انتخابات پارلمان فرانسه؛ بازنده جمهوری پنجم

انتخابات پارلمان فرانسه؛ بازنده جمهوری پنجم
يکشنبه 29 خرداد 1401 - 22:37

آمارهای دور نخست انتخابات پارلمان ملی فرانسه حکایت از تلاش ناموفق سیاستمداران و احزاب برای جلب نظر مردم و مشارکت پایین شهروندان در رای‌گیری داشت؛ شرایطی که حتی اگر امروز (یکشنبه) در دور دوم تغییر کند، بازهم تحلیل‌گران آن را یک شکست دست جمعی در جمهوری پنجم فرانسه می‌دانند.

العالم_اروپا

با وجود تلاش احزاب و ائتلاف‌های مختلف فرانسه برای جلب نظر رای‌دهندگان، ۷۵ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله حاضر نشدند نخستین رای خود را به صندوق‌ها بیندازند؛ یک شکست بزرگ در سپهر سیاسی فرانسه که نگرانی تحلیل‌گران و سیاستمداران این کشور را به دنبال داشته است.

در همین پیوند روزنامه پرشمارگان لو فیگارو نوشت: خواه نامزدها اکثریت یا اقلیت در مجلس باشند یا نباشند، نامزدها یک شکست دسته جمعی خوردند؛ چراکه موفق نشدند یک عزم عمومی بین فرانسویان برای رای دادن در دور نخست انتخابات ایجاد کنند.

لازم به یادآوری است که بر اساس آمارهای منتشر شده وزارت کشور فرانسه، یکشنبه گذشته ۵۲.۳ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت نکردند تا پایین‌ترین نرخ مشارکت در انتخابات پارلمان ملی جمهوری پنجم فرانسه به ثبت برسد.

تحلیل‌گران این شرایط را رکورد تاریخی و یک مولفه واقعی در عرصه دموکراتیک ارزیابی می‌کنند چراکه این وضعیت تعیین‌ کننده وزن نیروهای سیاسی در پارلمان ملی فرانسه برای پنج سال آتی خواهد بود.

این شرایط زمانی در چشم‌انداز سیاسی فرانسه نگران‌کننده‌تر خواهد شد که بدانیم نرخ مشارکت نکردن جوانان در این عرصه به مرز هشدار رسیده است.

لو فیگارو می‌نویسد: این آمار برای افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله ۷۵ درصد رای ممتنع و برای افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله به مرز ۶۵ درصد ممتنع رسیده است و این سوال مدام در نظرسنجی‌ها بین این قشر مطرح می‌شود که "رای دادن چه فایده‌ای دارد؟"

حال سوال اصلی یکشنبه جاری این است که آیا امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اکثریت مطلق را به دست خواهد آورد یا نسبی؟ چراکه اگر در رقابت امروز ناکام بماند، به ناچار و برای فرار از بن‌بست سیاسی در کشور، باید نخست‌وزیری همسو با اکثریت مجلس انتخاب کند.

لو فیگارو با یادآوری این مطلب که این سوال برای نخستین بار از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ که چهار دوره انتخابات قانون‌گذاری در پی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار شده است، مطرح می شود، می‌افزاید: در انتخابات مورد اشاره حامیان رئیس جمهور همواره اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان ملی را کسب کرده است.

بدین معنی که انتخابات پارلمان ملی فرانسه نه تنها پیروزی چهره‌ای که وارد الیزه شده بود را تایید می‌کرد، بلکه تقویت کرده است؛ شرایطی که امسال کمتر از گذشته نسبت به تحقق جامع آن امید می‌رود.

حال در میانه دور دوم انتخابات پارلمان ملی فرانسه که نرخ مشارکت آن تا ساعت ۱۷ به وقت پاریس (۱۷:۳۰ به وقت تهران) اندکی نسبت به پنج سال پیش افزایش یافته و به رقم ۳۸.۱۱ درصد رسیده است، مکرون ۲۰۲۲ برخلاف آنچه مکرون ۲۰۱۷ تجربه کرده بود، شرایط سختی پیش‌رو دارد و شاید مجبور شود چهره‌ای مخالف سیاست‌های خود که حمایت اکثریت مجلس را پشت سر دارد، به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کند.

به این رنج مضاعف یعنی احتمال از دست دادن اکثریت قاطع و نه نسبی کرسی‌های پارلمانی و تهدید رقیبان برای ترسیم آینده سیاسی کشور بر خلاف آرزوهای مکرون، باید کابینه متزلزل رئیس جمهوری که نیمی از وزیرانش را نامزدهای انتخابات پارلمانی تشکیل میدهند را نیز اضافه کرد؛ چهره‌هایی که در صورت شکست در انتخابات پارلمانی، باید کابینه دولت را نیز ترک کنند.

هرچند به نظر نمی‌رسد کابینه مکرون در صورت کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان ملی ماندگار بماند و تحلیل‌گران معتقدند که احتمالا باید منتظر یک خانه تکانی اساسی در دولت فرانسه باشیم.

/ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها