روسیه به بزرگترین تامین‌‌کننده نفت چین تبدیل شد

روسیه به بزرگترین تامین‌‌کننده نفت چین تبدیل شد
دوشنبه 30 خرداد 1401 - 21:12

ارزش نفت وارداتی چین از روسیه در ماه مه حدود ۷.۵ میلیارد دلار بود.

العالم _ آسیا

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمارهای جدید گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور در ماه مه حدود هشت میلیون و ۴۲۰ هزار تن نفت خام، معادل روزانه نزدیک به دو میلیون بشکه، از روسیه خریداری کرده که ۵۵ درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته است.
بر اساس این گزارش، ارزش نفت وارداتی از روسیه در ماه مه حدود ۷.۵ میلیارد دلار بوده است.
بدین ترتیب برای نخستین بار طی ۱۹ ماه گذشته، روسیه به بزرگترین تامین‌کننده نفت چین تبدیل شده است. این جایگاه پیشتر در اختیار عربستان بود.
عربستان نیز ماه گذشته فروش نفت به چین را ۹ درصد افزایش داد و به یک میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه در روز رساند.
رسانه‌ها پیشتر گزارش داده بودند که روسیه برای هر بشکه نفت ۳۰ دلار به چین و هند تخفیف می‌دهد و به سرعت در حال تسخیر جایگاه برخی از کشورها در بازار نفت چین است.
هند در ماه گذشته به دومین مشتری بزرگ نفت روسیه تبدیل شد؛ در حالی که سال گذشته کشور آلمان این جایگاه را در اختیار داشت. هند خرید نفت از روسیه را حدود ۲۴ برابر و خرید زغال سنگ را شش برابر کرده است.
چین همچنین خرید گاز مایع از روسیه را در ماه گذشته ۵۴ درصد افزایش داد و به ۳۹۷ هزار تن رساند.
پیش از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، نیمی از نفت و محصولات نفتی صادراتی این کشور راهی غرب می‌شد. اما آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های سنگینی علیه مسکو وضع کرده‌اند و خرید نفت از روسیه را کاهش داده یا متوقف کرده‌اند.
آمارهای رویترز و آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که تولید روزانه نفت روسیه به خاطر تحریم‌ها دو میلیون بشکه کاهش یافته است.
روسیه در تلاش است تا با تخفیف‌های چشمگیر به مشتریان آسیایی، همچنین جایگزین کردن نفت خود به جای نفت برخی از کشورها، افت صادرات به غرب را جبران کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها