بحران تونس؛ نخست وزیر اسبق بازداشت شد

بحران تونس؛ نخست وزیر اسبق بازداشت شد
جمعه 3 تير 1401 - 12:27

بحران تونس به دنبال تصمیمات قیس سعید رئیس جمهوری این کشور و تحرکات جنبش های مخالف وی، هر روز درحال حرکت به سوی وضعیت بغرنج تری است.

العالم تونس

پلیس تونس حمادی الجبالی نخست وزیر اسبق و رهبر سابق جنبش النهضه، را در شهر سوسا در شرق این کشور دستگیر و تلفن همراه وی و همسرش را توقیف کرد.

به دنبال این اقدام، مقامات تونس از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند.

خانواده الجبالی علت بازداشت وی را نداشتن کارت شناسایی ملی عنوان کردند که پیش از این از گرفتن آن ممانعت به عمل آورده بودند، و خانواده وی از جامعه مدنی و سازمان های حقوق بشری خواست تا به آنچه که اقدامات سرکوبگرانه و نقض حقوق انسانی و آزادی های مندرج در قانون اساسی خوانده می شود، مقابله کنند.

تیم دفاعی الجبالی که با وی در مرکز رسیدگی به جنایات تروریسم در تونس ملاقات کردند، به جامعه جهانی و افکار عمومی تونس اعلام کردند که وی به سوالات بازجویان پاسخ نخواهد داد و تا زمان آزادی دست به اعتصاب غذا زده است زیرا وی به دلایل سیاسی بازداشت شده است.

مقامات تونس ماه گذشته همسر الجبالی را برای مدت کوتاهی قبل از احضار او به دادگاه به اتهام استخدام آفریقایی‌های بدون مجوز و داشتن مواد خطرناک در کارخانه‌ای خود، دستگیر کردند.

الجبالی از پایان سال 2011 تا 2013 نخست وزیری تونس را بر عهده داشت تا اینکه به دنبال یک بحران سیاسی در پی ترور شکری بلعید سیاستمدار برجسته این کشور، مجبور به استعفا شد.

قابل ذکر است، بحران سیاسی تونس با نزدیک شدن به تاریخ همه پرسی قانون اساسی این کشور که قیس سعید رئیس جمهور با وجود مخالفت مخالفان تصمیم به برگزاری آن گرفته، رو به افزایش است. مخالفان اقدامات سیاسی قیس سعید را کودتای علیه انقلاب توصیف کرده اند.

پربیننده ترین خبرها