استونی به نقض حریم هوایی توسط روسیه اعتراض کرد

استونی به نقض حریم هوایی توسط روسیه اعتراض کرد
چهارشنبه 1 تير 1401 - 04:15

وزارت امورخارجه استونی با احضار سفیر روسیه، به نقض حریم هوایی این کشور توسط بالگرد روسیه به شدت اعتراض و ولادیمیر لیپائف سفیر مسکو را احضار کرد.

العالم-اروپا

این دومین بار در دو هفته گذشته است که استونی سفیر روسیه را احضار می‌کند.

وزارت امور خارجه استونی سه‌شنبه شب اعلام کرد، بالگرد روسیه بدون مجوز در ۱۸ ژوئن بر فراز نقطه‌ای در جنوب شرق این کشور پرواز کرده است.

استونی در بیانیه‌ای با تکرار درخواست‌ خروج نیروهای روسیه از اوکراین، گفت: «استونی این رویداد را یک حادثه بسیار جدی و تأسف‌آور و کاملا غیرقابل قبول می‌داند که بدون شک موجب افزایش تنش‌ می‌شود.»

این وزارتخانه افزود: روسیه باید تهدید همسایگان خود را متوقف کند و درک کند که بهای تهاجم به اوکراین گران بوده است.

به گزارش ایرنا، استونی حدود دو هفته پیش، اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد وابستگی تاریخی شهر ناروای استونی به روسیه را محکوم و سفیر مسکو را احضار کرد.

وزارت امور خارجه استونی پس از اظهارات پوتین درباره گذشته تاریخی شهر ناروا استونی، مسکو را به «سیاست رِوِنشیستی» (انتقام گرایی) متهم کرد. وزارت خارجه این کشور بالتیک، ولادیمیر لیپائف سفیر روسیه را به دلیل این موضوع احضار کرده است.

پس از تصرف ناروا توسط روس‌ها در سال ۱۷۰۴، این شهر تا سال ۱۹۱۷ بخشی از امپراتوری روسیه باقی ماند ولی در سال ۱۹۲۰ طبق معاهده‌ای میان استونی و دولت شوروی، رسماً بخشی از استونی شد. پس از آن خود استونی در سال ۱۹۴۰ بخشی از اتحاد جماهیر شوروی شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد و بیشتر در قالب اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی و سیاسی و ارسال محموله سلاح‌های سبک و سنگین به طرف‌های درگیر جنگ ادامه می‌یابد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها