ترکیه به دنبال تغییر جغرافیای جمعیتی در شمال سوریه

ترکیه به دنبال تغییر جغرافیای جمعیتی در شمال سوریه
يکشنبه 29 خرداد 1401 - 23:11

وزیر کشور ترکیه از شهر تل ابیض در شمال الرقه بازدید کرد و از اجرای طرح هایی برای ساخت مجتمع های مسکونی در چند شهر شمال سوریه با هدف اسکان یک میلیون آواره سوری به منظور تغییر دموگرافی (جغرافیای جمعیتی) در منطقه خبر داد.

العالم - سوریه

سلیمان صویلو گفت که طرح جدید ترکیه در شمال سوریه ، مشتمل بر ساخت 240 هزار باب منزل مسکونی در 13 منطقه سوریه ودرصدر آن منطقه اعزاز ، جرابلس ، الباب ، تل ابیض ، رأس العین و غیره است.

رضا الباشا، فعال رسانه ای در گفتگو با خبرنگار شبکه العالم گفت : آنکارا با اسکان آوارگان سوریه به دنبال تغییر جغرافیای جمعیتی منطقه به طور کامل به ویژه در عفرین است زیرا در وهله اول می خواهد جغرافیای جمعیتی عفرین را به طور کامل تغییر دهد و در وهله دوم می خواهد سوری هایی را که دارای وابستگی سیاسی و نزدیک به ترکیه هستند، اسکان دهد و در وهله سوم هم می خواهد از این افراد به عنوان اهرم فشاری در هر گونه مذاکرات در آینده استفاده کند و این سه عامل به ترکیه این امکان را می دهد که یک بازیگر اساسی باشد.

وزیر کشور ترکیه از تل ابیض در ریف الحسکه از اجرای طرح های مسکونی جدید با هدف زمینه سازی برای اسکان یک میلیون نفر در آن جا اعم از افراد مسلح و خانواده های آنان درتلاش برای تغییر جغرافیای جمعیتی شمال سوریه خبر داد.

ترکیه با این اقدام توافق اضنه را که بر اساس ان هیچ از دو کشور نباید در اراضی طرف مقابل فعالیتی داشته باشند، نقض می کند.

پربیننده ترین خبرها