يکشنبه 29 خرداد 1401 - 14:33

پر واضح است که هدف اصلی سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه، حفاظت از امنیت رژیم صهیونیستی است و هیچ کس منکر آن نیست. از سوی دیگر خواسته رژیم اشغالگر، تشکیل ناتوی عربی به رهبری آمریکا برای مقابله با ایران است؛ مشروط بر اینکه آمریکا در آن نقش اساسی ایفا کند و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله مصر، اردن و مراکش در آن حضور داشته باشند.

العالم_آمریکا

ناظران سیاسی بر این باورند که آمریکا در مخمصه­ ای خودخواسته و خودکرده در منطقه گیر افتاده است، بنابراین واشنگتن با کشورهای عربی منطقه همانند مستعمره خود برخورد می کند به طوری که به آنها اجازه نمی دهد که براساس منافع خود تصمیم سازی کنند و بخواهند در راستای منافع خویش به ایران نزدیک شوند.
این ناظران تاکید می کنند که آمریکایی ها از فضای بحران های اقتصادی، سیاسی و مالی در منطقه و از خطراتی که آنها آن را "گسترش نفوذ ایران" می نامند، هراس دارند. با توجه به اینکه ایران دارای توانایی های دیپلماتیک و سیاسی بالایی است که در دهه های گذشته نیز اثبات شده است، آمریکایی ها از نفوذ ایران بیم دارند.
آنها افزودند که تحرکات آمریکا برای مانع تراشی و مقابله با ایران، اقدامی مستمر است، رژیم‌ها و دولت‌هایی وجود دارند که با آمریکایی‌ها پیوند تنگاتنگ دارند. آنها در حقیقت، مستعمره‌ و حکومت دست نشانده‌ آمریکا هستند و اکثر آنها، بقا و سرنوشتشان در دستان آمریکا قرار گرفته است، مانند دولت مصر که بین سیاستش و سیاست آمریکا در منطقه هیچ تمایزی نمی توان دید.

آنها در ادامه گفتند که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده در سفر آینده اش به عربستان سعودی با ولیعهد دیدار نخواهد کرد. آنها خاطرنشان می کنند که اظهارات بایدن چیزی از حضانت آمریکا از رژیم سعودی و نقش آفرینی واشنگتن در منطقه نمی کاهد. ناظران همچنین تاکید می کنند، همه جنگ ها و بحران هایی که عربستان ایجاد می کند جزئی از وظایفش است که از سوی آمریکا به آن محول شده و در پشت صحنه، آمریکا کارگردان است و همه مراحل و اقدامات را تعیین می کند. بنابراین خط فرضی و توهمی بین سیاست آمریکا و سیاست سعودی ترسیم شده است که واقعیت ندارد.

تحلیلگران بیان کردند، ناتوی عربی که به رهبری آمریکا و برای مقابله با ایران و شامل شش کشور شورای همکاری خلیج فارس به اضافه مصر، اردن و مغرب؛ مرده متولد شده است.

آنها دلیل این قضیه را این امر عنوان می کنند که روابط این کشورها به ویژه با ایران تغییر زیادی کرده است، در حالی که هدف ناتوی عربی این است که علیه ایران باشد. این در حالی است که بارها عربستان با مقامات ایرانی دیدار داشت. علاوه بر این، نشست برنامه ریزی شده وزرای خارجه کشورهای عربی در بغداد نیز برگزار شد.

همچنین امارات روابط خوبی با ایران و سایر کشورها به ویژه قطر دارد، بدین جهت که ایران در زمان تحریم های عربستان سعودی برای چندین سال به دوحه کمک کرد. از این رو ایده ایجاد ناتوی عربی از سال 2018 مرده است و اکنون اوضاع تغییر کرده و ایران بسیار قوی تر از قبل است.
این تحلیلگران به صراحت می گویند، کشورهای حوزه خلیج فارس نمی توانند برای مقابله با ایران ائتلافی تشکیل دهند، زیرا ارتش عربستان که نمی تواند با حوثی ها در یمن مقابله کند و آنها را تحت سلطه خود درآورد، چگونه با ایران که در مقابل «رژیم اشغالگر صهیونیستی» قد علم کرده، مقابله خواهد کرد؟ این در حالی است که ایران با رژیم اشغالگر صهیونیستی، در تنگه هرمز و داخل فلسطین مقابله کرد، انگلیس را در تنگه جبل الطارق تهدید نمود، نفتکش یونان را متوقف ساخت و پایگاه آمریکایی"عین الاسد" در عراق را موشک باران کرد.

این درست است که حکومت های عربی تحت حمایت آمریکا، از این کشور اطاعت محض می‌کنند، اما تشکیل ناتوی عربی، غیرمنطقی است زیرا شایسته نیست نیروی نظامی یک کشور برای محافظت از خود، از آمریکا کمک بخواهد هرچقدر که با افزایش قدرت ایران، با مشکل مواجه شده باشد.

پربیننده ترین خبرها