دولت بایدن اکثر درخواست مهاجران افغان را رد می‌کند

دولت بایدن اکثر درخواست مهاجران افغان را رد می‌کند
سه شنبه 31 خرداد 1401 - 21:50

یک رسانه آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور 90 درصد از درخواست مهاجران افغانستانی برای ویزای بشردوستانه را رد می‌کند.

العالم - آسیا

یک رسانه آمریکایی به وضعیت اعطای پناهندگی به مهاجران افغانستان پرداخته و گفته است که دولت بایدن اکثر درخواست مهاجران را رد می‌کند.

cbsnews در گزارشی نوشت: آمریکا پس از تسلط طالبان بر افغانستان بیش از 124 نفر از شهروندان خارجی و همکاران افغان را که در طول 20 سال جنگ در این کشور با نظامیان آمریکایی همکاری کرده بودند را در بحبوحه فرودگاه کابل از این کشور خارج کرده است.

به نوشته این رسانه، اما به دلیل بحران پیش آمده در فرودگاه کابل بسیاری از شهروندان افغانستان که صلاحیت خروج داشتند قادر به ترک کشور خود نبوده و در حال حاضر در این کشور اقامت دارند و بسیاری از این افراد درخواست پناهندگی به آمریکا برای صدور ویزای بشردوستانه دادند.

سی بی سی نیوز نوشت: پس از خروج نیروهای آمریکایی تاکنون 46 هزار نفر برای ویزای بشردوستانه و مهاجرت به آمریکا درخواست دادندو دولت آمریکا نیز 90 درصد از این درخواست ها را رد کرده است.

براساس این گزارش از 5 هزار درخواست شهروندان افغان که از سوی مقامات آمریکا مورد بررسی قرار گرفته، تنها به 297 درخواست مورد قبول واقع شده و 4,246 درخواست که بالغ بر 90 درصد است از سوی این دولت بایدن رد شده است.

سی بی سی نیوز افزود: براساس استانداردهای تعیین شده از سوی آمریکا این احتمال وجود دارد که مابقی درخواست های شهروندان افغانستان نیز مورد پذیرش قرار نگیرد.

از دهه 1950، ایالات متحده از اختیار اعطای ویزای بشردوستانه در طول بحران‌های متعدد برای اسکان سریع گروه‌هایی از پناهندگان، از جمله مجارستانهایی که از سرکوب شوروی فرار می‌کنند، کوبایی‌هایی از دست کمونیستم و ویتنامی‌هایی برای انتقال سریع به آمریکا استفاده کرده است.

اما دولت آمریکا هنگام رسیدگی به درخواست‌های مهاجران افغان که تابستان گذشته توسط ایالات متحده تخلیه نشده‌اند، بر قوانین محدودتر تکیه کرده که این موضوع باعث شده است که مدافعان پناهندگان اتهاماتی را مبنی بر رفتارهای متفاوت و تبعیض مطرح کنند.

وزارت امنیت داخلی آمریکا در واکنش به این انتقادها گفته است اعطای ویزای بشردوستانه نباید جایگزین سیستم مهاجرت این کشور شود و درخواست کنندگان باید از طریق سیستم اعطای مهاجرت در این زمینه اقدام کنند و مهاجران افغان برای استفاده از این سیستم باید به خاک آمریکا وارد شوند.

همچنین یکی دیگر از دلایلی که دولت بایدن برای عدم بررسی ویزای مهاجران افغان عنوان کرده محدودیت در صدور ویزای بشردوستانه عنوان کرده و گفته است که به طور عادی سالیانه تنها 2 هزار از این نوع ویزا صادر می شود و این یکی از عوامل رد درخواست پناهندگی بوده است.

از سوی دیگر دولت امریکا گفته است که 70 درصد از درخواست کنندگان افغان ویزای بشردوستانه در افغانستان ساکن بوده و در حال حاضر امکان مصاحبه با این افراد از سوی مقامات وجود ندارد و به همین دلیل مهاجران نیاز است به کشور ثالثی که در آن آمریکا سفارت دارد مسافرت کرده و درخواست خود را ثبت کنند.

پیش از این نیز نیویورک پست در گزارشی نوشت که در حال حاضر 43 هزار نفر از همکاران افغانستانی نیروهای آمریکایی که موفق نشدند خود را به فرودگاه کابل برساندند در افغانستان در انتظار صدور ویزا بوده، اما به دلیل روند اداری پیچیده امید خود را از دست داده‌اند (اینجا بخوانید).

این رسانه آمریکایی مدعی شد که سیستم اداری آمریکا برای بررسی روند پناهندگی این افراد بسیار ناکارآمد است. این افراد ابتدا باید به یک کشور ثالث مسافرت کرده و به یکی از کنسول‌گرهای این کشور درخواست خود را ارائه دهند و برای بررسی نیز باید مبلغ 575 دلار پرداخت کنند که این روند بسیار کند و پر از ابهام است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها