انتقال بیش از ۵۰ درصد زائران ایرانی به عربستان

انتقال بیش از ۵۰ درصد زائران ایرانی به عربستان
پنج‌شنبه 2 تير 1401 - 18:33

رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان گفت: کار انتقال ۵۲ درصد از زائران و کارگزاران به عربستان تا شب گذشته انجام شده است و بقیه نیز تا ۱۰ روز دیگر به اتمام می‌رسد.

العالم - ایران / سیاسی

رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان گفت: کار انتقال ۵۲ درصد از زائران و کارگزاران به عربستان تا شب گذشته انجام شده است و بقیه نیز تا ۱۰ روز دیگر به اتمام می‌رسد.

سید صادق حسینی افزود: عملیات حج امسال با کار جهادی و با تلاش همه بخش‌ها انجام شد و ما مشکلاتی در اعزام زائران و کارگزاران داشتیم.

وی گفت: سال‌های قبل ۲۰ درصد یا ۳۰ درصد قبل از موعد، کارگزاران و بخش تدارکات و بخش‌های دیگر اعزام می‌شدند، اما چون ما هیچ نمایندگی فعال حج و زیارت در عربستان نداریم امسال روادید کارگزاران و آشپز‌ها و بخش حمل و نقل یک روز قبل از اعزام صادر شد.

صادق حسینی گفت: بخش دوم کارگزاران ماهم ۷ ساعت قبل از زائران وارد شدند که این شرایط را بسیار پیچیده کرد و در هر حال با وجود مشکلات توانستند خودشان را برسانند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان افزود: از مجموع ۳۹ هزار و ۶۵۰ نفر زائر و کارگزاری که قرار است امسال به عربستان مشرف شوند تا شب گذشته ۲۰ هزار و ۳۰۰ نفر وارد عربستان شدند که ۱۵ هزار و ۱۵۰ نفر در مدینه و ۵ هزار و ۱۵۰ نفر در مکه وارد شده اند و کسانی هم که در مدینه حضور پیدا می‌کنند پس از ۵ روز به مکه می‌روند.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: شبانه از ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر از مدینه در مسجد شجره محرم و راهی مکه مکرمه می‌شوند تا اعمال عمره تمتع را انجام دهند.

وی گفت: بنابراین تا دیشب ۵۲ درصد از کار انتقال زائران و کارگزاران به عربستان انجام شده است و بقیه تا ۱۰ روز دیگر انتقال شان انجام می‌شود.

حسینی افزود: سوال اینجاست که آیا با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص کاهش زمان حج، امکان دارد این زمان را کاهش داد که پاسخ ما این است که این زمان کم شدنی هست مشروط به اینکه ناوگان هوایی ما شرایط لازم را داشته باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان گفت: یکی از دلایل طولانی شدن زمان حج که امسال ۲۸ روز است و سال‌های قبل ۳۸ روزه بوده به علت این است که ناوگان هوایی ما توسعه لازم را پیدا نکرده است و ما اگر هواپیما‌های بزرگ داشته باشیم در عرض یک هفته می‌توانیم کل زائران را منتقل کنیم.

وی گفت: فعلاً سقف حضور زائران ۲۸ روز است و تا آغاز ماه محرم همه زائران به کشور باز می‌ گردند.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: کوتاه کردن زمان حج امسال محقق نمی‌شود و برای امسال هم تامین همین تعداد هواپیمایی هم که پیش‌بینی شده مشکل است.

حسینی درباره میزان حضور زائران دیگر کشور‌ها هم گفت: آن‌ها از ۱۲ روز تا ۲۰ روز و ۲۵ روز زمان سفرشان طول می‌کشد و حتی برخی کشور‌های منطقه در ۱۱ روز کل عملیات حج را انجام می‌دهند به این ترتیب که سه روز در مدینه و هفت روز در مناسک و روز یازدهم باز می‌گردند.

وی درباره هزینه سفر هم گفت: هتل‌هایی که در مکه اجاره می‌شود قیمتش ثابت است چه یک هفته و چه یک ماه این هتل‌ها اجاره شود هیچ تاثیری در قیمت هتل و اسکان ندارد و اگر زائر ما یک هفته هم در هتل بماند باید هزینه یک ماه را بپردازد.

رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان گفت: قطعاً هزینه حج در کشور‌های دیگر بالاتر از ایران است و ایران ارزانترین حج را دارد و پس از ما کشور عراق است که هر زایر باید ۵۵۰۰ دلار برای حج هزینه کند.

وی گفت: امسال ما برآورد کرده بودیم که سه هزار و ۲۰۰ دلار هزینه حج برای هر زائر شود، اما کشور میزبان هزینه‌ها را افزایش داد که این مبلغ به ۴۵۰۰ دلار افزایش یافت.

رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان گفت: برای سال آینده، حج دونرخی می‌شود و بخشی از ۷۵ هزار زائری که سال ۹۹ ثبت نام کردند که اعزام شوند، اما به دلیل بیماری کرونا اعزام نشدند ۳۵ هزار نفر هستند که پولشان را کامل و با ارز ۹ هزار تومانی پرداخت کردند و این افراد با همان مبلغ و اضافاتی که رخ دهد اعزام می‌شوند، اما افراد جدیدی که با سهمیه جدید وارد میشوند قطعاً با نرخ جدید باید اعزام شوند و اگر شرایط امروز را داشته باشیم و تورم جدیدی هم در عربستان رخ ندهد فکر می‌کنیم همان ۴۵۰۰ دلار سال آینده هم عملی شود.

حسینی تصریح کرد: ما وقتی داخل عربستان شدیم، چون دفتری از طرف حج و زیارت نداشتیم فکر می‌کردیم اقلام غذایی ۲۰ درصد افزایش داشته باشد، اما مشاهده کردیم که قیمت برخی اقلام مانند گوشت ۱۲۰ درصد و مرغ ۴۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دیدار اخیرتان با وزیر حج عربستان چه مذاکراتی داشتید؟ گفت: دیدار به تقاضای ما انجام شد و دولت میزبان هم پذیرفت و مباحثات در فضای بسیار مثبت و صمیمی صورت گرفت.

وی گفت: استقبال طرف مقابل بسیار خوب بود و در برخی بخش‌ها و محور‌ها با ما همراهی نشان دادند، اما در برخی بخش‌ها این همراهی دیده نشد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مهم اینجاست که طرف مقابل تلاش می‌کرد به جای تحکم، پاسخ‌های ما را اقناعی بدهد، اما مثلا وقتی در خصوص افزایش هزینه‌ها پرسیدیم که چرا چند روز مانده به برگزاری حج هزینه‌ها را افزایش دادید به ما اعلام کردند که خودشان هم در برگزاری حج به سبب شبوع بیماری کرونا تردید داشتند و میان مسئولان عربستان هم اختلاف نظر بود.

وی گفت: ان‌ها ادعا کردند بعد که قرار شد حج برگزار شود قیمت‌های جهانی به خاطر جنگ میان اوکراین و روسیه افزایش داشت و مجبور شدند قیمت خدمات را افزایس دهند.

حسینی افزود: ان‌ها ادعا می‌کردند که عمده افزایش قیمت‌ها مربوط به چهار روز ایام تشریق است و علتش این است که در سال‌های قبل دو میلیون و ۵۰۰ هزار زائر وارد سرزمین وحی می‌شدند، اما امسال ۸۵۰ هزار زائر وارد عربستان شدند.

وی گفت: ان‌ها می‌گفتند با وجودکاهش تعداد زایران، اما هیچ تغییری در هزینه‌ها صورت نگرفته است و این هزینه‌ها میان زائران که تعدادشان هم کمتر شده است سرشکن می‌شود.

حسینی گفت: البته ما از دولت میزبان خواستیم که برای سال آینده سهمیه زائران ما را افزایش و هزینه را هم کاهش دهند.
وی گفت: درباره افزایش تعداد زائران هم درخواست‌هایی داشتیم چرا که یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر را در نوبت داریم که برخی از آن‌ها بیش از ۱۵ سال در نوبت هستند.

حسینی گفت: از ان‌ها خواستیم تعداد زائران راحتی برای امسال افزایش دهند و آن‌ها گفتند که برخی کشور‌های اسلامی درخواست کنسل شدن حج را به خاطر افزایش هزینه‌ها و نبود آمادگی اعلام کرده‌اند و برخی کشور‌ها هم تعداد زائران را کاهش دادند و قرار شد درخواست ما را بررسی کنند و اگر تا یکی دو روز آینده به ما خبر دهند و سهمیه اضافه کنند ما میتوانیم در خصوص هواپیما و هتل اقدام کنیم.

وی گفت:البته تا امروز هیچ افزایشی را به ما اعلام نکردند.

حسینی درخصوص سن زائران اعزامی هم گفت: ما در این جلسه ملاقات، اعلام کردیم که برخی زائران ما شاید سن بالای ۶۵ سال هم داشته باشند، اما سلامت جسمی آن‌ها تضمین شده است و شاید هم افرادی کمتر از ۶۵ سال داشته باشیم که سلامت لازم را نداشته باشد و ما به آن‌ها پیشنهاد کردیم که خوب بود شرط تشرف را سلامت جسمی قرار می‌دادند که مثلاً افراد مبتلا به سرطان و بیماری‌های واگیردار در هر سنی حضور پیدا نکنند، اما پاسخ آن‌ها این بود که بحث سقف ۶۵ سال تصمیم حکومتی بوده است.

وی گفت: ما اکنون برخی روحانیان شاخصی بالای ۶۵ سال را داریم که زائران برای مسائل فقهی خود به آن‌ها مراجعه می‌کنند چرا که سفری معرفتی و زیارتی است که نیازمند اطلاعاتی در خصوص احکام است و ما حتی در این خصوص تقاضا کردیم، اما دولت عربستان موافقت نکرد و گفت این تصمیم حکومت است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: حتی برخی روسای جمهور کشور‌های اسلامی برای اعزام بالاتر از سن ۶۵ سال درخواست‌هایی داشتند که در این خصوص هم با آن‌ها موافقتی صورت نگرفت. آقای حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برخورد ماموران عربستان را با زائران ایرانی و غیرایرانی بررسی کرده‌اید؟ گفت: بخشی از زایران در سال‌های قبل پس از بازگشت اعلام می‌کردند که در فرودگاه‌های عربستان و اماکن زیارتی تکریم نمی‌شدند و مشکلاتی آن‌ها داشتند که یکی از این مشکلات در بحث بازرسی از وسایلشان بود و در برخی اماکن زیارتی هم آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کردند.

وی گفت: امسال هیچ موردی را مبنی بر برخورد با زائران چه در فرودگاه و چه اماکن زیارتی مشاهده نکرده ایم چرا که مثلا در فرودگاه مدینه سابق بر این برخورد‌های نامناسب صورت می‌گرفت، اما امسال برخورد دولت عربستان بسیار خوب و توأم با تکریم بود که ما در همین خصوص از مسئولان عربستان قدردانی کردیم و بازرسی‌ها بسیار سهل و روان بود و در مبادی ورودی با خرما و گلاب از زائران استقبال می‌کردند که کمتر سابقه داشته است.

حسینی افزود: به همین علت در ملاقاتی که با وزیر حج عربستان داشتیم از این بابت تشکر کردیم. وی درباره آخرین وضعیت سلامت زائران ایرانی گفت: تا به امروز هیچ بیماری در بیمارستان‌ها بستری نشده و هیچ بیماری مبتلا به کرونا هم شناسایی نشده است فقط دو نفر مشکوک به این بیماری بودند که ظاهراً سرماخوردگی است و موضوع بررسی می‌شود.

وی گفت: از همه تخصص‌های پزشکی در مکه و مدینه استقرار پیدا کرده‌اند و برای مثال در مکه یک بیمارستان فوق تخصصی و سه کلینیک داریم و در مدینه هم دو کلینیک و در هتل‌ها هم مطب برقرار است.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در دو سه روز اول آغاز عملیات حج تمتع با کمبود دارو و پزشک مواجه بودیم گفت: بخشی از دارو‌هایی که باید مجوز گمرک عربستان را داشته باشد در فرودگاه دپو شده بود و ما بر همین اساس اعلام کردیم که دارو‌های خارجی خریداری شود.

حسینی افزود: امروز بخشی از دارو‌های ما هنوز ترخیص نشده است، اما وضع امروز عادی است و ما برای اولین بار امسال توانستیم دارو‌های مان را در مدینه تخلیه کنیم چرا که سال‌های قبل خیلی ایراد می‌گرفتند و سختگیرانه عمل می‌کردند.

وی افزود: ما امسال مقادیر ۳۰ تا ۵۰ کارتن را به‌راحتی تخلیه کردیم، اما وقتی به ۲۰۰ کارتن می رسید گفتند باید مجوز تجاری بگیرد تا در مدینه تخلیه شود.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای زائران کشور افغانستان که تقاضای اعزام روحانی برای تشریح بیشتر احکام و مناسک داشتند موافقت شده است گفت: آن‌ها نیازمند روحانی هستند، اما هیچ درخواست رسمی به ما ندادند، اما وقتی در اماکن زیارتی حضور پیدا می‌کنند و در جمع کاروان‌های ما قرار می‌گیرند به روحانیان کاروان مراجعه می‌کنند و سوالاتشان را می‌پرسند که در این خصوص همکاری‌های خوبی صورت گرفته است.

پربیننده ترین خبرها