تاکید کمیسیون انرژی مجلس بر کاهش همکاری‌های فراپادمانی با آژانس

تاکید کمیسیون انرژی مجلس بر کاهش همکاری‌های فراپادمانی با آژانس
سه شنبه 31 خرداد 1401 - 19:48

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از حمایت قاطع اعضای این کمیسیون از سیاست سازمان انرژی اتمی در برابر قطعنامه شورای حکام خبر داد و تاکید کرد: کمیسیون انرژی بر کاهش همکاری های فراپادمانی با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید دارد.

العالم - ایران

مالک شریعتی نیاسر ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس، بیان کرد: کمیسیون انرژی امروز میزبان آقای کمالوندی از سازمان انرژی اتمی بود. در این نشست تصمیمات و اقدامات اخیر سازمان انرژی اتمی کشور در برابر اقدامات و زیاده خواهی های آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه آقای کمالوندی گزارشی از روند طی شده منتهی به صدور قطعنامه شورای حکام را ارائه کرد. ایشان تاکید کرد ایران هم در حوزه فنی و هم در حوزه پادمانی مصمم به احقاق حقوق ملت است.

وی در ادامه اظهار کرد: اعضای کمیسیون نیز پس از استماع گزارش آقای کمالوندی به اتفاق این قطعنامه را محکوم کرده و آن را یک تصمیم سیاسی و متاثر از فشار سیاسی قدرت ها خارج از چهارچوب فنی قلمداد کردند. کمیسیون انرژی بر کاهش همکاری های فراپادمانی ایران تاکید داشته و از سیاستی که برای جمع آوری همه دوربین ها آژانس در حال دنبال شدن است، حمایت می کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بحث دیگری که در این نشست مطرح شد در خصوص سند جامع افق ۲۰ ساله صنعت هسته ای کشور بود که به تصویب شورای عالی فناوری رسیده و ابلاغ نیز شده است. مقرر شد جزئیات این سند به طور کامل برای کمیسیون انرژی مجلس ارسال شده و نظارت کمیسیون بر اجرای این سند به صورت منظم اعمال گردد. ما حوزه هسته ای را یک صنعت می‌دانیم و باید زنجیره صنعت هسته ای به طور کامل محقق شود.

وی در ادامه تاکید کرد: توسعه نیروگاه های هسته ای مورد تاکید اعضای کمیسیون است. در این نشست ضمن تشکر از تلاش ها سازمان انرژی اتمی بر ضرورت تامین مالی و حمایت بیشتر از برنامه های فنی و ارتقای توان نیروی انسانی سازمان تاکید شد. نکته بسیار مهمی که در این جلسه تاکید شد این بود که قانون اقدام راهبردی مجلس یازدهم برای لغو تحریم ها، مسیر را در مذاکرات به نفع ایران تغییر داد و دست ایران را در مذاکرات پر کرد. این قانون بسیار راهبردی بوده است. سازمان انرژی اتمی از اجرای این قانون گزارشی ارائه کرد. بر اساس این گزارش تمام تعهدات بخش فنی این قانون توسط سازمان هم در بخش تجهیزات و ماشین و هم در بخش مواد اجرایی شده است.

وی افزود: باتوجه به تهدیداتی که رژیم صهیونیستی نسبت به اماکن و دانشمندان هسته ای ما داشته است، بر حفاظت از دانشمندان، اماکن و تجهیزات هسته ای کشور از سوی اعضای کمیسیون تاکید شد.

پربیننده ترین خبرها